som eksamensbesvarelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Litterære virkemidler
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
LAG EN SANG! Komposisjon.
Å skrive en sakpreget tekst
for norsklærere på ungdomstrinnet
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
1 Tema Vg1, kap 2.
GROW modellen.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Essay er en skriftlig sjanger.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Litterære virkemidler
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Disippel-overføring.
Fortelling Novelle Roman
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
LNUs landskonferanse i Tromsø 20. mars 2015 Jon Smidt
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Johan Borgen
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Bedre vurderingspraksis
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
På lag med klassen? REFLEKSJONER OM HELHETLIG OPPLÆRING, SAMT PRESENTASJON AV METODISKE GREP.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Å skrive noveller.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Essayet Kåseriet Artikkelen Sjangeroversikt Sakprosa Tredelt tekst
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Estetiske virkemidler
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

som eksamensbesvarelse Kreativ tekst som eksamensbesvarelse

"Skriv en kreativ tekst" Eksamen spør ikke lenger etter "skriv et essay eller kåseri" eller "skriv en novelle" I stedet må du selv velge hva slags sjanger du skriver Du bør likevel velge en sjanger hvis du velger å skrive kreativ tekst Å velge en sjanger hjelper deg å ha god struktur og en mening med teksten din

Vurderingskriterier på eksamen Selvstendig utformet (ikke hermet etter andre) Struktur Bruker litterære virkemidler bevisst og utforskende Personlig og kreativt språk Kreative og originale eksempler Selvstendig refleksjon Reflekterer over språk og kulturhistorie

Hva må jeg gjøre? Bruk tekstvedleggene aktivt - finn gjerne eksempler du kan gjenta, eller skriv dine egne meninger om det samme temaet Velg en klar sjanger: novelle, essay, kåseri Vis at du har tenkt over temaet og bruker egne eksempler og egne meninger Bruk språklige virkemidler! (metafor, sammenligning, kontrast, besjeling, gjentakelse, overdrivelse, symbol osv.)