ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Teaching for test God idé eller umoralsk? Erfaringer fra sommerskole.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Veiledet lesing Mørkved skole
Vurdering for læring på Linderud skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Sluttvurdering og resultater i Nordland
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Bruk av data fra Skoleporten Grunnskolering - veilederkorpset 6. november 2013 Øyvind Lind Kvanmo.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Korrelasjon Frode Svartdal UiTø 2014.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Endringer i nasjonale prøver Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Vurdering for læring.
100 lure ord å lære.
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Hva sier tallene oss?.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Hvordan forbedre skolen/læringen gjennom kvalitetsundersøkelser, målinger, evalueringer og analyser av disse?
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Sagt om utdanning….
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Velkommen til foreldremøte!
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Nasjonale prøver Sandved skole
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Utskrift av presentasjonen:

ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2

ELEV & LÆREREt verktøy i underveisvurderingen Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de: 1.Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem. 2.Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. 3.Får råd om hvordan de kan forbedre seg. 4.Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.

ELEV & LÆREREt verktøy i underveisvurderingen Vi vet hva 1.hver oppgave i prøven måler 2.eleven viser av ferdigheter i målingen 3.det nasjonale nivået er 4.eleven kan jobbe videre med for å forbedre seg  Vi kan gi elevene tilbakemeldinger for videre læring

Hva tester vi? LESINGREGNINGENGELSK FinneTall Leseforståelse TolkeMåling Vokabular ReflektereStatistikk Gramatikk

SKOLE & EIER Et verktøy i kvalitetsvurderingen Til nå har resultatene forsøkt å gjenskape tidligere års fordelinger  Vi kan si om vi gjør det relativt bedre eller svakere enn andre det samme året Å vurdere endring i egne resultater oppleves ofte mer relevant enn å sammenligne seg med andre

Hva endres i år? 1.Gjennomføringsplanen 2.Skala for publisering av resultater 3.Måling av utvikling over tid 4.Faste grenser for mestringsnivåer 5.Nye grafer i Skoleporten 6.Ny analyserapport i PAS 7.Publisering på skolenivå

Veiledningsmateriell – alt på et sted: udir.no

Materiell NY DEL 2 REV

Film Ny skala og måling av utvikling over tid Ny analyserapport i PAS NY

Mer smidig gjennomføring på kortere tid 8. og 9. trinn15. september – 10. oktober 5. trinn13. oktober – 24. oktober Skolene gjennomfører trinnvis fra og med i år Prøvene berører en langt mer begrenset del av skoleåret

Forbedret beregningsgrunnlag Til nå er gjennomsnittet av elevenes mestringsnivåer benyttet for å beregne skolens resultat  vi mister informasjon vi nå trenger Fra og med i år brukes gjennomsnittet av elevenes poeng på skalaen i stedet  skolenes resultater blir mer presise

Er vi bedre enn i fjor? 2014 er «år 0» for måling av endring i regning og engelsk  Fra neste år kan vi vurdere endring i egne resultater mellom år

Modell for å måle utvikling over tid 2014

Modell for å måle utvikling over tid 2014

Modell for å måle utvikling over tid 2015

Modell for å måle utvikling over tid 2015

Modell for å måle utvikling over tid

Ny rapporteringsskala Elevenes poengsummer er aldri like fra en prøve til en annen Det vil alltid bli forskjeller i vanskegrad, hvis ikke oppgavene er de samme samme ferdighet samme tall Vi trenger en felles skala som beskriver samme ferdighet med samme tall, selv om resultatene er fra ulike prøver

Poengene omregnes To prøver med ulik vanskegrad ― samme poeng på den nye skalaen Poeng på prøven 2014Poeng på prøven 2015Poeng på skalaen

Hva er egenskapene til den nye skalaen for nasjonale prøver? Et fast gjennomsnitt på 50 og standardavvik på 10 2/3 deler av resultatene mellom 40 og 60 En kjent skala med gode egenskaper En presisjon som passer til prøvene

Visning i Skoleporten

Faste grenser for mestringsnivåene

Oversikt over skolens resultater opp mot aggregerte nivåer Tiriltoppen ungdomsskole

Klasseoversikt med fordeling av elevenes resultater Tiriltoppen ungdomsskole

Elevoversikt med informasjon om oppgaver og mestringsnivåer Tiriltoppen ungdomsskole

Elevoversikt med informasjon om oppgaver og mestringsnivåer Tiriltoppen ungdomsskole