Steigen kommune KOSTRA tall mm. for pleie og omsorg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Advertisements

Kostnadsbilder i pleie og omsorg
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Orientering Budsjett Rådmann Ola Stene – Forslag til årsbudsjett 2003.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Plan Med bakgrunn i spørsmål fra KPMG i
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Eldreomsorg i Harstad mot 2030
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Ekstern gjennomgang av tjenesteområde 3 Presentasjon av hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger 11.juni 2009.
Kostra Erfaring og praktisk bruk av KOSTRA Kostraforedrag Overhalla kommune Seniorrådgiver Helge Holthe – Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Overhalla
Økonomi og behovsprofil Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Overhalla
KOSTRA Kommunehelse og plo Lunner og Hole
1700 indikatorer i KOSTRA på å tvers av alle tjenester, lett å gå vill
Seniorrådgiver Trond Hjelmervik Hansen, KS
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Mulige dypdykk og særtemaer; Barnevern, utvidet datasett/BLD-basen Ressurskrevende brukere, kostnader, indikatorer fra pilotnettverk Kartlegge ansikt til.
Ny felles indikator i tjenestekapitlene?
KS Effektiviseringsnettverk, rådmannssamling
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
PRESENTASJON strategiseminar
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Arbeidsgruppe KOSTRA IPLOS/KOSTRA Indikatorbehov.
| Fredagsforum | 1 Samhandlings- statistikk Helsedirektoratet Beate M. Huseby.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
HELSE OG FAMILIE – MED UTGANGSPUNKT I KOMMUNEBAROMETER Helse generelt med god plassering i barometer: I tillegg fra eldreomsorg:
Strategi Hovedkonklusjon evaluering av ”Strategi 2010” Strategi 2010 har gitt effekt på noen områder, men mye igjen før alle effektmål er nådd Behov.
Effektiviseringsprosjekt Dønna kommune
Andøy kommune Pleie og omsorg
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Demografikostnader Skaun kommune ( )
09: Hvordan styre på kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten? Gjennomgang av eksisterende kvalitetsindikatorer og fremtidige indikatorer. Refleksjoner.
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Demografikostnader Luster kommune ( )
Konklusjoner og oppsummering
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Splitte 254? (Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende)
ASSS og Bergen regnskapsåret 2016
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Finanskomite 24. januar 2018 KOSTRA HOVEDTALL 2016.
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Kostnadsutvikling fosterhjem
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Undervisning og barnehage
Resultater 2016…. og noen refleksjoner
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Statusmøte økonomi Fellesnemda Nye Narvik
Utskrift av presentasjonen:

Steigen kommune KOSTRA tall mm. for pleie og omsorg Seniorrådgiver Chriss Madsen, KS-Konsulent as http://www.kskonsulent.no/

Disposisjon: Utgiftsbehovet for pleie- og omsorgstjenester Hva som påvirker utgiftsbehovet? KOSTRA; tjenesteprofil og sentrale styringsdata KOSTRA; ressursbruk og mulig handlingsrom

Hvem skal vi sammenlikne Steigen med? Steigen kommune tilhører kommunegruppe 5 i KOSTRA; Gruppen består av 39 små kommuner med høye bundne kostnader per innbygger, middels frie disponible inntekter Det vanlige er å vurdere tre variabler for hvilke kommuner man skal velge å sammenligne seg med: Kommunestørrelse Utgiftsbehov Inntektsnivå

I denne analysen er Steigen sammenliknet med komm. gr. 5, land ekskl I denne analysen er Steigen sammenliknet med komm.gr. 5, land ekskl. Oslo og med: I tillegg har vi tatt med Hurum i KOSTRA-analysen for å sammenlikne med en kommune som har en bevisst satsing på hjemmetjenesten som sin omsorgsstrategi.

Utgiftsbehov….. Hva bestemmer utgiftsbehovet for pleie- og omsorgstjenester? Hvordan er Steigens behov for pleie- og omsorgstjenester?

Utgiftsbehov «Angir» innbyggernes forventede behov for tjenester Dette måles/vurderes gjennom kostnadsindeksen i inntektssystemet Steigen har et samlet utgiftsbehov (alle tjenester) for 2014 som ligger på 120,4 % av landsgjennomsnittet Dette betyr at kommunen er objektivt sett drøye 20% dyrere å drifte gjennomsnittskommunen Så hvordan er utgiftsbehovet for pleie og omsorg hos dere?

Utgiftsbehov: Pleie og omsorg og samhandling Pleie og omsorg (sammenvektet med samhandling) Kriterium Steigen Landet Innbyggere 0-17 år 0,0053 0,006 Innbyggere 18-49 år 0,0129 0,016 Innbyggere 50-66 år 0,0255 0,020 Innbyggere 67-79 år 0,1785 0,120 Innbyggere 80-89 år 0,2742 0,195 Innbyggere 90 år og over 0,2669 0,131 Innbyggere 0-66 år 0,0978 0,106 Dødlighetskriteriet 0,1609 0,122 Ikke-gifte over 67 år 0,2184 Psykisk utviklingshemmede 16 år+ 0,0584 0,129 Sone 0,0496 0,011 Nabo 0,0371 Basiskriteriet 0,0516 SUM 1,437 1,000 Det er særlig eldre 80-89 år og 90 år+ som trekker opp utgiftsbehovet Steigen har 43,7% høyere utgiftsbehov enn landssnittet

Utgiftsbehovet (plo/samhandling) for resten av sammenlikningsutvalget: Pleie og omsorg/Samhandling:   Kriterium Steigen Sørfold Ballangen Tysfjord Landet Innbyggere 0-17 år 0,0053 0,0057 0,0058 0,0050 0,006 Innbyggere 18-49 år 0,0129 0,0128 0,0127 0,0136 0,016 Innbyggere 50-66 år 0,0255 0,0253 0,0252 0,020 Innbyggere 67-79 år 0,1785 0,1777 0,1723 0,1761 0,120 Innbyggere 80-89 år 0,2742 0,2230 0,2525 0,2448 0,195 Innbyggere 90 år og over 0,2669 0,2645 0,2400 0,2239 0,131 Innbyggere 0-66 år 0,0978 0,0990 0,0991 0,106 Dødlighetskriteriet 0,1609 0,1483 0,1442 0,1579 0,122 Ikke-gifte over 67 år 0,2184 0,1899 0,2110 0,2125 Psykisk utviklingshemmede 16 år og over 0,0584 0,1883 0,2169 0,2067 0,129 Sone 0,0496 0,0448 0,0158 0,0789 0,011 Nabo 0,0371 0,0491 0,0163 0,0267 Basiskriteriet 0,0516 0,0666 0,0512 0,0665 SUM 1,4369 1,4952 1,4629 1,5371 1,000 Tysfjord har høyest utgiftsbehov og Steigen lavest

Vi ser på utgiftsbehov sammenliknet med faktisk ressursbruk: Utgiftsbehovet er angitt med blå søyler Faktisk ressursbruk målt ved netto driftsutgifter pr innbygger ekskl. avskrivninger er angitt med rød søyle Det understrekes at vi for ressursbruk har brukt innrapportert tall for Steigen 2013 på funksjonene 234, 253, 254, 255 og 261. Hvis kommunen har feilført eller ikke fått med all ressursbruk fra f.eks. rus og psykiatri som tilhører funksjon 254, blir sammenlikningstallene for utgiftsbehov og ressursbruk uriktige.

Behov vs ressursbruk 7 tjenester: NB! Gir indikasjoner Ressursbruk PLO = beregnet utgiftsbehov

Ressursbruk og utgiftsbehov i kroner:

Inntektsnivå er også viktig….. For å vise kommunes reelle inntektsnivå bruker vi «korrigerte frie inntekter» Med frie inntekter menes i denne sammenheng: Rammetilskudd Skatt Eiendomsskatt Konsesjonskraft (2012-tall) Utbytte Nto gevinst på finansielle omløpsmidler Renteinntekter Disse frie inntektene korrigeres for variasjon i utgiftsbehov (jfr kriteriene i inntektssystemet). Kommuner med et høyt beregnet utgiftsbehov (som Steigen) får justert sine inntekter ned, mens kommuner med lavt beregnet utgiftsbehov får justert opp sine inntekter.

Utg. korrigerte frie inntekter i Nordland Steigen 54.667,- Landet 51.566,- Steigen er 6% over landsgjennomsnittet

Befolkningssammensetningen i Steigen:

Befolkningsfremskrivning (MMMM-alternativ): 67-79 år: Sterk vekst frem mot år 2024 80-89 år: Sterk vekst etter år 2024 90 år+: Flat utvikling

Framskrivning av antall mottakere av institusjonstjenester og hjemmetjenester: Ingen økning frem mot år 2020 Kilde: Regjeringen.no I beregningene av tallene er det tatt utgangspunkt i samme dekningsgrader og standard på tjenestene som i 2012. Vekst i gruppa år 80 år + etter 2020

Fremskrivning av antall årsverk: 50% vekst fra år 2020 til 2040

Hva betyr forventet befolkningsfremskrivning for tjenestebehovet? Hvilke tjenester/oppgaver bør prioriteres på kort sikt og lang sikt? OBS! Flat utvikling i antall eldre i Steigen, men vekst for landet vil bety omtrent 1,0 mill. kroner i reduserte rammeoverføringer fra staten de neste 2-3 årene.

Deloppsummering: Steigen har 43,7% høyere utgiftsbehov enn landssnittet for pleie- og omsorgstjenester Steigen har 43 % høyere ressursbruk i forhold til landssnittet På kort sikt vekst i aldersgruppen 67-79 år, og fra 2024 vekst i aldersgruppen 80-89 år

KOSTRA - grunnlag for styring Utgifter pr. kommunal plass/mottaker Ressursbruk Produktivitet Brukere Prioritering Dekningsgrad Hvor mange i målgruppen som mottar tjenester, f.eks antall innbyggere 80 år+ på institusjon i fht alle innbyggere 80 år+ Penger brukt på en målgruppe, f.eks. netto driftsutgifter pr. innbygger i 80 år+ Målgrupper KS Omstilling og konkurranse 2 4 4 2

Pleie og omsorg

= Utgift pr innbygger 67 år + Utgangspunkt: Steigen har et beregnet utgiftsbehov for pleie og omsorg/samhandling på 43,7 % over landsgjennomsnittet Hva ”skaper” utgiftsnivået pr. innbygger 67 år + Andel innbyggere med tjeneste (volum) X Utgift pr. plass/mottaker = Utgift pr innbygger 67 år + Utgiftsdriverne: Høy andel 80 år + med institusjonsplass = institusjonstung kommune Mange kostnadskrevende hjemmetjenestebrukere under 67 år, funksjonshemmede/utviklingshemmede ”Snill hjemmetjeneste” – gir litt til mange

Prioriterer Steigen pleie og omsorg høyt? Steigen bruker i ca. kr 115.000,- pr innbygger over 67 år, noe som er nest lavest av sammenlikningskommunene. Måles prioritering etter andel netto driftsutgifter ligger Steigen midt i utvalget.

Bildet er det samme hvis vi også ser på innbyggere over 80 år Hvordan prioriterer Steigen plo-tjenesten?

Prioritering pr deltjeneste: Steigen har hoveddelen av utgiftene tilknyttet institusjonstjenesten

%-vis fordeling pr deltjeneste: Dere prioriterer institusjonstjenesten Nest høyeste andel i utvalget til institusjonstjenester Nest laveste andel til hjemmetjenester Laveste andel til aktivisering og støttetjenester

Tjenesteprofil, hvem har «best» tjeneste? Kan ikke vurdere hvilken kommune som har «best» tjeneste, vi må vite mer om brukernes bistandsbehov og hvor mange timer hver enkelt bruker får.

Samlet sett prioriteres pleie- og omsorg middels høyt i Steigen Hjemmetjenesten prioriteres lavt Institusjonstjenesten prioriteres høyt

Institusjonstjenesten - Forholdet mellom tilgjengelighet og bruk av plasser: Høy dekningsgrad og høy faktisk bruk – hvorfor? Tilgjengelighet i institusjon må vurderes sammen med tilgjengelighet til hjemmetjenester.

Dekningsgrad og kostnad pr plass: Høy dekningsgrad OG høye utgifter pr institusjonsplass

Utgifter pr plass fordelt etter «pleie» og «drift av bygninger»

Hovedårsakene til kostnadsforskjeller pr plass Forskjeller i dekningsgrad 80 år + Lav dekningsgrad i institusjon gir høyere gjennomsnittlig bistandsbehov som igjen påvirker Bemanningsbehovet Høyt bistandsbehov = høyt bemanningsbehov Gjennomsnittlig størrelse på institusjonene Store institusjoner gir stordriftsfordeler og små gir smådriftsulemper Utdanningsnivå/lønnsansiennitet pr årsverk Avskrivninger på bygningsmassen

Fordeling av plasser – planlagt bruk: Høy prioritering av plasser til demente, stemmer dette med faktisk bruk?

«Rullering» av plasser: 15% av plassene er planlagt til korttid, og 17,5% av oppholdsdøgnene ble brukt til korttid, BRA

Lege- og fysioterapitimer i sykehjem: Hvordan vurderer dere tilbudet? Er alt innrapportert?

Oppsummering institusjonstjenesten: Høy dekningsgrad Høye kostnader pr institusjonsplass Korttidsplasser; faktisk bruk av plasser = planlagt bruk

HJEMMETJENESTEN

Ressursbruk og dekningsgrad Steigen har en middels dekningsgrad og meget lav ressursbruk målt mot innbyggere 67 år +

Mottakere av hjemmetjenester fordelt etter alder: Er det slik at mange får litt? Steigen har høye dekningsgrader for de yngre aldersgr., og noe lav for aldersgruppen over 80 år +.

Hvor mange timer gis pr uke pr bruker? Innrapporterte tall antyder at det gis få timer til mange, stemmer dette?

Fordeling av brukere etter bistandsbehov:

Feilrapportering av timer?

0-66 år

Ja, det «mangler» timer for de yngste… Mottakere 0–66 år: Ressurskrevende, PU, psykisk helse mv.

Tydelig at utgiftene er med, men ikke alle timene

De eldste (80 år+): Hvor mange får? Og, hva «koster» hver mottaker? Det er få som får OG de som får mottar relativt sett lite….

Oppsummering hjemmetjenesten: Steigen har samlet sett en middels dekningsgrad Høy andel som mottar tjenester 0-66 år og 67-79 år. Meget lav ressursbruk Det gis få timer til mange Tallene indikerer underrapportering av timer – særlig til yngre brukere

Mer innsikt i hjemmetjenesten….. Hvor mye av tiden er direkte hos brukerne? Hvilke indirekte aktiviteter brukes tiden på? Har tjenesten nok ressurser (årsverk) til å utføre planlagte vedtak? Er det samsvar mellom planlagte vedtak og faktisk utførte?

FRYD-kartlegging gir følgende innsikt: Hvor stor andel av tilgjengelige timeverk som brukes direkte sammen med/hos brukeren i hjemmetjenesten altså sin ATA-tid. Dette gir grunnlag for vurdering av produktiviteten. Hvordan fordelingen er mellom direkte brukertid og indirekte brukertid. Fordelingen av den indirekte tiden; kjøring, rapportering, opplæring osv. Viser planlagt og faktisk utførte vedtak. Kartlegger tjenestens evne til å gjennomføre vedtak, dvs. tjenestens pålitelighet. Vurdering av vedtak i forhold til tilgjengelige ressurser (årsverk) dvs har tjenesten nok bemanning til å utføre alle vedtakene? Eller motsatt; hvor mange vedtakstimer må tjenesten reduseres med for å kunne utføres av eksisterende bemanning?