Kvalitet i skolen: blikk på Stortingsmelding nr. 31

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
VURDERING.
1.
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Tidlig innsats for livslang læring
Landsorganisasjonen i Norge
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Fylkesvise samlinger høsten 2013
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Kompetanse for mangfold
Skolebasert kompetanseutvikling
Fra kunnskap til handling
Utdanningssystemet sitt årshjul
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitet i skolen: blikk på Stortingsmelding nr. 31 Sølvi Lillejord Universitetet i Bergen

Kultur for læring (2003-04) Varslet et ”systemskifte” i måten skolene styres på Hva slags systemskifte var det snakk om? Målstyring innført som styringssystem med Stortingsmelding nr. 37 (1990-91): Om organisering og styring i utdanningssektoren

Målstyringspyramiden Overordnet myndighet formulerer mål Resultatene analyseres Mål formidles nedover i systemet Målene realiseres

Systemskifte… Den problematiske balansegangen mellom frihet og kontroll Sentralisering og desentralisering Med økt desentralisering øker behovet for kontroll

Kontrollens logikk Måling av resultatoppnåelse (vi måler det som kan måles) Resultatene forbedres ved at prosessene forbedres Hvis enheten ikke klarer å forbedre prosessene, må den ha hjelp utenfra Hvis hjelpen ikke virker, må enheten legges ned (eller omorganiseres)

Skolens prosesser How teachers taught: Constancy and change in American classrooms (Cuban) 1890 – 1980 Det er mer som er stabilt enn det er som forandrer seg Derfor er det interessant å se på det stabile om man vil forstå (og forbedre) praksis

New College, Oxford (1379)

Utdanningsledelse Vanligvis er det direktøren som uttaler seg på konsernets vegne Læreren står som enkeltindivid direkte ansvarlig overfor samfunnet Et stort politisk-administrativt apparat rundt lærerne Skolen som ”løst koblet system”

Ikke systemskifte, men regjeringsskifte Stortingsmelding nr. 16 (2006-2007): … og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring Ca. 400.000 voksne nordmenn har så dårlig leseforståelse at det er et problem Rundt 70.000 norske barn lever i relativ fattigdom Ulikhet

Stortingsmelding nr. 31 Tidlig innsats (oppfølging av St. meld. nr. 16) Kompetanseutvikling (av lærere og ledere) Tette hull i Kunnskapsløftet (hvordan kan man nå sentralt gitte kompetansemål gjennom lokalt læreplanarbeid?) Støtte til bedre praksis (sosialt fellesskap) Tettere oppfølging (videreutvikling av kvalitetsvurderingssystemet)

Ikke systemskifte, men ”systemutfordring” Gapet mellom det staten forventer, og sektorens evne til å realisere disse forventningene er en systemutfordring som den enkelte lærer eller rektor ikke kan møte alene, men som skoleeierne sammen med nasjonale myndigheter må ta tak i (s. 59) Det trengs forbedring på alle nivåer

Nasjonalt lederansvar Sentrale mål som settes for skolen må bli nådd Skoleeiere, skoleledelse og skolens ansatte må trekke i samme retning Mange kommuner har bygd ned den skolefaglige kompetansen, noe som gjør det vanskelig med god og aktiv oppfølging av skolene i kommunen

Ny generell del av læreplanen? Departementet vil på bakgrunn av Stortingets behandling av ny formålsparagraf, vurdere om det er behov for en revisjon av den generelle delen av læreplanen (s. 8)

Om reformer I Norge har vi hatt forholdsvis hyppige læreplanreformer Hyppige reformer kan medføre både at det ikke blir en reell vurdering av effekten av reformene, og at det brukes mye tid og ressurser på omstilling som ikke får tid til å virke

Om læreres læring i jobben Lærerne er blant de profesjonsutdannede i Norge som i minst grad tar i bruk forskningsbasert kunnskap i sin utøvelse av yrket Omfanget av empirisk, praksisnær forskning er lite og systemet for formidling av resultater er fragmentert og lite tilgjengelig

Hva trenger lærere å kunne?

3 mål for kvaliteten i grunnopplæringen Alle elever som går ut av grunnskolen skal mestre grunnleggende ferdigheter som gjør dem i stand til å delta i videre utdanning og arbeidsliv

3 mål for kvaliteten i grunnopplæringen (forts) Alle elever og lærlinger som er i stand til det, skal gjennomføre videregående opplæring med kompetansebevis som anerkjennes for videre studier eller i arbeidslivet

3 mål for kvaliteten i grunnopplæringen (forts) Alle elever og lærlinger skal inkluderes og oppleve mestring (s. 11)

Om indikatorer for måloppnåelse Andelen som trives godt Andelen som mobbes Andelen som får nok utfordringer i skolen Andelen som oppgir at opplæringen er tilpasset deres nivå Andelen som får faglige tilbakemeldinger

Faglige utfordringer Rundt tre fjerdedeler av elevene opplever at de får nok utfordringer i de fleste eller i mange fag Det er med andre ord rundt en fjerdedel av elevene som ikke får nok utfordringer i skolehverdagen

Læreres profesjonskompetanse

Hva er en profesjon?

Hva kjennetegner profesjonelle?

Profesjonelle hjelper andre

Profesjoner etablerer grenser mot andre yrker

Faglige tilbakemeldinger Elevundersøkelsen viser at de faglige tilbakemeldingene til elevene bør forbedres For få elever får store nok utfordringer gjennom den opplæringen som gis, og opplæringen tilpasses ikke i tilstrekkelig grad både de faglig sett svake elevene og de faglig sterke elevene

Manglende tilpasset opplæring? De fleste elevene får tilbakemelding om hva de må jobbe mer med 1-3 ganger i måneden eller oftere 30 % av elevene oppgir at lærerne forteller dem om slike faglige forbedringsmuligheter sjeldnere Dette kan også ses i sammenheng med den lave andelen norske elever som oppnår resultater i høyeste kategori på de internasjonale undersøkelsene

Tidlig innsats Kommunene må følge opp sitt ansvar for å sette i verk tiltak så tidlig som mulig Forsterket opplæring i norsk/samisk og matematikk for elever på 1-4 trinn KD vil styrke skolenes mulighet til å gi god og tilpasset leseopplæring gjennom et bedre kartleggingsopplegg

Kompetanseutvikling Kunnskapsløftet (2005-08): 1,4 mrd kroner Staten dekker kostnadene for et visst antall studieplasser og en del av vikarutgiftene Skolelederutdanning for nyutdannede og de som ikke har kompetansegivende utdanning i skoleledelse

Tette hull i Kunnskapsløftet Mer veiledning i lokalt læreplanarbeid for lærere og ledere Veiledende læreplaner i gjennomgående fag Et Kunnskapssenter for utdanning?

Støtte til bedre praksis Forslag til endring i opplæringsloven som innebærer at undervisningen skal organiseres i grupper som ivaretar elevenes behov for sosialt fellesskap Ingen føringer på antall elever per gruppe eller klasse

Tettere oppfølging Videreutvikling av kvalitetsvurderingssystemet Flere kartleggingsprøver Nasjonal prøve i digital kompetanse Styrke kompetansen i pedagogiske målinger Bedre støtten til skoleeiere som har skoler med spesielle utfordringer

Profesjonsidealer – profesjonelle forbilder

Lærerprofesjonalitet Fagkunnskap Praktisk kunnskap Profesjons- kunnskap

Utfordringer for skolelederne …og for skoleeierne….. At det blir satt fokus på det faglige arbeidet i skolen Det vil si at profesjonselementene ved lærerens yrkesutøvelse må tydeliggjøres Og at skoleleder og skoleeier sammen har et ansvar for at praksis forbedres