Rådgivnings- og innovasjonsprosesser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
2004 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Jorun Buli Hollmberg 2004 Rådgivning ”En hjelp til selvhjelp” (Lassen 2002,
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk høst 2004
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
GROW modellen.
Rådgivning Jorun Buli Holmberg
Systemrettet Rådgivning
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Kommunikasjon og personlig kompetanse
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Opprettholdende faktorområder
Velkommen til Igangsetteropplæring i Lyngen 27. og 28. november 2008 Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Systemrette arbeid i skolen aman. Jorun Buli-Holmberg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Rådgiverrollen I Elevtilpasset Opplæring Jorun Buli Holmberg – 24 januar 2005.
Spesialpedagogisk arbeid og innovasjon
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Oppmerksomhetsferdigheter og Involvering
Spesialpedagogisk rådgivning
Introduksjon til rådgivning & innovasjon
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Høsten 2007.
Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Rådgivers Holdninger & Grunnleggende Egenskaper Plattformen I Spesialpedagogisk Rådgivningsarbeid.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Liv M. Lassen/ Oppmerksomhetsferdigheter & involvering Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Responsferdigheter & Kartlegging
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Veiledning og rådgiving
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Barnesyn og barns medvirkning
Verktøy for å kartlegge holdninger
Velkommen ! SPED 4000 Introduksjon til rådgivning & innovasjon
Helsesøsterkongressen 2017
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Rådgivnings- og innovasjonsprosesser Spesialpedagogisk arbeid innebærer innovative prosesser hvor rådgivning er sentralt og inneholder tre del elementer: Planlagte endringer og forbedringer i fokus – Innovasjon Formidling av spesialpedagogisk fagkunnskap til praksisfeltet er målet – Rådgivning Hensiktsmessige strategier for å formidle fagkunnskapen på til praksisfeltet slik at den blir forstått og forsøkes anvendt - Kommunikasjon

Faser i en rådgivnings- og innovasjonsprosess: Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Faser i en rådgivnings- og innovasjonsprosess: Fase 1. Introduksjons- og kartleggingsfasen knytte kontakt og etablere tillitsforhold avdekke behov og konkretiser endringsbehovet Fase 2. Tiltaks- og aktivitetssfasen finne fram til tiltak i fellesskap som er realistiske å gjennomføre i praksis iverksette og undeveisevaluere tiltakene Fase 3. Avslutnings- og vurderingsfasen komme fram til felles forståelse om at rådgivningsforholdet er avsluttet og forhåpentligvis etablert som en varig endring av praksis vurdere sluttresultat og hjelpe rådsøker til å forstette arbeide selv

Prosessmodell i spesialpedagogisk arbeid Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Prosessmodell i spesialpedagogisk arbeid SPA modellen (Holmberg og Lyster 1998) Kartleggingsfasen Planleggingsfasen Gjennomføringsfasen Evalueringsfasen Rapporteringsfasen

Prosessmodell – Innovasjon Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Prosessmodell – Innovasjon Fase 1. Følt behov Fase 2. Problemdiagnose Fase 3. Ideer, erfaringer og informasjon Fase 4. Løsningsforslag Fase 5. Anvendelse

Prosessmodeller rådgivning: Carkhuffs modell (1986) Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Prosessmodeller rådgivning: Carkhuffs modell (1986) Involveringsfasen - møte opp og slappe av - uttrykke seg i personlige vendinger, verbalt og nonverbalt Utforskningsfasen - kartlegge her og nåsituasjonen - avdekke følslesene, meningen og årsaken til probemet Personliggjøringsfasen - forstå sine personlige problemer, meninger, følelser og mål Igangsettingsfasen - definere konkrete mål, velge tiltak i forhold til verdier, handle i forhold til plan og evaluerer og justere plan

Prosessmodeller rådgivning: Egans modelle (1998) Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Prosessmodeller rådgivning: Egans modelle (1998) 1.steg. Nåværende situasjon - historien - blinde flekker - vekting 2.steg. Ønsket sistuasjon - muligheter - løsningsagendaer - forpliktelser 3.steg. Strategier for å nå ønsket situasjon - potensiell mulig handling - best egnet strategi - plan

Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Kommunikative rådgivningsferdigheter Rådgivnings mål: ”Hjelp til selvhjelp” bestyrke de som søker hjelp vektlegge mestringsopplevelser fremme den enkeltes utvikling og ressurser bidra til optimale vekstvilkår og livskvalitet

Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg To nye tradisjoner Salutgenese (Antonovsky og Cederblad) - helsefremmbringende Empowerment (Dunst, Trivette, Deal og Lassen) - mestringsfokus

Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Relasjonsbygging Grunnleggende holdninger legger rammer for møtet mellom rådsøker og rådgiver slik at interaksjon kan skje (Lassen 2002) Relasjonen kommer først for at kommunikasjonen skal flyte (Bateson)

Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Den profesjonelle samtalen Davis 1995: Rådgiving er å lyttet til og snakke med mennesker Lassen 2000: Rådgivning er en kommunikativ prosess med mennesker hvor samspillet er definert i klare rammer med hensyn til forholdets karakter, dets innhold og tidsberensninger

Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Kommunikative ferdigheter i rådgivingsprosessen Rådgivers evner fremmer rådsøkerens Genuin oppmerksomhet involvering og kontakt Anerkjennende respons utforsking Personliggjøring innsikt og eierskap Igangsetting av forsøk handling og bestryking

Kommunikasjon i spesialpedagogiske rådgivningsprosesser Jorun Buli Holmberg Kommunikasjonsferdigheter Etablering av kontakt - legg opp til tilpasset dialog og få til en avslappet relasjon - iaktta atferd og tilpasse kommunikasjon Aktiv lytting - iaktta verbal og noverbale uttrykk - bruk åpne og oppfølgende spørsmål for å få tak i behov, mening og forståelse Speiling av innhold - reformuler det som blir uttrykt muntlig Speiling av følelser - iaktta følelser som blir uttrykt verbalt og nonverbalt - vis eller snakk om det du tror du ser Ny innramming - forsøk å bryte fastlåste mønstre ved å prøve noe nytt