Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

09:00-10.30 Hvordan styre på kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten? Gjennomgang av eksisterende kvalitetsindikatorer og fremtidige indikatorer. Refleksjoner.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "09:00-10.30 Hvordan styre på kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten? Gjennomgang av eksisterende kvalitetsindikatorer og fremtidige indikatorer. Refleksjoner."— Utskrift av presentasjonen:

1 09: Hvordan styre på kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten? Gjennomgang av eksisterende kvalitetsindikatorer og fremtidige indikatorer. Refleksjoner i kommunene. v/ Geir Halstensen, KS Hva er kjennetegn på kvalitet i PLO – for brukeren ? - ut over det å kunne bo hjemme Sum litt sammen om dette nå – min. 4 kjennetegn

2 Nye indikatorer fra 015; Hva skulle det egentlig blitt målt på?

3 Innsats, prosess og resultat
Ressurser Produksjon Resultater Strukturkvalitet Standard p å innsats - faktorene Mål og målinger her: Prosesskvalitet Saksbehandlingstid hjemmetj. Hvordan vi arbeider Antall lårshalsbrudd sykehjem Andel årsverk med fagutdanning? Resultatkvalitet Behovsdekningen som er oppnådd i tjenesten Antall samarbeidsmøter ergo, fysio, hjemmetj. Pleiefaktor på sykehjem Rullere helse- og omsorgsplan Andel 80 år + på sykehjem

4 Kjennetegn på kvalitet – hva kom dere frem til?
. Hva slags styrer og leder dere etter?

5 Kan vi supplere med dette? Fornøyde brukere, pårørende
God tannhelse/tannhygiene Brukere «roter» seg ikke bort/må letes etter Beboere «sover» ikke «neddopet « i dagligstuen Fravær av alvorlige avvik; Ernæring, uønsket vekttap Vold Medisinering Fall med brudd Uheldig hendelse Fravær av ligge og trykksår Mer?

6 Gradering av avvik i pleie og omsorgssektoren

7 New Insight - Noter til præsentation
Kvalitetscirklen New Insight - Noter til præsentation 18. oktober 2017 Mål for ind-satsen Program-teori Indika-torer Virkningseva-luering Korrige-ring Kvalitetssikring af beskæftigelses-indsatsen Hvordan når vi målene for indsatsen, og hvilke redskaber og metoder skal vi anvende? Hvordan kan vi måle på den indsats, vi forventer virker? Hvad kan vi lære af indsatsen og resultaterne? Justering og tilpasning af mål og indsatser Data- indsam-ling Virker indsatsen efter hensigten? Hvilke resultater er der af indsatsen? Kunne denne sirkelen vært brukt på flere tjenester?

8 Hva har svenskene?

9 Fravær av fall, trykksår og underernæring sykehjem

10 Andel beboere som er risikovurdert for fall, ikke kvalitetsindikator, men….?

11 Slagpasienter, andel som oppgir at de ikke trengte hjelp hverdagsaktiviteter

12 Andel som hadde noen hos når de døde, kjennetegn verdig død

13 Andel pårørende som hadde samtale med sykehjemmet

14 Andel beboere som hadde 3 eller flere psykofarmika

15 Hjemmetjeneste hvor mange ulike ansatte møtte brukeren?
Svenskene har egen database; Kolada

16 Indikatorbibliotek Sverige, grønn av misunnelse

17 Hva skjer nasjonalt nå – indikatorutvikling;
Svært få nye resultatkvalitet, mest prosessindikatorer/Helsedirektoratet KOSTRA; skjer nesten ingen ting

18 Hvordan kommer dere videre på å styre på kvalitet?-Blir hjemmelekse

19 10: Metoder for å fremskrive behov og ressursinnsats innenfor pleie og omsorg – fallgruver og lure tips v/ Geir Halstensen, KS

20 Hvilke fremskrivinger hadde dere?

21 Ingen fremskriving av ressursbehov, årsverk m.v.

22 Link befolkningsprog

23 Hva bør fremskrives? - prognoser
Kostnader hvis ingen ting gjøres – eksisterende tilbud videreføres – følger befolkningsprognose Behov årsverk hjemmetjeneste Behov plasser sykehjem Kostnader samme deltjenester

24 Variable som bør brukes utover befolkningsprognose;
Hjemmetjeneste; Dekningsgrad aktuelle aldersgrupper Kostnad/timer pr. Bruker samme aldersgrupper Institusjon; Dekningsgrad 80 år + Kostnad pr. plass Skal vi gjøre dette på regneark nå for 1 av dere?

25 13: Kommunene starter opp arbeidet med å reflektere over egen tjeneste og eget behov for å endre tjenesten/endringer – skissere rammeverket for et notat fra tjenesten til sentral ledergruppe mv., For å «sikre» at det tas inn i fremtidig tjeneste

26 Konklusjoner og oppsummering
Hjemmelekse til neste samling: Arbeid i egen kommune; bruke innsikten til å sette en retning som kan diskuteres med ledelsen/skisse retning rullering plan; vurdere status og endringsbehov. Hjemmearbeidet presiseres nærmere på og eventuelt etter samlingen.

27 Skisse hjemmelekse, presiseres på samlingen
1 Sentrale indikatorer KOSTRA 015; Styrke, svakhet, endringsbehov, herunder; Dekningsgrader aktuelle aldersgrupper Omsorgstrappen For mange/for lite sykehjemsplasser? Timer hjemmeboende yngre vs. eldre + timer snitt uken beboere i omsorgsbolig med heldøgns omsorg Vurder egen datakvalitet; hva som kan være gal input, endres i rapporteringen til vinteren Hvor mange vedtakstimer ble utført i 015 vs. vedtatt? Beregn egen AA-tid, her er metoden; (antall årsverk i aktivitet x 1846 =timer årsverk, antall utførte vedtakstimer *100/timer årsverk tilgjengelig=ATA-tid Samlet vurdering

28 Fremskriving av eget tjenestebehov i lys av befolkningsprognose (får regneark med dia av oss)
Trenger dere en mal for slik fremskriving?

29 Skisse til retningen/endringen på tidliginnsats; forebygging og rehabilitering, herunder;
hverdagsrehabilitering, frivillige hjemmebesøk forebygge hjerneslag redusere lårshalsbrudd Økt fysisk aktivitet for eldre Annet dere vil sette i gang Bør beskrive; Hva det er Hva brukerne kan få igjen+ effekt redusert behov tjenester Kostnader, kost/nytte i egen kommune Fremdrift Min 2 sider pr. tiltak?


Laste ned ppt "09:00-10.30 Hvordan styre på kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten? Gjennomgang av eksisterende kvalitetsindikatorer og fremtidige indikatorer. Refleksjoner."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google