Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 FRA VIKINGEKOST TIL DELIKATESSE ”Utfordringer på veien”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 FRA VIKINGEKOST TIL DELIKATESSE ”Utfordringer på veien”"— Utskrift av presentasjonen:

1 1 FRA VIKINGEKOST TIL DELIKATESSE ”Utfordringer på veien”

2 2 Lofotskrei AS

3 3 Tusenårige tradisjoner

4 4 Historiske røtter Tørrfisk er en av våre eldste eksportvarer om ikke den eldste. I en av de islandske ættesagaene blir tørrfisk nevnt som handelsvare. Det er fra år 875 og nevner en stormann fra Helgeland; Torolv Kveldulvson; han sendte dette året tørrfisk til England. Det er også dokumentert at tørrfisk ble eksportert fra Norge fra før vikingtiden og at den var en viktig del av livsgrunnlaget for vikingene.

5 5 Fakta og Bakgrunnsinformasjon   EksportverdiNorsk Fisk Nok 36 mrd.   Andel tørrfisk Nok 650 mill.   Produsert i Lofoten 3 500 tonn   Produsert i Finnmark 170 tonn   Konsum i Norge ca. 500 tonn   Hovedsakelig lutefiskproduksjon   Noen snacksprodukter

6 6   650 mill. er ikke en stor andel av totaleksporten   Viktig bærebjelke for mange av fiskerisamfunnene i Lofoten.   Eksporten gir et viktig bidrag til verdiskapning og aktivitet utover selve lofotsesongen.   Uten tørrfisken hadde det vært ganske dødt i ”værran” og lite ”lys i husan”   Viktig kulturbærer i Nordnorsk sammenheng. Tørrfisken viktig for Lofoten

7 7 85% av tørrfisken eksporteres Over 80% til Italia Her ligger en stor utfordring Markedsmakt – –Prissetting Italiamarked viktig

8 8 Ny Strategi Lofoten Stocfish Company AS – –Representerer 50% av tørrfiskproduksjon i Lofoten. – –Prisliste med fastlagte priser Tøff strategi – –Prisene er historisk høye – –Drahjelp fra god kvalitet på fisken

9 9 Foreløpig oppsummering Tørrfisken viktig for landsdelen og Lofoten. Spennende historie – Kultur og røtter Sårbar med ett stort marked. Høyere råvarepriser kan føre til ytterligere press på marginene og nedgang i konsum. Liten grad av innovasjon og produktutvikling.

10 10 Hva gjøres ? ”Hvis man gjør de samme tingene som man har gjort før, - så får man, som regel de samme resultatene man har fått tidligere”. Det er lett å kritisere næringa for å være lite innovativ og nytenkende. – –Undertegnede har vært en av kritikerne Har fått et litt mer nyansert syn på dette…

11 11 Trender Helse Renhet Naturlig Nye spisevaner Opplevelse kultur og historie Alle disse hadde man i tørrfisken

12 12 Nytt produkt - Nytenking Utvannet tørrfisk, - hva er nå det ? – –En 100% gryteklar filet basert på tørrfisk. – –Et 100% naturprodukt – skinn og beinfritt. – –Håndarbeid A-Å. Vannes ut i 7-8 dager. Produseres av råstoff fra line, juksa og det beste fra garnfisk.

13 13 Ettermodning

14 14 Tørrfiskfilèt  Tørrfiskfilèt Et fantastisk produkt, men er det nok ?

15 15 Starten i Tromsø I Tromsø er Skarven blitt viden kjent for sine retter basert på tørrfisk. – –Prøv grillet tørrfisk…. – –20 000 retter pr. år i Tromsø. På menyen i, Hammerfest, Alta, Narvik, Lofoten, Bodø, Bergen, Trondheim og Oslo. Nasjonal satsing i gang. – –3 Leverandører – –Tørrfiskforum

16 16 Målgruppe Restauranter og kokker i øvre sjikt i markedet. I segmentet med et betalingsvillig publikum. Hvilket forhold hadde målgruppen til tørrfisk ?

17 17 Resultat   Hundefisk   Lukt   Lutefisk   Traust   Klippfisk   Taktekke i Afrika   Utfordring ??

18 18 Visjon ”Å etablere tørrfisk som en anerkjent råvare i det norske kokkemiljøer”

19 19 Målsetting Øke konsum av utvannet tørrfisk til 150 tonn frem til 2010 og på sikt bli minst like stor som Lutefisk.

20 20 Merkevarebygging ”Brand Story” hva skulle vi fortelle markedet. Verdier – –Røff- et barskt produkt – –Enkelt- et enkelt produkt, tilberedning – –Nyttig- et næringsrikt produkt Hva vi lover markedet; ”En ren nytelse av spennende historie i moderne innpakning. En gastronomisk opplevelse”

21 21 Hvor står vi ? Kokkemiljøet positivt. Kundene positive. Bestselger hos de som satser. Kokk og servitører viktig. Kompetanse er viktig. Vi er i gang men mye arbeid gjenstår ….

22 22 Virkemidler, hva gjøres? Samarbeid grossister Kommunikasjon - Media ”Brand Story” Materiell og salgsstøtte – –Kompetanse - Kokkekurs – –Produktutvikling – –Symboler – –Kokkenettverk – –Messer – –Aktiviteter Tørrfiskens dag, Festivaler

23 23 Utfordringer Tøff konkurranse Pris Kvalitet Distribusjon – –Innkjøpsallianser – Sentrale avtaler Kommunikasjon Ressurser (Økonomiske) Utholdenhet

24 24 Suksesskriterier Design (svært viktig) Kvalitet Kommunikasjon Troverdighet Utholdenhet – –Økonomi Leveransedyktighet

25 25 Oppsummering Behov for nytenking. Viktig arbeid for å utvikle nye marked. Unik historie (ingen ulempe). Svar på trender. Ressurskrevende. Merkevarebygging og design. Kompetanse og produkt ”hånd i hånd” Langsiktighet

26 26 Mmm…

27 27

28 28

29 29 Takk for oppmerksomheten !


Laste ned ppt "1 FRA VIKINGEKOST TIL DELIKATESSE ”Utfordringer på veien”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google