Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Entreprenørskap i lærarutdanningen
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell ’Forskningsbasert undervisning’, kvalitet og kvalitetssikring - et systemperspektiv Offisielle utredninger.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Mandat og rammeverk for evalueringen
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Overordnet strategi SV-fakultetet
Om opprykk til førstelektor
Førstelektorprogram ved UiT
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet

StudData allmennlærerutdanning Fagkunnskap lavt vurdert. Størst vekt på holdninger og personlige evner (glad i barn). Vekt på fagkunnskap går ned i løpet av studiet Mange regner med liten arbeidsinnsats. 60% av studentene regner med 30 timers arbeidsuke eller mindre.

Kåre Heggen / Lars Inge Terum, SPS ”Det ser altså ut som studentane som kjem til allmennlærar- og sosialarbeiderutdanningane har ei førestilling om at dei kan gjennomføre utdanningane med liten arbeidsinnsats og at fagkunnskap ikkje er så viktig. Det kan vere ein indikasjon på at desse utdanningane har eit rykte som fagleg lite krevjande. Når førestillinga om at fagkunnskap ikkje er så viktig snarare er blitt styrka enn svekka gjennom utdanninga, kan det også bety at det ikkje berre er snakk om eit rykte.”

Teori og praksis ”En gjennomgående oppfatning hos kandidatene var at undervisningen i de enkelte fag i for liten grad var knyttet til de metodiske utfordringene i grunnskolen og det ble derfor stilt spørsmål om utdanningens relevans for yrkesutøvelsen.” (NOKUT Evaluering av allmennlærerutdanning – midtveisrapport)

Teori og praksis ”Evalueringens datamateriale antyder, som mange tidligere undersøkelser, evalueringer og antagelser at sammenhengen mellom teori og praksis ikke er god.” ”Øvingslærerens relasjon til høgskolen oppfattes som uklar.” (NOKUT Evaluering av allmennlærerutdanning – midtveisrapport)

Akademisk kvalitet Forskningsbasert undervisning Fagdidaktikk Fordeling av FoU-ressurser

Profesjonskvalitet Fagdidaktikk Studentenes praksiserfaring utnyttes i teoriundervisning Bedre dialog mellom lærerutdanning og barnehage/skole Øvingslærere som ressurs Øvingslæreravtalene

Sammenheng teori - praksis Forskning – praksisnær, relevant, høy kvalitet Anvendelse og formidling Praksisundervisning Etter- og videreutdanning Lærerutdannere med erfaring fra barnehager og skoler

Opprykksordninger Utdanningsforbundet har vært pådriver for 1. lektor / undervisningsdosent som breddestolpe i karriereutvikling Om kriterier for ny stilling 2003 –”erfaring fra pedagogisk utviklingsarbeid rettet mot praksisfeltet” –Opprykksordning Krav i tariff 2006?

Forslag til kvalifikasjonskrav, 2004 Dokumentert omfattende FOU-arbeid på høyt nivå (f eks deltakelse i nasjonale og internasjonale konferanser med papers, publisert arbeid i nasjonale og internasjonale tidsskrifter med referee-ordning, ledelse av FOU-arbeid, oppbygging av vitenskapelige samlinger, utarbeiding av lærebøker eller andre typer læremidler, utviklingsarbeid rettet mot praksisfeltet, kunstnerisk virksomhet på høgt nivå, tverrfaglig samarbeid og nettverksbygging, yrkeserfaring av særskilt karakter og relevans for samfunns- og næringsliv, ledelse av og deltakelse i internasjonale prosjekter)

Forslag til kvalifikasjonskrav, 2004 Dokumentert omfattende pedagogisk utviklingsarbeid og annen pedagogisk virksomhet på høyt nivå (f eks utarbeiding av lærebøker eller andre typer læremidler, samarbeid med nærings- og samfunnsliv for utvikling av studietilbud, praktisk- pedagogisk utdanning)

Utdanningsforbundet vil arbeide for at statusen til student- og undervisningsrelatert arbeid heves praktisk-pedagogisk utdanning og erfaring fra praksisfeltet blir anerkjent som viktige forutsetninger for å inneha fagstillinger i lærerutdanningene lærerutdanningsinstitusjonenes rolle i etter- og videreutdanning av lærere styrkes

Noen muligheter Jobbskifte lærerutdanner – lærer/førskolelærer Krav om samarbeid med praksisfeltet i FoU-arbeid Faggrupper med komplementær kompetanse – fag, didaktikk, forskning, praksis Dyrke lærerutdanningsidentitet