Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Klassekontaktsmøte Vår Helhetlig lese- og skriveopplæringsplan Målet med planen er å kvalitetssikre lese- og skriveopplæringen på Korsvoll skole.
Melding til Stortinget…
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Nasjonale prøver.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Hvordan bruke vurdering som del av tidlig innsats
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Vurdering i matematikk
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Kunnskapsløftet og elevvurdering
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver Regional konferanse i Tønsberg 16. – 17. april 2007 Prosjektleder Ole Christian Melhus.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
 Å ta imot og inkludere nye elever og medarbeidere  Å se hele mennesket  Spesialpedagogisk kompetanse  Aldersblandede prosjekter  Plan sosial kompetanse.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nasjonale prøver Sandved skole
Utdanningssystemet sitt årshjul
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring

Mål for økta Få innsikt i hvordan nasjonale prøver i regning kan brukes som vurdering for læring Lillestrøm

Formål: – Nasjonal prøve i regning skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med kompetansemål i Kunnskapsløftet (LK06) der regneferdigheter er integrert. (Utdanningsdirektoratet 2014) – Informasjonen frå prøvene skal brukast som grunnlag for kvalitetsutvikling på skolar, hos skoleeigarar og på regionalt og nasjonalt nivå. I tillegg skal prøveresultata bidra til å styrkje arbeidet til skolen og lærarane med undervegsvurdering. (Utdanningsdirektoratet 2013) Lillestrøm Prøvenes formål

Oppgavene blir knyttet opp imot kompetansemålene i alle fag Ikke diagnostiske prøver Diagnostiske oppgaver – Tre runder med pilotering, med innhenting av distraktorer. Lillestrøm Måten prøvene blir laget på

Hvorfor bør prøvene brukes? Lillestrøm Vurdering for læring – Summativ vurdering vs. formativ vurdering – VfL er ikke bare prøver, men en helhetlig praksis (Wiliam 2010). (Smith 2009)

Hvorfor bør prøvene brukes? To grunner: – I vurdering for læring er det viktig at all vurdering, inkludert prøver som er gitt av myndighetene, tas i bruk som vurdering for læring – De nasjonale prøvene har en styrke som ingen andre kartleggingsprøver har når det gjelder kvalitetssikring og relevante elevsvar Lillestrøm

Referanser Myhre, Stig Atle (2010). Nasjonale prøver i regning – En kvalitativ studie av hvordan nasjonale prøver blir brukt i skolen. Trondheim, Høgskolen i Sør-Trøndelag. Smith, Kari (2009). Samspillet mellom vurdering og motivasjon. I Stephen Dobson, Astrid B. Eggen og Kari Smith (red.). Vurdering, prinsipper og praksis: Nye perspektiver på elev- og læringsvurdering. s Oslo, Gyldendal akademisk. Utdanningsdirektoratet (2013). Rettleiing og retningslinjer: Rettleiing til skoleeigarar og skoleleiarar med retningslinjer for gjennomføring av nasjonale prøver. Oslo, Utdanningsdirektoratet Utdanningsdirektoratet (2014). Nasjonale prøver: Veiledning til lærere – Regning 8. og 9. trinn. Oslo, Utdanningsdirektoratet Wiliam, Dylan (2010). Assessment for learning. Foredrag hos Utdanningsdirektoratet Lillestrøm