Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Rådgiversamling på Stiklestad
Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne Oppnevnt i statsråd medlemmer Leder Sissel Østberg,
Deltaking, inkludering og velferd
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Ansvar og prosesser i skolen
Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Avsatte midler i statsbudsjettet. Drammen kommune har søkt. Foreløpig tilsagn på kr. 2.4 mill. Gjelder alle.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Tidlig innsats for livslang læring
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Møte for nye barnehagestyrere
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
Minoritetsspråklige barn i barnehagen – regelverk Presentasjon laget av Juridisk avdeling 2 (barnehage), Utdanningsdirektoratet, til bruk for fylkesmennene.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Norges Beste Barnehage
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Barnehagekontoret Styrermøte 14.februar Barnehagekontoret Statens kompetansesatsing for barnehageansatte i 2013 Vennskap og deltakelse Omsette formålsparagrafen.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne Oppnevnt i statsråd medlemmer Leder Sissel Østberg,
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Kompetanse for mangfold
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne

Mandatets målsettinger En helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet for minoritetsspråklige i barnehage, skole og høyere utdanning. Målet er at:  Barnehagetilbudet skal gi minoritetsspråklige et best mulig grunnlag for utvikling og videre læring  Minoritetsspråklige barn, unge og voksne i grunnopplæringen skal få en likeverdig opplæring, et best mulig læringsutbytte og læringsmiljø  Minoritetsspråklige skal tilegne seg gode, grunnleggende ferdigheter  Det legges et godt grunnlag for at minoritetsspråklige kan delta i arbeidsliv og/eller høyere utdanning 2 Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne

Mandat (forts.) Utvalget skal vurdere og foreslå tiltak knyttet til: det ordinære barnehagetilbudet og andre tilbud for minoritetsspråklige barn i førskolealder. former for samarbeid med foreldre og foresatte og vurdere særskilte tilbud om språkstimulering i og utenfor barnehage. å øke minoritetsspråklige barns deltakelse i barnehager og språkstimulerende tilbud i førskolealder. behovet for etterutdanning av førskolelærere i barnehagen og lærere i grunnopplæringen. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne3

Utvalgets arbeid Oppnevnt i statsråd 24. oktober 2008 Delinnstilling om barnehage og grunnskole avgitt 21. desember Utvalgsmøter med innledere fra ulike deler av opplæringssystemet, fagseminarer, omfattende reisevirksomhet. Gjennomgått eksisterende forskning og annen dokumentasjon. Innhentet en større forskningsrapport, flere kortere faglige notater samt statistisk materiale fra SSB Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne4

Medlemmer av utvalget Sissel Østberg, rektor, Høgskolen i Oslo, utvalgsleder Hasan Ajnadzic, rektor, Trondheim Bashar Al-Raho, Koordinator MIR, Bodø Anders Bakken, Forsker ved Nova, Oslo Aina Bigestans, Föreståndare og universitetsadjunkt, Sverige Agneta Bolinder, Seniorkonsulent, Utdanningsforbundet Petter de Presno Borthen, Prosjektleder, Hordaland Fylkeskommune Sølvi Ona Gjul, Utdanningsdirektør, Fylkesmannen i Rogaland Nina Tangnæs Grønvold, Seniorrådgiver, LO Helge Jagmann, Bydelsdirektør, Oslo Rita Kumar, tidl. leder, KIM, Trondheim Bodil Labahå, Styrer i Kirkenes barnehage, Sør-Varanger Pernille Pettersen Smith, Regiondirektør, Bufetat Arne Rekdal Olsen, Rådgiver, KS Håvard Vederhus, tidl. leder, Elevorganisasjonen 5 Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne

Sentrale perspektiver 1) Tidlig innsats er avgjørende for gode læringsprosesser generelt og språklig utvikling spesielt 2) Å lære andrespråket (norsk) så godt at det fungerer som fullverdig opplæringsspråk er en langvarig prosess 3) Flerspråklighet er en verdi for arbeid i et flerkulturelt samfunn og i dagens internasjonale arbeidsmarked 4) Kompetansebehov i opplæringssektoren 5) Implementeringsutfordringer Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne6

Utredningen omfatter:  Innledende del  Hoveddel Barnehage og barn i førskolealder Grunnskole Videregående opplæring Opplæring spesielt organisert for voksne Høyere utdanning  Ulike temaer på tvers av utdanningsnivåene: overganger, kompetanse, læringsmiljø, foreldresamarbeid, læremidler, spesialundervisning, opplæring for barn av asylsøkere og enslige mindreårige asylsøkere. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne7

Barnehage og andre tilbud i førskolealder  Positiv utvikling i barnehagedeltakelsen  Det må fortsatt arbeides aktivt for å øke deltakelsen.  Det foreslås gratis tid i barnehage for alle, utfase kontantstøtten, sterkere inntekstgradering og rekrutteringskampanjer Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne8

Barn som ikke går i barnehage Tilbud om åpne barnehager skal være tilgjengelige, og alle kommuner bør være forpliktet til å gi slikt tilbud En slik plikt for kommunen bør innføres i barnehageloven Språkgrupper bør være en del av kommunens tilbud til barn som ikke går i barnehage Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne9

Flerspråklig utvikling Betydningen av å ha flerspråklig personale i barnehagen vektlegges Utvalget ønsker formulering i barnehageloven om rett til støtte i bruk av sitt morsmål Mer forskning rundt minoritetsspråklige førskolebarns flerspråklige utvikling anbefales Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne10

Kartlegging av språk Utvalget anbefaler først og fremst kartlegging av språkmiljø og av personalets arbeid Pedagogisk dokumentasjon og kartlegging må tilpasses flerspråklige barnegrupper Det bør fortsatt utvikles kartleggingsverktøy som er tilpasset flerspråklige barn Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne11

Foreldresamarbeid Tilbud om veiledningskurs i ICDP bør være tilgjengelig for alle kommuner. Utvalget anbefaler veileder i foreldresamarbeid for barnehage og skole som omfatter særlige utfordringer og forslag til tiltak når det gjelder flerspråklige foreldre. Barnehagene må vektlegge hele språkmiljøet rundt barna: barnehagen, tospråklig personale, søsken, venner og foreldre. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne12

Overgang Skolens ansvar for å sikre god sammenheng og overgang fra barnehage til skole må forankres i opplæringsloven. Kommunal plikt til rutiner for hvordan overgangen fra barnehage til barneskole skal foregå. Møter mellom barnehager og skoler i forbindelse med overgang må finne sted i barnehagen så lærerne kan få kjennskap til hva barna kommer fra. Barns flerspråklige utvikling må inngå som en sentral del av overgangsrutiner mellom barnehage og skole. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne13

Nyankomne barn Nyankomne barn under opplæringspliktig alder skal ha innføringstilbud. Slike innføringstilbud knyttes til ordinær barnehage. Nødvendig at barnehagen besitter tilstrekkelig kompetanse og bemanning. Tilskuddet til nyankomne flyktningers barn utvides til 20 timer pr. uke. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne14

Barn av asylsøkere Barnehageplass til barn i asylmottak må rettighetsfestes Barnehagene må ha nok ressurser og barnehagepersonalet må besitte nødvendig kompetanse for å kunne ivareta både barnas og foreldrenes behov For å sikre retten til barnehageplass et reelt innhold, må denne følges opp med tilstrekkelige midler til å dekke foreldrebetalingen Barns fysiske miljø i asylmottak må bedres, f eks ved å etablere lekerom som er tilgjengelig for familiene hele dagen Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne15

Kompetansebehov Et betydelig kompetansebehov i opplæringssektoren  Flerkulturell og flerspråklig kompetanse må integreres i alle typer førskolelærer- og lærerutdanning  Satsing på etter- og videreutdanning for førskolelærere og lærere og på leder- og eiersiden  Styrking av kompetansen til tospråklig personale/morsmålslærere  Opprettelse av et senter for forskning på hvordan barn utvikler og lærer flere språk Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne16

Kompetanse i barnehagen Kompetanse i norsk som andrespråk, flerspråklighet, flerkulturell pedagogikk, og flerkulturell forståelse legges inn som en obligatorisk del av førskoleutdanningene og i lederutdanning for barnehagene. KOMPASS og ulike deltidsstudier for flerspråklige medarbeidere bør utvides til flere høgskoler og universiteter. Det må tilbys etter- og videreutdanning i generell flerkulturell forståelse og flerspråklighet. Det bør lages et kurs for tospråklige assistenter etter modell av kompetanseutviklingsprosjektet Språklig og kulturelt mangfold i barnehagen i regi av NAFO. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne17

Hovedbudskap: Barnehagedeltakelsen må økes også for de minste Andrespråkslæring og flerkulturelle perspektiver må inn i alle fag og i lederopplæring Behov for et voksenopplæringsløft Flerspråklighet er en verdi for den enkelte og for samfunnet Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne18

”Hvis du snakker til en mann på et språk han forstår, når du hodet hans. Snakker du til ham på hans eget språk, når du hjertet.” ( Nelson Mandela) Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne19