Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Stor motstand mot tarenæringen i Vikna
Advertisements

Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Markedsutviklingen av norsk sjømat
Forbruk Kompetansemålet er å kunne si noe om forbruksmønsteret i Norge og redegjøre for de rettighetene en forbruker har K-06.
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.
Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood.
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
– Løsningen er kunnskap: Verdiskaping – hvem, hva hvor? Et innovativt Nord-Norge Markedsinnovasjon er og merke- varebygging i Nord-Norge; hvordan få det.
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
SKREI Arne Antonsen Skrei - kvalitet • Skreien har kanskje verdens beste fiskekvalitet • På grunn av lang svømmetur fra Barentshavet.
Hvorfor mister vi gjester?
Norske museers omdømme
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”
Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Eksportuvalgets strategi for å møte markedsutfordringene
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Alle valg har konsekvenser! Etikk og omdømmebygging
Det spanske saltfiskmarkedet og mulighetene for norske bedrifter.
Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006.
Produktivitetsutvikling i oppdrett og dens innvirkning på sjømatsmarkedet Frank Asche
Quiz 2 våren Februar 2014 Spørsmål m/tema: ”Historien bak….”
MARKEDSUTVIKLING FOR KRABBER Ove Johansen Norges Sjømatråd.
Sjømat som næringsutvikler v/Roger Pedersen Prosjektleder – Sjømat fra Finnmark.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,
Konkurransekraft på heimebane
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Varekunnskap.

SENTER FOR MÅLTIDSOPPLEVELSER Basert på sjømat Kompetansesenter som kan levere tjenester til andre på oppdragsbasis. Senteret kan binde sammen tradisjon.
Livet i havet – vårt felles ansvar Nasjonalparker med sjøareal – Hva ønsker vi for den marine delen? Regiondirektør Erik Ludvigsen Strand.
Fagopplæring og næringsutvikling i nord Noen synspunkter om nisjer, kompetanse og muligheter NOKORT
FoU-behov i hele verdikjeden Fangst og oppdrett Ressurs Salg og markedsf. Distri- busjon Produk- sjon.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Fiskeindustrien i Lofoten
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Mottakskontroll.
Praktiske erfaringer, oppdrett i Ghana
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Nye Ramoen – Nye muligheter
1 FRA VIKINGEKOST TIL DELIKATESSE ”Utfordringer på veien”
Arctic Food – Best i verden! Er det en myte, eller kan det dokumenteres? Nordområdekonferansen 2007 Bodø 8.-9.november Espen Haugland Bioforsk Nord.
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
”Næringsklynge fra Tromsø til Oslo - hvordan er det mulig?” - Erfaringer fra ei havbruksklynge i Nordland Nordområdekonferansen 2007 Bjørn G. Nielsen –
Rekruttering, utfordringer og muligheter i sjømatnæringene Tromskonferansen 31. oktober 2016 Janita Arhaug, Leder Sett Sjøbein FHF.
Dyreslagene.
Fisk Noen som har vært på fisketur? Hvorfor? Matauk eller bare moro? Renser dere selv?
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Venner og valg Film og samtale.
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Coop Norge Hva sier markedsaktørene i forhold til årets tørke og dette med avtaler kvalitet/standard for størrelse og utseende.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Nyhet fra Berit Nordstrand Anbefalt døgndose: 5 ml (1 ts)
Gjennomgang av øvelsen i ledergruppen Dato: Sted:
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015 Hvilke oppfatninger har konsumenten om kvalitetsfisk Skreifestivalen 2015 Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015

Utgangspunkt Markedsutfordringer Markedsmuligheter Stor konkurranse i hvitfiskkategorien. Sterkt prispress spesielt i sesongen. Markedsmuligheter Høy kvalitet på fiskekjøttet når Skreien kommer til Norge. En unik og fantastisk historie Få differensierte produkter i fersk fisk kategorien

Legge til rette for økt verdiskaping for sjømatnæringen i Norge målsetting Forsterke kvalitetsbildet for norsk torsk spesielt og norsk sjømat generelt. Etablere Skrei som Et produkt markedet er villig til å betale mer for enn annen torsk et sesongprodukt med utsøkt kvalitet Legge til rette for økt verdiskaping for sjømatnæringen i Norge

Hvordan nå målsettingene? Merkevarebygging bruke navnet Skrei og torsk unik visuell profil merking av produktet Være tålmodig, fokusere på kvalitet - ikke stresse volum Fokusere på konsumenter som er villig til å betale for kvalitet.

Kvalitetsmerket SKREI utvikling - volum

SKREI Mellom 10-15 % av produsert kvantum fersk torsk merkes med kvalitetsmerket SKREI

Årsaker til valg av sjømat Norway is excluded from these numbers

Når Harrods tar inn skrei, gir det en sterk signaleffekt til resten av bransjen i UK.

Antall Skreispisere Respondenter som sier de har spist SKREI minst en gang i året.

Estimert avkastning på markedsinvesteringene Vi fikk igjen 11 ganger det vi investerte på Skreisatsningen i 2014

Hvordan ha suksess videre KVALITET

Hva er viktig for suksess? Fisker Mottak/ Produsent Eksport/ Logistikk Butikk / HoReCa Konsument Kvalitet gjennom hele verdikjeden frem til konsument.

Hvor går veien videre Fortsatt fokus på KVALITET Eksportøravtale Jobbe videre med Assoisasjoner PR og markedsføring i eksisterende og nye markeder.

Legge til rette for økt verdiskaping for sjømatnæringen i Norge målsetting Forsterke kvalitetsbildet for norsk torsk spesielt og norsk sjømat generelt. Etablere Skrei som Et produkt markedet er villig til å betale mer for enn annen torsk et sesongprodukt med utsøkt kvalitet Legge til rette for økt verdiskaping for sjømatnæringen i Norge

1 Eksempel på ”Norsk Torsk - kjent og kjær” argumentasjon Amatør

Marks & Spencer, UK: Plan A, because there’s no plan B! Miljø er en annen viktig trend/utvikling vi har sett de siste 2-3 årene. Spesielt britiske dagligvarekjeder har sterkt fokus på miljø og bærekraft - tidligere var det mest fokus på bærekraft, nå er det ytterligere ting som kommer inn Marks&Spencer er et eksempel på en kjede som har profilert seg som ”miljøbevisst”. For å dokumentere dette har de mange merker som benyttes på produktene – både nasjonale, regionale og internasjonale (f.eks MSC) Deres fem punkter består av: Motvirke klimaendringer (combat climate change) Redusere avfall Beskytte naturlige ressurser Drive rettferdig handel Medvirke til en sunnere nasjon “Plan A is our five-year, 100-point plan to tackle some of the biggest challenges facing our business and our world. It will see us working with our customers and our suppliers to combat climate change, reduce waste, safeguard natural resources, trade ethically and build a healthier nation.”

Bærekraft

Lutefisk av Skrei

Framheve skrei – Linefanget?

linefanget

Linefanget Skrei Jacobs Utvalgte Torskeloin er linefanget skrei fra Vesterålen. Dette er en høykvalitets torskeloin av skrei og den er skinn- og benfri. Skrei er torsk som vandrer fra Barentshavet inn til norskekysten for å gyte, og regnes som den aller beste torsken. Navnet “skrei” kommer av ordet skride, som betyr å vandre.

Linefanget fersk torsk All fisk merket Arctic Supreme er linefanget. Denne fangstmetoden regnes for å være en av de mest skånsomme. Den bevarer kvaliteten på fiskekjøttet, og fileten blir gjerne hvitere og fastere enn ved andre fangstmetoder.

Linefanget

Linefanget

Kvalitet eller bærekraft

God Kvalitet kan være så mangt Kvalitet må formidles gjennom den gode historien Skrei har en god histore Linefanget skrei har om mulig enda bedre historie