Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan"— Utskrift av presentasjonen:

1 Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan
Digitale hjelpemidler til eksamen Frokostmøte undervisning 12. mai Erling Hjelmeng, studiedekan

2 Bakgrunn Komplekst hjelpemiddelreglement Digitalisering av eksamen
Ressursbruk Ønsker om å utvide kildetilfanget Digitalisering av eksamen Overgang til Silurveien vanskeliggjør bokkontroll Pedagogikk og metode Studentene lager sinnrike systemer for henvisninger/innarbeidelser Bør heller arbeide realistisk med rettskilder UiB: Pilot med Lovdata Pro H17

3 Arbeidsgruppe 4 vitenskapelige, IT og JSU Arbeidet våren 2017
Kartlegging av muligheter (møter Lovdata og Rettsdata) Diskusjon av policy: Hva er hensiktsmessig? Forslag til løsninger Flertall: Innstiller på overgang til digitalt rettskildeverktøy (Lovdata Pro) JSU: Digital løsning, men begrenset til de kilder som er tillatt i dag

4 Nærmere om digital løsning
Tilgang til primærkilder med ulike henvisnings-/markeringsverktøy Plattform: Lovdata Pro Tilbyr et stort utvalg av primærkilder Mulig å personliggjøre "sine" sider Funksjonalitet som merknader, utvalg Studentene bruker allerede dette, men lite eksamensrelevant

5 Funksjonalitet i digital løsning
Krysshenvisninger "Standardisert" gjennom nedtrekksmeny Se, jf., kf. osv. Ned på enkeltord Highlight, understrekning Utvalg Sette sammen utvalg av kilder for enkeltemner Lærere kan dele utvalg med studentene Søkefunksjonalitet

6 Funksjonalitet i digital løsning 2
Merknader Lovdata Pro tilbyr mulighet til å legge inn egne merknader Kan deles med andre Enighet i arbeidsgruppen om at denne funksjonaliteten bør begrenses, i alle fall inntil videre Uklart behov utover understrekninger etc. Fare for fusk

7 Kildetilfang i digital løsning
Lovdata Pro har i utgangspunktet "alt" av norske og EU-/EØS-kilder Lov/forskrift Forarbeider Rettspraksis Forvaltningspraksis/nemnder Rundskriv Litteratur En del mangler internasjonalt, EMD, FN-komiteer

8 Kildetilfang i digital løsning
Tilgangen til rettskilder bør gjenspeile en realistisk arbeidssituasjon Arbeide med kildene gjennom semesteret Litteratur ikke aktuelt Enkelte kilder eller kildekategorier kan sperres for enkeltemner Behov for veiledning, f.eks. gjennom utvalg JSU ønsker ikke utvidet kildetilfang ift. i dag

9 Betydning for undervisning
Behov for mer opplæring i bruken (Juritek/bibliotek) Integrere mer aktiv bruk av kilder i kursundervisning Rettskilder til fots meget velegnet til introduksjon Forutsetter at lærerne også benytter verktyøyet aktivt "Eksamensforberedelser" og "innlæring" kobles tettere sammen

10 Betydning for eksamen og oppgaver
Studentene må fortsatt prøves i anvendelse av juridisk metode Mindre rom for "huskeoppgaver", fokus på refleksjon, forståelse og bruk av kilder Det er ikke de tekniske ferdighetene som i seg selv skal prøves Bevissthet om hva studentene har tilgang til viktig ved utforming av oppgaver

11 Videre prosess Avklaring av anbudsrettslige spørsmål ila. mai 2017
Forberedelser H17 Iverksette på JUS1111 V18


Laste ned ppt "Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google