EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BLOGG (web-logg). blogg Ritas blogg •Nettside som oppdateres jevnlig •Bloggpostene er organisert i omvendt kronologisk rekkefølge. •Hver bloggpost har.
Advertisements

En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret! 9. – 13. Desember
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Samarbeidsforum for estetiske fag
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Elevressurs Basis uten innlogging
Pedagogisk bruk av sosiale medier
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Gratis digitale læremidler for videregående skole
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Om voksenpedagogikk.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Den Norske Skolen i London
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Hva er Fronter.
Digitale læremidler for videregående opplæring Gratis digitale læremidler for videregående skole Noen smakebiter Klikk på lysbildene, så kommer du rett.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Regjeringens navn på den nye skolereformen
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret. 8
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Velkommen til et nytt skoleår!
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For foreldre.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
NY VRI Nina og Ingvild.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Miljø for Masteroppgaven?
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Tospråklige lærere i Asker Kommune
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING Fremtidens skole Bilde lånt fra: http://blogg.regjeringen.no/fremtidensskole/ EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING

I Fremtidens skole bør vi få mer fokus på den nye teorien : Konnektivisme Ikke fordi de andre kjente læringsteoriene som Behavorismen, Kognitivismen eller Sosiokulturelle teorier ikke er aktuelt i dagens samfunn lengre. Vi lever i ett samfunn hvor teknologien har utviklet seg dramatisk de 10 siste årene. Drastiske endringer i samfunnet fører også til at det må skje endringer i skolen for at man kan holde trått med samfunnet vi lever i. Den nye teorien som ble utviklet i 2005 henger i takt med det samfunnet vi lever i. Dette fører til at vi er nødt til å ha et nyere fokus på hvordan læring skjer i dag. Framtidens lærere bør forstå at barns nye måte å tilegne seg informasjon på må tas med i skolen, og legge opp til arbeidsmetoder som fremmer lærelysten i et «digitalt klasserom». Bilde lånt fra: bing.no

Smarttelefon inntar klasserommet: Som et verktøy elevene kan benytte seg av i undervisningssammenhenger. Illustrasjons foto: Colourbox

Læring gjennom sosiale medier både for elevene og for å øke samarbeidet mellom lærerne. Blogging i skolesammenheng? Twitter…. Ingangsport til skole-hjem samarbeid? Nettside hvor elever må presenter ulike fagstoff? Kommunikasjon MSN, Skype som verktøy for samarbeid?

Mer bort fra læreboka- inn med læringsressurser på nett! Naturfag Norsk RLE Matematikk Dig. Verktøy+læringsresurser på nett Samfunnsfag Framtida

Omvendt undervisning! - For en mer verdifull undervisnings økt for elevene På skolen Hjemme Foreldre kan «følge opp» barna Lærer får med tid til å hjelpe elevene med noe de allerede er kjent med. Bedre grunnlag for å gjennomføre T.P.O Lærer Elever Eleven får undervisningen i forkant -Forberedt til «oppfølging» på skolen Foreldre Elev

BYOD –Bring Your Own Device to school TA MED DIN EGEN ENHET TIL SKOLEN… Læring! Åpner opp for at eleven kan bringe med seg de digitale enhetene de bruker hjemme til læringssammenhenger i skolen Bilde lånt fra: cultofmac.com