Alternative skoler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Hønefoss politistasjon
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Veiledning av elever / lærlinger
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Grunnleggende spørsmål om naturfag
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Overgangsprosjektet.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kroppsøvingsdidaktikk
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
ELEVMEDVIRKNING.
Generelle tiltak og forebygging
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Læringsmiljø Bunntekst.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Mestring og forebygging av depresjon
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Kampen skole Vår visjon:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Om å forstå ungdom.
Om å forstå ungdom i teoretisk og empirisk Undervisningsopplegg for LUT Høgskolen i Vestfold.
Livsstilsending - uke 5 -
Hva er viktig for elevers læring?
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Skole- hjem samarbeid.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Utskrift av presentasjonen:

Alternative skoler

Smågruppetiltak Interne smågruppetiltak Eksterne smågruppetiltak ”…primært opprettet for å gi tilbud til elever som viser problematferd og/eller liten motivasjon for skolearbeid” (Jahnsen m.fl 2006) Interne smågruppetiltak Eks forsterkede enheter Eksterne smågruppetiltak I hjemskolens regi Selvstendige smågruppetiltak Egne skoler Alternative skoler

Bakgrunn -70 tallet 9 årig ungdomskole Misstrivsel Atferdsvansker

Definisjon ”… segregerte sosialpedagogiske tiltak som av og til tilbys elever med moderate til relativt store atferdsvansker og skolefaglig mestrings- og motivasjonsproblemer. I noen grad dreier det seg om elever med psykiske problemer, elever som mobbes, og elever som unngår kontakt med andre. De bor hjemme og får et dagtilbud i lokalmiljøet. Betegnelsen alternativ skole innbefatter ikke institusjonsskoler eller kommunale spesialskoler for elever med lære- og atferdsvansker” (Nordahl 2003, s 37).

Definisjon forts. ”Et kommunalt/interkommunalt miljø og opplæringstiltak for ungdom i 14-16 års alder, som den ordinære grunnskolen ikke har tilstrekkelig kompetanse og egnede tilbud til, slik at elevene kan fullføre obligatorisk 9-årig skolegang og få vitnemål. Det er et frivillig tilbud og elevene bor hos sine foresatte, som kan være biologiske foreldre, fosterforeldre, vertsfamilie eller barne-/ungdomshjem. Elevene kan fortsatt være innskrevet og få vitnemål utstedt ved sin ordinære skole (hjemskole), eller de kan få elevstatus ved den alternative skole. Skolen holder til i egne lokaler, men disse befinner seg i nærheten av elevenes hjemmemiljø. Vanligvis har den alternative skolen 8-9 elever, men kan ha flere avdelinger. Lærertettheten er høy ” (Sørlie 1991, s 5)

Alternative skoler i Norge 80 selvstendige tiltak 69 eksterne tiltak 1100 elever fikk deler eller hele sin opplæring i smågruppetiltak i 2005 = 0,6% Dobling fra 1991 – størst økning på deltidselever(Sørlie) FAS – Fellesorganisasjonen for Alternative Skoler

Felleselementer i de alternative skolene Stor voksentetthet Vektlegging av basiskunnskaper Praktiskrelatert innlæringsmetodikk Involvering Ansvarslæring Aksept Omsorg Grenser Struktur Regelklarhet Konsekvenser Frivillighet

Målgruppe Skoletrøtte elever Manglende trivsel, tilpasning og motivasjon Skulk Utagerende atferd Innagerende atferd m.m. Risikoelementer – står i fare for å få en uheldig utvikling Norsk skoles organisering kan begrense dens mulighet til å oppnå gode resultater med denne gruppen Det kan være vanskelig å endre et etablert atferdsmønster i det opprinnelige miljøet

Resultater Stor trivsel i alternative skoler Redusering av problematferd Bedret selvbilde Fremgang i skoleprestasjoner Kompetansenivået likevel under gjennomsnittet

Kritikk Stigmatiseringseffekt Det advares mot homogene grupper med problematferd ”Siste sjanse” skoler viser til dårlige resultater (Tvangsmessig plassering) Brudd på prinsippet i opplæringsloven om å fremme inkludering, likeverd og differensiering Tittel på Tveits hovedfagsoppgave (1996) ”Integrert for å bli segregert – eller segregert for å bli integrert?”

Gamle Ullerål skole

Historikk Opprettet mars 1979 Krisetiltak Er nå en del av kommunens skoletilbud for ungdomskoleelever

Gjennomsnittlig 19,5 elever årlig 75% gutter og 25% jenter Totalt ca 450 elever

Målsetting Elevene skal utvikle sosial kompetanse og sosial ansvarlighet Vektlegger det å utvikle basisferdigheter og sosialeferdigheter gjennom praktiske aktiviteter og mestringserfaringer

Tilbudets innhold 3 dager teoretisk undervisning på skolen 2 dager praktisk undervisning på en gård Gårdsaktiviteter: Snekkergruppe Hestegruppe Kjøkkengruppe Vedgruppe Friluftslivsgruppe Motorsag og ryddesag Rullering på gruppene

Pedagogisk plattform Humanistisk grunnplattform med utgangspunkt i: Maslows behovshirarki Noen prinsipper fra involveringspedagogikken Ansvarslæring

Ansvarslæring Begrepet som brukes for å beskrive skolens pedagogiske ståsted Utviklet gjennom erfaringer fra de 10 første årene – Terje Endrerud Man skal lære å ta personlig og solidarisk ansvar for seg selv, sine handlinger og for sine omgivelser og være aktivt deltakende Klassemøter

Fasetenkningsmodellen

System Resilience Mestring  Motstandsdyktige mennesker

Positiv utvikling En kan fremme positiv utvikling for elever som er utsatt for mange risikofaktorer ved å: Sørge for omsorg og støtte (se elevene, lytte og være der) Sette og kommunisere realistiske høye forventninger (differensiere) Skape mulighet for meningsfull deltakelse (ansvarslæring, involvering) Sette klare og konsistente grenser (tydelighet, forutsigbarhet) Undervise i livsferdigheter (relevans, sosialkompetanse) (Danielsen 2005)

”Med blanke ark og mesting i hverdagen” En kvalitativ undersøkelse på hvordan tidligre elever vurderer det alternative tilbudet de har fått ved Gamle Ullerål skole

”.. det er kjedelig med sånn teori!” “Her var det atskillig mye bedre da. Det er jo ikke til å sammenlikne en gang. Her fikk du hjelp og dom hørte på deg når du hadde noe å si… ja, og det har mye å si altså, at dom gidder å åpne øra og følge med når du prøver å fortelle noen ting.”

En ”typisk” GU elev ”En typisk GU elev er en som ikke takler skolehverdagen i den vanlige skolen og blant annet alle de reglene som er der. Har ikke ro i ræva til å sitte stille… Problemer hjemme kan gjøre at man ikke klarer å konsentrere seg og fokusere og følge med i undervisninga”

Læring ”… man forsto ting bedre når det ble forklart i mer praktisk sammenheng. For eksempel lærte jeg mye matte ute i skauen og slik” ”Her prata dem til deg og ikke til mengden, eller til de flinke da. Her så dem på alle og hvis det var noe så fikk en hjelp med en gang og da forklarte de helt i fra børja, så det var mye lettere å lære”

”… det er ikke bare den kjedelige teorien, ikke sant ”… det er ikke bare den kjedelige teorien, ikke sant. Og det har egentlig ganske mye å si hvis en er dritt lei teori! Det er greit med litt praksis så får en kopla hue en annen stand, ikke sant. Det er jo noe av det beste”.

Grunnleggende faktorer ved tilbudet liten skole og små klasser stor lærertetthet gode relasjoner mer hjelp og godt differensierte oppgaver veksling og sammenheng mellom teori og praksis føle at man blir respektert, sett og hørt gis medansvar i sin skolehverdag å bli betrodd ansvar brudd på regler må få konsekvenser

Stigmatisering ”Jeg gikk fra å være en helt normal gutt, til å få stempel på meg som å være en rabagast da, jeg blei jo liksom det, for da blei man liksom problembarn med en gang man gikk på GU” ”Det er jo mange som tror at dette er en spesialskole full av gærninger… det at de ikke har satt seg inn i hva dette er for noe, det er det som er problemet. Det har sikkert gått noen bytinger her gjennom åra, som man har hørt om og så tror man at alle er sann”

Selvstendig tiltak ”Jeg trur på en måte at det er bedre atte det var altså et annet sted enn at det skulle vært et eget klasserom på ungdomsskolen der som alle andre gikk. Ja, det er på en måte bedre så det ikke blir sann a og b klasser… Går i ”gærning” klassen liksom”

Betydning ”Ellers hadde jeg bare gitt f.. i hele ungdomsskolen liksom, hvis det på en måte ikke hadde vært noe annet tilbud” ”Hadde jeg skulle fortsatt der jeg hadde gått, hadde jeg ikke vært der jeg er i dag. Det er bare en pest og en plage å gå på de andre skola… Jeg orker ikke bare teori”

Utvikling “Før jeg begynte på GU var jeg en pøbel som ikke gadd å følge med på ting eller høre på noe. Da jeg begynte her ble jeg et helt annet menneske. Jeg vart mer fornuftig og tok mer ansvar og reiste på skolen når jeg skulle på skolen” ”… det kan jo hende at det ikke hadde blitt sann hvis jeg hadde fortsatt på den andre skolen og ikke trivdes og gitt f… det kan jo hende at det ikke hadde vært like greit å få en positiv utvikling da. Kunne fort ha kommet i et galt miljø ved å drive dank”

Positiv utvikling (utg.p. i Danielsen) En god og nær relasjon mellom elevene og lærerne gir mulighet for et støttende og omsorgsfullt miljø hvor de opplever tilhørighet. Variasjonen og tilpasningen av aktivitetene gir eleven mulighet til å møte realistiske forventninger og å oppleve mestring. Medbestemmelsesmulighetene og klassemøtene åpner for meningsfull deltakelse og involvering. Tydelige, rettferdige og forutsigbare lærere fører til trygghet for elevene. Elevene opplever relevans i og nytteverdi av det de lærer, noe som virker motiverende.

Overgang til VGS ”Helt jævlig! Det var så innmari lange tider, vi begynte så innmari tidlig og slutta så innmari seint. Også hadde vi mange dobbelttimer, sitte liksom inne i 80 minutter uten pause. Det var helt vanvittig og så får du en hel haug med lekser… jeg var jo ikke vant til lekser. Det blei for mye. Jeg slutta to måneder før hele skoleåret var over”

Å ha vært elev ved en alternativ skole ”Det å ha vært elev på en alternativ skole følger én resten av livet, i en positiv forstand. Det endrer menneskesynet ditt. Du dømmer ikke så raskt, men ser helheten, at årsaken også kan ligge utenfor personen. Man endrer måte å se på ting, på problemer. Man blir mer løsningsfokusert”

Alternative skoler Å tilby et alternativ til ”normalskolen” kan være et nødvendig ledd for å oppnå tilpasset opplæring for alle. Fremfor å se de alternative skolene som en ekskludert del av skolesystemet, bør en heller se på det som en del av et helhetlig undervisningstilbud som er med på å styrke mulighetene til å ivareta en elevgruppe som ellers står i fare for å utvikle problemer og antisosial atferd