-  Hvor går grensen mellom helse og uhelse?  Når er det på tide å bli bekymret for seg selv eller andre? -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Hva er aktivitet og deltakelse?
Mestring og forebygging av depresjon
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Nulltoleranse for mobbing
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Mestring og forebygging av depresjon
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Oppmerksomhet og nærvær (ON)
Å snakke med seg selv, fali det?
Drop-In metoden i skolen
Fest og følelser Om seksualitet.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Undervisningsprogram Flyktningehelsetjenesten
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Foreldremøte klasse xx FAU ved Bøler skole Osloskolen FAU Bøler skole.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Asperger syndrom og ADHD
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hvordan oppstår grupper?
Helsesøster Revheim skole
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Nerdrumshagen Barnehage
Helsesøsterkongressen 2017
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Sogn og Fjordane Pensjonistforbund
Venner & valg Avslutning.
Venner og valg Film og samtale.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sjenanse Norzin W. Gyarong Oslo
Venner & valg Velkommen.
Å ta vare på seg selv og andre
HYBELTEAMET GRONG KOMMUNE FAMILIEBASEN hybelteamet.no.
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Å ta vare på seg selv og andre
Psykevettreglene Bær ikke på tunge tanker alene. Søk hjelp i tide, det er ingen skam å be om hjelp. Verdensdagene.no.
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
GUTTOGJENTE.NO Veiledning om kropp og følelser, sex og samliv ut fra et kristent livssyn guttogjente.no.
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Fysisk og psykisk helse
Å si fra 5.-7.trinn TYSDAG trinn «DÅRLEG GJORT»
Utskrift av presentasjonen:

-  Hvor går grensen mellom helse og uhelse?  Når er det på tide å bli bekymret for seg selv eller andre? -

 Smerter i kroppen  Manglende matlyst  Anstrengt forhold til mat  Fungerer ikke på skolen  Relasjoner til andre blir vanskelige  Konstant sliten, trist  Mister interessen for ting  Mange bekymringer/negative tanker  Problemer med å holde oppmerksomheten/uro  Høyt stressnivå  Flashbacks/mareritt  Selvmordstanker.

 Å ruse seg  Å isolere seg  Å sulte seg eller overspise  Overdreven trening  Mobbe andre  Være aggressiv/avvisende  Overdreven shopping  Overdreven bruk av data/tv-spill  Pengespill  Ukritisk seksuell aktivitet  Drukne seg i skolearbeid  Selvskading

 Være sosial  Støtte seg til andre  Ventilere/snakke om vonde følelser  Finne ut hvordan problemet kan takles  Avlede seg selv  Jobbe med å ha tro på seg selv

 Det er het normalt å ha det tøft i perioder!  Blir det for tøft – søk hjelp!  Jo tidligere du får hjelp, jo lettere er det å gjøre noe med det og få det bedre  Vær gode venner for hverandre!!!