Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Forskning og utvikling
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Fellesfag Yrkesretting Relevans
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
MAPPEVURDERING En innføring.
Pilotprosjektet så langt
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Digital ferdigheter i alle fag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Bokpresentasjon Oslo.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Åskollen skole Drammen
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
Velkommen til et nytt skoleår!
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Verktøy for kreativ og språklig produksjon Nasjonal konferanse: Språk åpner dører november 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå

Morgendagens læring og lærende. Hvor godt forberedt er skolen på de massive endringene som skjer gjennom ny digital teknologi? Hvordan vil ny teknologi påvirke framtidig læring og de lærende? Hvordan kan grunnopplæringen svare på disse utfordringene – både på kort og lang sikt? ITU Monitor 2007 stilte spørsmålene:

Skolens digitale tilstand Tilgjengelige datamaskiner er en forutsetning for læring og undervisning med IKT, men samtidig er det ikke et tilstrekkelig premiss for pedagogisk og faglig bruk av IKT. Det er avgjørende at det samtidig gjennomføres kompetanseheving hos lærere, og at skolen og læreren har utviklet tydelige læringsmål Grunnskolen ligger fortsatt langt etter videregående skole når det gjelder bruk av IKT i det daglige skolearbeidet På alle trinn brukes datamaskinen først og fremst til skriving, men lesing er den aktiviteten som øker mest Det er positiv sammenheng mellom IKT-ansvarlig i full stilling og IKT-bruk i fag Digitale verktøy virker inn på skoleprestasjonene og elevens digitale kompetanse når de brukes på en systematisk, faglig og pedagogisk måte. ITU Monitor 2009 oppsummerer:

Nødvendige spørsmål: Hvordan kan teknologi stimulere læringsprosessen? Hva er ønsket læringsutbytte? Hva slags ressurser og kilder vil det bli bruk for?

Kreativ og språklig produksjon – to eksempler Image: ' a good time was had by all' a good time was had by all

Digital kompetanse Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet. Digital skole hver dag. ITU,

Læreplan i engelsk - grunnleggende ferdigheter i faget Å kunne bruke digitale verktøy i engelsk gir mulighet for autentisk bruk av språket og åpner for flere læringsarenaer for faget. Engelskspråklig kompetanse er i mange tilfeller en forutsetning for å kunne ta i bruk digitale verktøy. Samtidig kan bruk av digitale verktøy bidra til utvikling av engelsk språkkompetanse. Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i engelskfaget.

Læreplan i engelsk – digitale ferdigheter i kompetansemål: bruke språket gjennom flere sanser og medier (kommunikasjon, 2. årstr.) bruke digitale verktøy for å finne informasjon og skape tekst (kommunikasjon, 4. årstr.) bruke digitale og andre hjelpemidler i egen språklæring (språklæring, 7. årstr.) bruke digitale verktøy for å finne informasjon og som redskap for å lage tekster (kommunikasjon, 7. årstr.) kommunisere via digitale medier (kommunikasjon, 10. årstr.) produsere tekster med sammensatt innhold i digitale medier (kommunikasjon, Vg1) bruke et bredt utvalg digitale og andre hjelpemidler, inkludert ettspråklige ordbøker, på en selvstendig måte (språklæring, Vg1) Samtidig øves flere andre grunnleggende ferdigheter.

Programvare for lydopptak

Ideer til undervisningen

Læreren

Vi praktiserer Mp3MyMp3 Oppgave: Nyhetsinnslag (i lokalradioen?) Fortell om noe du er opptatt av - på engelsk (opptak – ca. 60 sekunder) Hensikt: Praktisere verktøyet og skaffe råmateriale til redigering i Audacity

Verktøy: Mp3MyMp3 Opptak Stopp Pause Valg 1: Record

Valg 2: Options for lagring Valg 3: Save files as Mp3 Legg merke til hvor filen blir lagret!

Vi praktiserer Audacity Oppgave: Redigere nyhetsinnslag Faser i arbeidet: 1 Importer råmateriale (Mp3-fil) 2 Finn musikk - jingle + musikkinnslag (Multimediebyrån), last ned, importer 3 Rediger Hensikt: Praktisere verktøyet og lage et større produkt

Verktøy: Audacity Importer Opptak: Redigeringsknapper

Programvare for sammensatte tekster

Ideer til undervisningsopplegg

Læreren må styre - bevisstgjøring av form kontra innhold ved presentasjoner får et verktøy for kreative uttrykksmåter kan skape motivasjon for språklæring (differensiering) kan samle dokumentasjon om elevenes fremgang når det gjelder å kunne uttrykke seg muntlig (skriftlig), for underveisvurdering og fastsetting av sluttkompetanse lar elevene få en mulighet til å vurdere egen fremgang og sluttkompetanse må gi elevene gode vaner: opphavsrett

Vi praktiserer Photo Story Oppgave: Tolk et dikt eller en fortelling visuelt. Bruk også virkemidler som egen stemme, animasjoner, lydeffekter og musikkuttrykk Utgangspunkt: Utdelt dikt, selvvalgt kompetansemål i læreplanen eller en tekst fra læreboka Faser i arbeidet: 1 Opprett en mappe i ”Mine dokumenter” 2 Studer tekst 3 Finn bilder (Flickr) og last ned 4 Importer i Photo Story – husk å lagre prosjektet 5 Lag titler 6 Gjør opptak av egen stemme 7 Legg på bakgrunnsmusikk og lydeffekter 8 Lagre det endelige produktet (video) Hensikt: Praktisere verktøyet og lage en sammensatt tekst

Verktøy for sammensatte tekster Photo Story 3 + Media Player

DAG 2: Wiki - en tumleplass for språkeleven

Ut på verdensveven!

Ideer til undervisningen

Læreren må få innhold i wikien – i utgangspunktet et tomt rom må være tydelig til stede må tenke språklæring må oppdra til god nettkultur må legge til rette for delingskultur: elever må gi av seg selv og akseptere at andre ’editerer’

Hva kan et sosialt læringsrom bety for språkprosessen? Språkeleven ses på som en deltaker i et språkfellesskap der han/hun drar nytte av sosiale ressurser (medelever), materiell (PC, nettverk, applikasjoner), semiotiske ressurser (bildeuttrykk, genrer, etc). ”a shift from learning within minds to learning as a process between minds” Alle bidrar Økt engasjement Motiverer til å utvide aktivt og passivt ordforråd Autentisk språk En kontinuerlig læringsprosess

Verktøy

IKT-veiledning for språk