Deregulering, internasjonalisering og konkurransepolitikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Advertisements

NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
© SørgardKonkurransestrategi1 Lars Sørgard Norges Handelshøyskole og SNF Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget Rovadferd i luften?
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
Styrearbeid i Norwegian
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Anvendelse av verktøyene
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Markedsstruktur - teori og empiri
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
KONKURRANSE I FERGETRAFIKKEN
Nicolai Heldal Vista Analyse AS 29. april 2011
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Dialogseminar Hvilket handlingsrom har vi?
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Eierstyring og lønnsomhet: Ny innsikt fra store norske selskaper Øyvind Bøhren Bernt Arne Ødegaard Institutt for finansiell økonomi Handelshøyskolen BI.
Norsk økonomi i verdenssammenheng
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Ivar Pettersen, ECON Analyse Prosjektpartnere: Nor Cargo Thermo AS
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Nyttekostnadsanalyser på samferdselssektoren – undervurderes nytten? Nicolai Heldal Vista Analyse AS 26. august 2011.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
- Jeg vil understreke hvor viktig det er at vi nå ikke gjentar feil fra mellomkrigstiden og bygger opp handelshindre. Sammen med store penge- og finanspolitiske.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Store forskjeller i arbeidsledighet
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Biodrivstoff - kommentar
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Product differentiation
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Konjukturer og stabiliseringspolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Deregulering, internasjonalisering og konkurransepolitikk Lars Sørgard Norges Handelshøyskole og SNF SNF

Tema på prosjektet Hovedproblemstilling Fire hovedtema Effekt av internasjonalisering og deregulering på konkurranse i nasjonale markeder Hva betyr det i sin tur for nasjonal konkurranse-politikk? Fire hovedtema Internasjonalisering Fusjonspolitikk Deregulering Distribusjon SNF

Konkurranse er bra, eller …. Konkurranse gir i prinsippet en forbedret ressursbruk Mindre avvik mellom pris og kostnader Stimulerer til mer effektiv produksjon og forbedrede produkter Men (potensiale for) konkurranse kan gi andre utslag Bedriftene tar sine forholdsregler (deterrence) eller velger ingen konkurranse (collusion) Konkurransen ’tyter ut’ langs feile dimensjoner Konkurranse fører primært til omfordeling, og i liten grad forbedret ressursbruk Vi har drøftet grundig eksempler på alle tre formene for utslag av konkurransen Nyansert syn på mulige effekter av internasjonalisering og deregulering, og effekter av fusjoner SNF

Tema 1: Internasjonalisering Vil nedbygging av handelshindre føre til mer konkurranse? Ofte nasjonale monopoler opprinnelig Vil en slik bedrift ønske å gå inn i nabo-markedet? I visse tilfeller nei, fordi den frykter at rivalen i nabomarkedet vil svare med samme mynt Terrorbalansen kan holde dem i sjakk (collusion) Et argument for at internasjonalisering som sådan ikke alltid er nok til å skape konkurranse Jfr. sementmarkedet i Europa Behov for en konkurransepolitikk i det nasjonale markedet, selv med åpne grenser SNF

Internasjonalisering forts. Nedbygging av handelshindre kan være gunstig for organisert arbeidskraft Mer aktivitet, og organisert arbeidskraft tar en del av kaken Mer sysselsetting, høyere lønn Mulighet for utflagging gir et mer komplisert bilde Tradisjonell teori predikerer at lavere handelshindre fører til eksport snarere enn utflytting Men høyere lønn ved lavere handelshindre gir incentiver til å flytte produksjon ut Bedrift investerer ute for å vinne kampen mot fagforeningen? Handelsliberalisering kan føre til redusert velferd Organisert arbeidskraft taper på utflytting Utflytting kan og føre til profittskift til utlandet SNF

Tema 2: Fusjonspolitikk Fusjoner og oppkjøp er i teorien ofte lite lønnsomme eller ulønnsomme Rivalene responderer med mer salg, slik at de fusjonerte står tilbake med redusert markedsandel Men hva dersom fusjon i produktmarkedet påvirker inputmarkedet? Hva skjer med fagforeningens makt? Hva skjer med leverandørenes prissetting? Svaret avhenger kritisk av strukturen på inputmarkedet Vil fusjon nedstrøms føre til at fagforeninger fusjonerer? Vil fusjon nedstrøms føre til at leverandører slår seg sammen? SNF

Fusjonspolitikk forts. Fusjoner i et land kan ofte føre til at fagforeninger slår seg sammen SAS + Braathens = sant også for fagforening på lang sikt? Hva skjer i så fall når ’støvet’ har lagt seg? Kan bli kostbart for de fusjonerte bedriftene Arbeidstakerne tar en andel av renten i markedet Fusjoner mindre lønnsomme enn normalt Bedrifter ønsker derfor fusjoner mellom bedrifter i ulike land? Fagforening eller leverandør kan vanskelig slå seg sammen Inputbedriftene i ulike land settes opp mot hverandre Fusjoner mer lønnsomme enn normalt Internasjonale fusjoner for å temme fagforeninger? SNF

Tema 3: Deregulering Norsk luftfart deregulert i april 1994 Ble det konkurranse, eller ikke …. ? Testet empirisk hva som har skjedd Hva har skjedd med avgangstidspunkt? Hva har skjedd med kapasitet? Gir støtte til mistanken om at konkurransen tok en feil retning Parallelle avgangstidspunkter Konkurranse på kapasitet snarere enn på pris SNF

Kapasitetsutvikling - deregulering   MONOPOL DUOPOL SNF

Hva gikk galt i luften? Kamp om markedsandeler Mange avganger for å bli attraktiv for forretningsreisende Ledet til en merkbar nedgang i belegget (kabinfaktor) Flere billig-billetter for å fylle opp ellers tomme seter Men konkurransen var kostnadskrevende ’Braathens forklarer [dårlig resultat] med økt konkurranse. Selskapet har økt kapasiteten uten at det har hjulpet. Veksten gir økt bemanning og andre produksjonskostnader’ SAS og Braathens økte kapasitet, og ingen vant markedsandeler (’fangens dilemma’) SNF

Luftfart – den gang versus nå Hva gikk galt med dereguleringen? Myk overgang, med to likeverdige parter De facto priskartell (inter-lining) Hvorfor mer håp nå? Fravær av bonusopptjening gir mer potensiale for priskonkurranse Men nå er det andre potensielle problemer Storkundeavtaler kan gjøre aggressiv prising til en lønnsom strategi for SAS Kan matche Norwegian kunde for kunde SNF

Tema 4: Distribusjon En dominerende bedrift har sterke incentiver til å stenge ute nykommere Kan være villig til å betale mye for å unngå at situasjonen skifter fra monopol til duopol Den etablerte vil ha høyere betalingsvilje for en distribusjonskanal enn potensiell nykommer Konglomerate fusjoner for å blokkere alternative distribusjonskanaler? Tilsynelatende andre markeder, men .. Eksempel: Telenor i tilgrensende markeder? SNF

Distribusjon forts. Dagligvarer og private merker Merker eid av dagligvarekjeden Fremstilt som en ’prispresser’ Dagligvarekjedene kan bruke private merker til å presse dagens produsenter til lavere pris Men er det nå virkelig slik? Teorien sår tvil om ’prispresser’-historien Private merker kan føre til høyere pris på produsentmerker Private merker fører til en form for prisdiskriminering Empiri (annet prosjekt): Ja, private merker fører ofte til høyere priser på produsentmerker SNF

Noen avsluttende merknader Konkurranse er viktig, men fallgrubene er mange har vi vist Vanskelig å oppnå konkurranse (sement, private merker, lukkede distribusjonskanaler, …) Konkurransen ’tyter ut’ på feil måte (luftfart, ..) Blir i stor grad en fordelingskamp (lønn, fusjon, ..) Det gir i neste omgang innspill til forbedret politikkutforming, basert på ’sunn’ konkurranse Endrede rammebetingelser i norsk luftfart Konkurransen i dagligvaremarkedet Samspillet mellom produkt- og arbeidsmarkedet SNF