Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Rådgivnings- og innovasjonsprosesser Spesialpedagogisk arbeid innebærer innovative prosesser hvor rådgivning er sentralt og inneholder tre del elementer: Planlagte endringer og forbedringer i fokus – Innovasjon Formidling av spesialpedagogisk fagkunnskap til praksisfeltet er målet – Rådgivning Hensiktsmessige strategier for å formidle fagkunnskapen på til praksisfeltet slik at den blir forstått og forsøkes anvendt - Kommunikasjon
Faser i en rådgivnings- og innovasjonsprosess: Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Faser i en rådgivnings- og innovasjonsprosess: Fase 1. Introduksjons- og kartleggingsfasen knytte kontakt og etablere tillitsforhold avdekke behov og konkretiser endringsbehovet Fase 2. Tiltaks- og aktivitetssfasen finne fram til tiltak i fellesskap som er realistiske å gjennomføre i praksis iverksette og undeveisevaluere tiltakene Fase 3. Avslutnings- og vurderingsfasen komme fram til felles forståelse om at rådgivningsforholdet er avsluttet og forhåpentligvis etablert som en varig endring av praksis vurdere sluttresultat og hjelpe rådsøker til å forstette arbeide selv
Prosessmodell i spesialpedagogisk arbeid Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Prosessmodell i spesialpedagogisk arbeid SPA modellen (Holmberg og Lyster 1998) Kartleggingsfasen Planleggingsfasen Gjennomføringsfasen Evalueringsfasen Rapporteringsfasen
Prosessmodell – Innovasjon Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Prosessmodell – Innovasjon Fase 1. Følt behov Fase 2. Problemdiagnose Fase 3. Ideer, erfaringer og informasjon Fase 4. Løsningsforslag Fase 5. Anvendelse
Prosessmodeller rådgivning: Carkhuffs modell (1986) Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Prosessmodeller rådgivning: Carkhuffs modell (1986) Involveringsfasen - møte opp og slappe av - uttrykke seg i personlige vendinger, verbalt og nonverbalt Utforskningsfasen - kartlegge her og nåsituasjonen - avdekke følslesene, meningen og årsaken til probemet Personliggjøringsfasen - forstå sine personlige problemer, meninger, følelser og mål Igangsettingsfasen - definere konkrete mål, velge tiltak i forhold til verdier, handle i forhold til plan og evaluerer og justere plan
Prosessmodeller rådgivning: Egans modelle (1998) Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Prosessmodeller rådgivning: Egans modelle (1998) 1.steg. Nåværende situasjon - historien - blinde flekker - vekting 2.steg. Ønsket sistuasjon - muligheter - løsningsagendaer - forpliktelser 3.steg. Strategier for å nå ønsket situasjon - potensiell mulig handling - best egnet strategi - plan
Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Kommunikative rådgivningsferdigheter Rådgivnings mål: ”Hjelp til selvhjelp” bestyrke de som søker hjelp vektlegge mestringsopplevelser fremme den enkeltes utvikling og ressurser bidra til optimale vekstvilkår og livskvalitet
Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg To nye tradisjoner Salutgenese (Antonovsky og Cederblad) - helsefremmbringende Empowerment (Dunst, Trivette, Deal og Lassen) - mestringsfokus
Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Relasjonsbygging Grunnleggende holdninger legger rammer for møtet mellom rådsøker og rådgiver slik at interaksjon kan skje (Lassen 2002) Relasjonen kommer først for at kommunikasjonen skal flyte (Bateson)
Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Den profesjonelle samtalen Davis 1995: Rådgiving er å lyttet til og snakke med mennesker Lassen 2000: Rådgivning er en kommunikativ prosess med mennesker hvor samspillet er definert i klare rammer med hensyn til forholdets karakter, dets innhold og tidsberensninger
Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Kommunikative ferdigheter i rådgivingsprosessen Rådgivers evner fremmer rådsøkerens Genuin oppmerksomhet involvering og kontakt Anerkjennende respons utforsking Personliggjøring innsikt og eierskap Igangsetting av forsøk handling og bestryking
Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Kommunikasjonsferdigheter Etablering av kontakt - legg opp til tilpasset dialog og få til en avslappet relasjon - iaktta atferd og tilpasse kommunikasjon Aktiv lytting - iaktta verbal og noverbale uttrykk - bruk åpne og oppfølgende spørsmål for å få tak i behov, mening og forståelse Speiling av innhold - reformuler det som blir uttrykt muntlig Speiling av følelser - iaktta følelser som blir uttrykt verbalt og nonverbalt - vis eller snakk om det du tror du ser Ny innramming - forsøk å bryte fastlåste mønstre ved å prøve noe nytt