Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Erfaringer fra internrevisjon
KOORDINERING OG SAMHANDLING
ambisjoner og realiteter
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til polikliniske pasientforløp? Prosjektgruppen.
Utviklingssamtalen – Vikhammer skole
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
et pilotprosjekt på Voss sjukehus og i Kvam kommune
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
HVA STYRER TILDELING AV PLASS I SYKEHJEM?
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
PROSJEKTSTILLING KOMPETANSEKOORDINATOR Mars 2010
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Informasjonssikkerhet
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Henvisningsprosjekt ved Sykehuset i Buskerud Hensikten med prosjektet var å avdekke om det var mangler som var gjengangere på tvers av fagområder(barn,
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Oppfølging av kommunens inntektsskapende virksomhet Forvaltningsrevisjon i Karlsøy kommune.
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Oslo kommunes vederlagsordning for tidligere barnevernsbarn
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Utskrivningsklare pasienter fra SØ til Sarpsborg kommune
Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Arbeidsmiljøet for ansatte
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Nasjonal faglig retningslinje for behandling og rehabilitering av rusmiddelproblemer og avhengighet Webcast 1 Brukermedvirkning ved valg av behandlingsmetode.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Erfaring fra tilsyn med legemiddelbehandling Læringsnettverk for sikker legemiddelbehandling i sykehjem Sandefjord Per Schjelderup, ass fylkeslege.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Kvalitet, risiko og avvik
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Regionalt Brukerutvalg
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Juristsamling - Ålesund
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser

Bakgrunn for revisjonen Tilsynssak i forbindelse med dødsfall i 2010 som konkluderer med at Asker kommune har brutt kravet om at helse- og omsorgstjenester skal være forsvarlig. Fylkesmannen mener at fraværet av vurderinger i den konkrete saken var et resultat av mangelfulle rutiner i kommunen eller en uheldig organisering av tjenestene. Revisjonen skulle avklare om dagens rutiner og praksis gir tilstrekkelig sikkerhet for at de avvik fylkesmannen har avdekket, er lukket.

Fylkesmannens konklusjon – Det foreligger ingen dokumenter som viser hvilke vurderinger kommunen gjorde av pasientens helsetilstand og hjelpebehov i perioden forut for dødsfallet. – Det finnes ikke holdepunkter for at kommunen hadde rutiner eller en organisering som sørget for at hjemmetjenestens rapporter ble lest og vurdert i lys av lovens krav om forsvarlige tjenester. – Ved tildeling av hjemmetjenester ble det ikke tatt hensyn til at pasienten hadde psykiske problemer. – Søknad om hjelp fra psykisk helsearbeider ble ikke behandlet.

Problemstillinger Kommunerevisjonen utledet følgende problemstillinger: 1.Hvilke rutiner har kommunens helse- omsorgstjenester for å kartlegge og melde brukeres helsetilstand og hjelpebehov? 2.Følges samhandlingsrutinene?

Revisjonens fokus Hovedfokus: Vedtakskontorets samhandlingsrutiner med korttidsavdelingene Rutiner for hjemmesykepleien og avd. psykisk helse Kommunerevisjonen vektla overganger i forbindelse med opphold på kommunens korttidsavdelinger. I overføringsfasene er det grunn til å være oppmerksom på om det foreligger endrede behov som burde tilsi et annet omsorgsnivå eller tjenestetilbud enn det personen har hatt tidligere.

Funn Vi har de nødvendige rutiner formelt på plass, når samhandlingsrutiner for Psykisk helse og Rus er ferdigstilt. Vi tilbyr tjenester som er medisinsk faglig forsvarlig. Prosedyreverk og gjeldende rutiner skal til enhver tid være oppdatert og gjenspeile praksis. Tettere oppfølging av styringsdokumenter og systematisk dokumentasjonspraksis er nødvendig. Resultat: Ingen avvik, kun merknader til forbedring.

Forbedringsforslag Når det gjelder etterlevelse av rutiner og prosedyrer har vi fått noen forbedringsforslag: Saksbehandlere må sørge for å dokumentere samhandling bedre i alle vurderinger Saksbehandlere må begrunne faglig hvordan innbyggere som får avslag på korttid med forsvarlighet i eksisterende /erstatningstilbud Utførere må sørge for til enhver tid oppdatert ADL/IPLOS Utførere må dokumentere funksjonsvurdering (sykepleiesammenfatning) ved endringer/overganger mellom tjenester

Oppsummering I tråd med styringsdokumenter jobber vi kontinuerlig med og kunne tilby forsvarlige og sømløse pasientforløp. Økt fokus på samhandling av tjenester (Brukertorget) vil stille særlige krav til kvalitetssikre prosedyrer og dokumentasjon. Rapporten viser at vi leverer forsvarlige tjenester. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre kvaliteten på tjenester og forvaltningsoppgaver og vil systematisk følge opp forbedringsforslagene rapporten anbefaler.