LMS-administrator i går, i dag og i morgen UiA / SUHS-Trondheim 5/11-2014 Claus Wang.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Teknologi i klasserommet
Samarbeidsforum for estetiske fag
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Skole – hjem samarbeid.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Veien videre med DocuLive
1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Intranettløsning for små og store organisasjoner.
Veiledet lesing Mørkved skole
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Vurdering av pedagogisk programvare
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Norgesuniversitetet:
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
1 Administratorens hverdag Uninett-konferansen
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Ny Fronterinnstallasjon
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
Digitalt læringsmiljø
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
LMS i en læringskontekst Svein Ove Lysne Høgskolen Stord/Haugesund
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan
IKT for læring Mattias Øhra.
Agora en Samhandlingsverktøy for UH-Sektoren
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

LMS-administrator i går, i dag og i morgen UiA / SUHS-Trondheim 5/ Claus Wang

LMS - hva er det? WIKIPEDIA: «En digital læringsplattform (ofte omtalt … som forkortelsen LMS) er et system for å administrere brukere og organisere e-læringsinnhold i utdanningssystemer som benytter mappemetodikk….» 2

Definisjoner 2 Digital kompetanse, HiOA:«Til tross for at LMS kan forstås på mange måter, vil vi her definere et LMS som en programvare som utgjør et helhetlig integrert læringsmiljø, med en rekke ressurser som gjør det mulig å samhandle om læring og undervisning» 3

Definisjoner 3 Uninett: ”…et knippe læringsstøttende og administrative verktøy, teknisk integrert i en felles omgivelse og presentert gjennom et enhetlig web-basert brukergrensesnitt… et utvalg av verktøy for å støtte læringsaktiviteter og administrasjonen av dem, hvor verktøyene kan utveksle dokumenter, statusinformasjon og annet innbyrdes via en felles database, og hvor de opptrer visuelt og logisk helhetlig og sammenhengende overfor brukeren.” (Uninett ABC, 2005). 4

Definisjoner 4 TechTarget.com: “A learning management system (LMS) is a software application or Web-based technology used to plan, implement, and assess a specific learning process.” 5

… og hva skiller oss fra grunnskole/VGS? Grunnskolen/VGS «Små skoler» med klassetrinn Få fag (6-9 pr klassetrinn) Noenlunde likt læringsløp Maks 30 elever pr klasse «Nærstyrt»:lærer + elever i klasse + foreldre-innsyn Tett oppfølging av hver enkelt elev (læringsmål, portefølje…) 6

Høgskole/Universitet UiA (Et lite universitet - UiA-tall, 2014) studenter på to studiesteder 6 fakulteter + Lærerutdanning, 686 lærere, 414 tekn/adm-ansatte 163 studieprogram og emner (på kryss og tvers, på alle nivåer) Frihet: Studentene har ikke oppmøteplikt/velger selv studieteknikk Massiv: Enkelte emner har opptil 500 studenter Individuelt: Studenters studieløp er svært individuelt Avstand: Lærer og student kjenner hverandre ikke nødvendigvis Rådende pedagogikk: Forelesninger, litteratur og oppgaver Måling: Eksamen i alle emner hvert semester 7

LMS-administrator FØR «Alt» var manuelt: generering av struktur, rom, grupper, roller, brukere (delvis), design, funksjonalitet ---- LMS ble brukt som Intranett av institusjonen--- I tillegg: support, opplæring, innstillinger for LMS, «integrasjon» (lenker til…) Som om ikke det var nok: gjennomføring i stor skala, oppnå støtte fra ulike ledelsesnivåer osv. Administrator FØR = tekniker/studieadministrator/lærer/organisator/politiker/prosjektleder 8

LMS-administrator NÅ LMS henger tett sammen med FS, mye automatikk, skille mellom manuell og automatisk struktur  følger studentens utdanningsløp (og lærernes undervisning) Administrators hovedoppgave: Sørge for FS-integrasjon Håndtering av AVVIK (fra automatikk) AVVIK = behov for annet design, verktøy, tilganger, manuelle rom/grupper/brukere/roller osv Administrator NÅ = integrasjons-tekniker/fascilitator/lærer/veileder 9

LMS – i framtida 10 Hva vil framtidas LMS dekke av nye funksjoner? Ny pedagogikk? Mindre M og mere L? Mer person-tilpasset? (metaforen skifter fra «ROM/Ressurser» til «JEG/Info-strøm») Større åpenhet – innsyn – deling - knytning til sosiale medier? Tilpasset mobil hverdag? Studere og undervise også på mobil? Vil selve undervisningen/læringen foregå i LMS’et? Stopp forelesningene? Skal LMS’et integreres med «alt»? Fleksible roller? Kan vi inneha ulike roller og veksle mellom dem? Fleksibilitet – kan alle ha hver sin versjon av LMS’et, alt etter fagets natur? Skal LMS’et skape (og opprettholde) ORDEN, eller understøtte KREATIVITET? Eller Ja-takk-begge-deler? Vil LMS’et frikobles fra eller knyttes tettere til FS (lærer blir administrator for sitt emne)? Blir det MER avvik – eller MINDRE avvik?

Tiden går… 11

De velkjente plattformene 12 Massiv, Lukket, Standard, Integrert Verktøy for læring: JA Moderne design: Nja-ei--- Administrasjon i vår sektor: JA, dette kan vi

De nye plattformene (Fra MOOC) 13 Massiv, Åpen, Online, Enkelt-Kurs Verktøy for læring: JA (men lite er nytt) Moderne design: JA Administrasjon: i vår sektor???

Og verktøyene enkeltvis (eksamen, blog, diskusjon, prøve…) 14

Gammelt og nytt (ny pedagogikk på gammel plattform) 15 Ikke et standard ressurs/delingssted, men en ekte ONLINE-kurs, Må kunne lages/tilbys av administrator

Krystallkule, LMS i UH-sektor kommer i framtida til: 16 Fortsatt å være «lukket» og basert på etablerte roller Ha mulighet for åpne sesjoner Være tett integrert med FS (=massiv + automatisk) Å være et speilbilde av den rådende pedagogikken i høgere utdanning Tilpasset mobil hverdag og ha et moderne design Fortsatt være basert på «Rom/kurs»-metaforen Ha begrenset personalisering Å skape orden og standardisering, men tilby fleksibilitet Å ha flere verktøy/muligheter for LÆRING (Mer L) Støtte rådende sky-applikasjoner (Dropbox, GoogleDocs, Office365 m fl) Å ha integrasjon med et lagrings/gjenfinningssystem (LOR) Fortsatt å være en utfordring for et stort antall lærere…. Være i det minste gjenkjennbart på tvers av institusjoner?

Krystallkule, administrator God kjennskap til integrasjon og FS God kjennskap til nettpedagogikk God kjennskap til læringsverktøy, både de som tilbys i LMS og frittstående God teknisk innsikt Evne til å håndtere AVVIK, - være på tilbudssiden overfor lærere Evne til å tilby/sette opp flere kursmaler, - og gjøre det til den del av standard Prosjektkompetanse / fingerspitzgefühl – «how-to-move-an-elephant» En LMS-administrator er en som på vegne av institusjonen skal få LMS- plattformen til å fungere for alle, med minst mulig ressursbruk og best mulig faglig resultat 17