Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015 Hvilke oppfatninger har konsumenten om kvalitetsfisk Skreifestivalen 2015 Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015
Utgangspunkt Markedsutfordringer Markedsmuligheter Stor konkurranse i hvitfiskkategorien. Sterkt prispress spesielt i sesongen. Markedsmuligheter Høy kvalitet på fiskekjøttet når Skreien kommer til Norge. En unik og fantastisk historie Få differensierte produkter i fersk fisk kategorien
Legge til rette for økt verdiskaping for sjømatnæringen i Norge målsetting Forsterke kvalitetsbildet for norsk torsk spesielt og norsk sjømat generelt. Etablere Skrei som Et produkt markedet er villig til å betale mer for enn annen torsk et sesongprodukt med utsøkt kvalitet Legge til rette for økt verdiskaping for sjømatnæringen i Norge
Hvordan nå målsettingene? Merkevarebygging bruke navnet Skrei og torsk unik visuell profil merking av produktet Være tålmodig, fokusere på kvalitet - ikke stresse volum Fokusere på konsumenter som er villig til å betale for kvalitet.
Kvalitetsmerket SKREI utvikling - volum
SKREI Mellom 10-15 % av produsert kvantum fersk torsk merkes med kvalitetsmerket SKREI
Årsaker til valg av sjømat Norway is excluded from these numbers
Når Harrods tar inn skrei, gir det en sterk signaleffekt til resten av bransjen i UK.
Antall Skreispisere Respondenter som sier de har spist SKREI minst en gang i året.
Estimert avkastning på markedsinvesteringene Vi fikk igjen 11 ganger det vi investerte på Skreisatsningen i 2014
Hvordan ha suksess videre KVALITET
Hva er viktig for suksess? Fisker Mottak/ Produsent Eksport/ Logistikk Butikk / HoReCa Konsument Kvalitet gjennom hele verdikjeden frem til konsument.
Hvor går veien videre Fortsatt fokus på KVALITET Eksportøravtale Jobbe videre med Assoisasjoner PR og markedsføring i eksisterende og nye markeder.
Legge til rette for økt verdiskaping for sjømatnæringen i Norge målsetting Forsterke kvalitetsbildet for norsk torsk spesielt og norsk sjømat generelt. Etablere Skrei som Et produkt markedet er villig til å betale mer for enn annen torsk et sesongprodukt med utsøkt kvalitet Legge til rette for økt verdiskaping for sjømatnæringen i Norge
1 Eksempel på ”Norsk Torsk - kjent og kjær” argumentasjon Amatør
Marks & Spencer, UK: Plan A, because there’s no plan B! Miljø er en annen viktig trend/utvikling vi har sett de siste 2-3 årene. Spesielt britiske dagligvarekjeder har sterkt fokus på miljø og bærekraft - tidligere var det mest fokus på bærekraft, nå er det ytterligere ting som kommer inn Marks&Spencer er et eksempel på en kjede som har profilert seg som ”miljøbevisst”. For å dokumentere dette har de mange merker som benyttes på produktene – både nasjonale, regionale og internasjonale (f.eks MSC) Deres fem punkter består av: Motvirke klimaendringer (combat climate change) Redusere avfall Beskytte naturlige ressurser Drive rettferdig handel Medvirke til en sunnere nasjon “Plan A is our five-year, 100-point plan to tackle some of the biggest challenges facing our business and our world. It will see us working with our customers and our suppliers to combat climate change, reduce waste, safeguard natural resources, trade ethically and build a healthier nation.”
Bærekraft
Lutefisk av Skrei
Framheve skrei – Linefanget?
linefanget
Linefanget Skrei Jacobs Utvalgte Torskeloin er linefanget skrei fra Vesterålen. Dette er en høykvalitets torskeloin av skrei og den er skinn- og benfri. Skrei er torsk som vandrer fra Barentshavet inn til norskekysten for å gyte, og regnes som den aller beste torsken. Navnet “skrei” kommer av ordet skride, som betyr å vandre.
Linefanget fersk torsk All fisk merket Arctic Supreme er linefanget. Denne fangstmetoden regnes for å være en av de mest skånsomme. Den bevarer kvaliteten på fiskekjøttet, og fileten blir gjerne hvitere og fastere enn ved andre fangstmetoder.
Linefanget
Linefanget
Kvalitet eller bærekraft
God Kvalitet kan være så mangt Kvalitet må formidles gjennom den gode historien Skrei har en god histore Linefanget skrei har om mulig enda bedre historie