Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertFrøydis Amundsen Endret for 9 år siden
3
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012
5
53 mrd kroner -644 mill NOK 2,3 mill tonn -339 tusen tonn NORSK EKSPORT AV SJØMAT I 2011
6
PRODUKTER SOM TROSSER NEDGANGSTIDER Source: ACNielsen
9
NORSK EKSPORT AV VILLFISK
11
NORSK EKSPORT AV VILLFISK TIL KINA
12
BEARBEIDING I KINA
13
NORSK EKSPORT AV SJØMAT TIL PIGS-LANDENE (UTENOM LAKS) © Norges sjømatråd. Kilde: SSB
14
KJØP AV FERSK LAKS I FRANKRIKE Kilde: Europanel/Sjømatrådet
15
NORSK EKSPORT AV PELAGISK
16
NORSK EKSPORT AV MAKRELL
17
NORSK EKSPORT AV TORSKEFISK
18
NORSK EKSPORT FRYST TORSKEFISK TIL KINA © Norges sjømatråd. Kilde: SSB
20
PORTUGALS BETYDNING FOR TORSK I 2011 GIKK 32 % AV ALL NORSK TORSK TIL PORTUGAL, ET LAND MED KNAPPE 11 MILLIONER INNBYGGERE !
21
2011 PRISOPPGANG OG REDUSERT VOLUM Kilde: Kantar Worldpanel / Norges sjømatråd
22
PORTUGAL 2012: ØKONOMISK HESTEKUR • Økt matmoms, fra 13% til 23% • Redusert kjøpekraft, ca 5-6% • Økt arbeidstid (1/2 time pr dag) • Økt arbeidsledighet, fra 12,5% til 13,4%
23
SJØMATKATEGORIEN VOKSER I NORGE
24
DÅRLIGERE PRIVATØKONOMI KAN PÅVIRKE HANDLEMØNSTERET Lavpriskjeder: Markedsandel per region, 2005-2015f 200520102015 200520102015 200520102015
25
FAVORITTFISK NÅR ENGELSKMENN SPISER UTE! •Torsk er den mest populære fisken å spise utenfor hjemmet. • Reker er også populærer på grunn av anvendelsen i etniske matretter. • Laks og tunfisk har en vekst som er drevet av populariteten rundt Omega-3. Seafish Out of Home Study
26
OPPSUMMERING: • Sjømat står seg godt i nedgangstider • Men økt usikkerhet i handelen: – Kredittforsikring, garantier, rammer (bedrift/bank) • Forbrukerne har en smertegrense • Økt omsetning i billigkjeder • Økt konkurranse (sjø-/landproduksjon) fra bearbeiding i Kina • Sjømat er så langt ikke «rammet» av finansuro, men hva ville resultatet vært uten en global krise?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.