Hop ungdomsskole/Bergen kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Bildet:
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
”Med læringsplakaten inn i fremtidens skole”
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Hva er Fronter.
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER UDV/VALGFAG
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Velkommen til Varden skole
Høring om baseskoler NSLF v/Petter Tresselt.
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Vi jakter på mulighetene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
RUD SKOLE.
Ulikheter og variasjoner
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
VARDAL UNGDOMSSKOLE Utnevnt til demonstrasjonsskole i 2002/2004 Utnevnt på nytt i 2004/2005.
NYE SKOGN GRUNNTANKER: Tidsmessige lokaler (jfr. Skolebruksplanen)
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
11.00 –11.10 Innledning  Velkommen ved Hedda Bondehagen og Oda Lien. Begge tidligere representanter i elevrådet ved Hov og valgte medlemmer i ungdomsrådet.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
©Byrådsavdeling for oppvekst
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Slåtthaug ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
KLASSELEDELSE.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Utviklet av pedagoger i
8C Skoleåret
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 8.TRINN VED GYSTADMARKA UNGDOMSSKOLE
FORELDREMØTE MORTENSTUA IKS Mortenstua Skole - et trygt sted å være -gir motivasjon til å lære Vi har tro på at alle elever har mulighet til.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 9.TRINN VED GYSTADMARKA UNGDOMSSKOLE
Velkommen til Rognan Ungdomsskole Foreldremøte
Lundehaugen ungdomsskole Skoleåret
Velkommen til foreldremøte!
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Overgang for elever med spesielle behov
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Utskrift av presentasjonen:

Hop ungdomsskole/Bergen kommune Vår organisering 523 elever 3 trinn/baser og en spesialavdeling. Kontaktlærer / basisgruppe / ressurser En lærer er knyttet til ett trinn 3 rådgivere Avdelingsleder for hvert trinn. Lærer m/spesielle oppgaver: Lønn, vikar og eksamen Rektor Bibliotekar + dataansvarlig 2 sekretærer som deler på 1,6 stillinger. Vaktmester hver dag Kokk i kantinen Hop ungdomsskole/Bergen kommune

Hop ungdomsskole/Bergen kommune Våre verktøy Nivådifferensierte arbeidsplaner med tydelige læringsmål Individuell utviklingsplan, IUP Elevsamtaler og utviklingssamtaler Digital læringsplattform – It’s learning Utviklingsmappe, digital opplæringsbok i Eportfolio. Hop ungdomsskole/Bergen kommune

Hop ungdomsskole/Bergen kommune Baseskoler og støy Noen forutsetninger gjelder uansett om man er på en baseskole eller ikke: Lærer er forberedt og presis Tempo i undervisningen, unngå pauser Variasjon i undervisningen Forventninger til elevene Motivere og engasjere elevene Hop ungdomsskole/Bergen kommune

Hop ungdomsskole/Bergen kommune Organisering Tydelige planer for hvem som er hvor når. Lærere og elever vet hvilket areal de har. Bevisst bruk av grupperom. Utnytte lokalene maksimalt Informasjon på timeplan om kommende økter, forutsigbarhet for eleven. Hop ungdomsskole/Bergen kommune

Hop ungdomsskole/Bergen kommune Gjennomføring Frihet tilpasset selvstendighetsnivå til elevene. Arbeidsplan styrer aktivitet Planlagt studietid. Elevene har lagt en plan for mål de vil jobbe mot Kun felles info i starten av økten Hop ungdomsskole/Bergen kommune

Hop ungdomsskole/Bergen kommune Samarbeid Våre elever, ikke mine og dine Større lærertetthet i de åpne areal Felles planer fører til at det er lett å hjelpe elever fra andre grupper Samarbeid om lik type aktivitet. Forming, gruppearbeid, studietid osv. Hop ungdomsskole/Bergen kommune

Hop ungdomsskole/Bergen kommune Formidling?? Utnytte rolige dager. Gym, soning Utnytte store rom, 3-4 grupper samtidig Kurs for elevgrupper med behov. Utnytte studietid til veiledning Utnytte medierom, formidle i de åpne lokalene etter skjønn Hop ungdomsskole/Bergen kommune