ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2
ELEV & LÆREREt verktøy i underveisvurderingen Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de: 1.Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem. 2.Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. 3.Får råd om hvordan de kan forbedre seg. 4.Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.
ELEV & LÆREREt verktøy i underveisvurderingen Vi vet hva 1.hver oppgave i prøven måler 2.eleven viser av ferdigheter i målingen 3.det nasjonale nivået er 4.eleven kan jobbe videre med for å forbedre seg Vi kan gi elevene tilbakemeldinger for videre læring
Hva tester vi? LESINGREGNINGENGELSK FinneTall Leseforståelse TolkeMåling Vokabular ReflektereStatistikk Gramatikk
SKOLE & EIER Et verktøy i kvalitetsvurderingen Til nå har resultatene forsøkt å gjenskape tidligere års fordelinger Vi kan si om vi gjør det relativt bedre eller svakere enn andre det samme året Å vurdere endring i egne resultater oppleves ofte mer relevant enn å sammenligne seg med andre
Hva endres i år? 1.Gjennomføringsplanen 2.Skala for publisering av resultater 3.Måling av utvikling over tid 4.Faste grenser for mestringsnivåer 5.Nye grafer i Skoleporten 6.Ny analyserapport i PAS 7.Publisering på skolenivå
Veiledningsmateriell – alt på et sted: udir.no
Materiell NY DEL 2 REV
Film Ny skala og måling av utvikling over tid Ny analyserapport i PAS NY
Mer smidig gjennomføring på kortere tid 8. og 9. trinn15. september – 10. oktober 5. trinn13. oktober – 24. oktober Skolene gjennomfører trinnvis fra og med i år Prøvene berører en langt mer begrenset del av skoleåret
Forbedret beregningsgrunnlag Til nå er gjennomsnittet av elevenes mestringsnivåer benyttet for å beregne skolens resultat vi mister informasjon vi nå trenger Fra og med i år brukes gjennomsnittet av elevenes poeng på skalaen i stedet skolenes resultater blir mer presise
Er vi bedre enn i fjor? 2014 er «år 0» for måling av endring i regning og engelsk Fra neste år kan vi vurdere endring i egne resultater mellom år
Modell for å måle utvikling over tid 2014
Modell for å måle utvikling over tid 2014
Modell for å måle utvikling over tid 2015
Modell for å måle utvikling over tid 2015
Modell for å måle utvikling over tid
Ny rapporteringsskala Elevenes poengsummer er aldri like fra en prøve til en annen Det vil alltid bli forskjeller i vanskegrad, hvis ikke oppgavene er de samme samme ferdighet samme tall Vi trenger en felles skala som beskriver samme ferdighet med samme tall, selv om resultatene er fra ulike prøver
Poengene omregnes To prøver med ulik vanskegrad ― samme poeng på den nye skalaen Poeng på prøven 2014Poeng på prøven 2015Poeng på skalaen
Hva er egenskapene til den nye skalaen for nasjonale prøver? Et fast gjennomsnitt på 50 og standardavvik på 10 2/3 deler av resultatene mellom 40 og 60 En kjent skala med gode egenskaper En presisjon som passer til prøvene
Visning i Skoleporten
Faste grenser for mestringsnivåene
Oversikt over skolens resultater opp mot aggregerte nivåer Tiriltoppen ungdomsskole
Klasseoversikt med fordeling av elevenes resultater Tiriltoppen ungdomsskole
Elevoversikt med informasjon om oppgaver og mestringsnivåer Tiriltoppen ungdomsskole
Elevoversikt med informasjon om oppgaver og mestringsnivåer Tiriltoppen ungdomsskole