Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Modeller for korte og lange reiser i sammen brukergrensesnitt Utfordringer tilknyttet koding og presentasjon av resultater.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingen av meldingsutbredelse i kommunehelsetjenesten november 2012 Prosjektet Kommunal Utbredelse(KomUT) Norsk Helsenett SF SamUT møtet
Advertisements

 FINLAND › Jukka Hopeavuori, Trafikverket  SVERIGE › Britt-Marie Majbäck, Trafikverket › Anne-Marie Snäll, Trafikverket › Anna Hamberg, WSP  DANMARK.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
Kvoteordningen – et raskt overblikk
VELKOMMEN TIL NETTVERKSAMLING
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Hva er Fretex ?.
PKO I Norge Forankring Status og veien videre Kirkenes 3. juni 2010.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Ny flyplass Grøtnes.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Mid-Norway European Office
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Bjørn Erik Sørli og Tore Tanem Talegjenkjenning Radiologi Gjøvik Fredag 3. desember 2010.
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Søknad Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
Implementeringserfaringer Edderkoppen 8.desember 2006
Planstatus Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer INNHERRED SAMKOMMUNE PLANSTATUS LEVANGER Kommuneplanens.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Revidert system for formidling av høreapparater UNN, 24. og 25. august 2006.
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Status og framdriftsplan for gjennomgangen - Hovedprosjektet
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
BRUKERBANKEN Mandatet:
Livet i havet – vårt felles ansvar SKOLEKVOTER v/ Elisabeth Borthen
1. versjon av RealDok RealDok ble utviklet av Jærtek etter oppdrag fra Rogaland fylkeskommune, og 1. versjon av programmet var ferdig i Programmet.
Samarbeidsprosjekt felles tjenester – Gratangen, Lavangen og Salangen kommuner Orientering for Sosial- og barnevernsavdelingene 9. desember 2005 på Huset.
Trøndelags Europakontor Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Magnus Kjøraas, koordinator 30. oktober 2010.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Regional transportplan Agder
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Trafikkdager Ålborg Universitet Nasjonal transportplan 2010 – 2019
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
Hva er viktig å kunne til prøva!
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Utvikling av tverretatlige transportmodeller i regi av NTP-etatene
KIT – Karakteristika i transportmodeller
Skredsikring fra 2010 til nå
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Trafikdage Ålborg Universitet august 2007
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget og Status i arbeidet
Regionalisering i NAV Erfaringer
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Modeller for korte og lange reiser i sammen brukergrensesnitt Utfordringer tilknyttet koding og presentasjon av resultater Oskar Kleven Trafikdage Ålborg Universitet august 2007

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Disposisjon  Hvorfor etablere transportmodellutviklingsprosjektet  Organisering  Modellsystemene  Modeller for lange- og korte reiser

Nasjonal transportplan Tverretatlig transportmodellarbeid Bakgrunn (1)  Modellberegningen ble gjennomført med forskjellige modellverktøy i hver transportetat  Transportetatene benyttet ulike transportmodeller, som grunnlag for sitt planarbeid  Departementene kunne ikke prioritere prosjekter mellom transportetatene basert på modellresultater + samfunnsøkonomisknytte

Nasjonal transportplan Tverretatlig transportmodellarbeid Bakgrunn(2) Transportetatene og Samferdsel- og Fiskeridepartementet besluttet våren 2000 å etablere et felles transportmodell- utviklingsprosjekt for person- og godstransport Oppstart på prosjektet: 1. januar 2001

Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser Hvorfor tverretatlige transportmodeller  Transportmodellene skal bidra til et godt beslutningsgrunnlag for transportetatene på ulike prosjekter/tiltak  Modellene skal benyttes i det tverretatlige transportplanarbeidet  Modellene skal benyttes i andre større etatsvise prosjekter  Modellen er et tilbud til fylker og kommuner

Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser Tverretatlig transportmodellarbeid Mandat del 1  Revidere Nasjonal modell for persontransport  Revidere Nasjonal modell for godstransport

Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser Tverretatlig transportmodellarbeid Mandat del 2  Etablere regionale modeller for persontransport  Integrere internasjonale-, nasjonale- og regionale modeller i en felles modellstruktur  Nyutviklet brukergrensesnitt  Vurdere integrasjon mellom virkningsberegningsverktøy og transportmodell

Nasjonal transportplan Oppdatert Arbeidsgrupper NTP

Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser Tverretatlig transportmodellarbeid Persontransport Organisering Prosjektgruppe Arbeidsgruppe Transportanalyser Region Øst Are Sturød Region Sør Nebojsa Doder Region Vest Erik Johannessen Region Midt Tore Moan Region Nord Hans Richardsen Konsulentgruppe modellutvikling Referansegruppe (Uavhengig)

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Tverretatlig transportmodellarbeid Regional involvering  Bredere prosess som i større grad ivaretar den enkelte regions behov og derav øker kunnskapen om transportmodeller  Skape et engasjement og eierforhold til de nyutviklede transportmodellene  Utnytte fagmiljøet i regionene til konkrete oppgaver og videre fremtidig bruk.  Gjøre implementeringen av modellene enklere

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Transportanalyser Transportmodeller for persontransport ITMNTMRTM Estimeringsgrunnlag Nasjonal RVU 2001+gjesteundersøkelsen +RiksRVU-Sverige Nasjonal RVU 1997/98 Nasjonal RVU 2001 PROSAM RVU 2001/02 Type reiserLange reiser til/fra Norge >100 kmLange reiser i Norge >100 kmKorte reiser i Norge <100 km EnhetÅDT YDT Soneinndeling NTPL (Norge) Land/landsdeler (verden) NTPL (1 428) Grunnkretser (13 825) Reisemidler Bil Buss Tog Båt Fly Bil Buss Tog Båt Fly Bilfører Bilpassasjer Kollektiv (buss, tog, båt) Gang Sykkel Reisehensikter Tjenestereiser Private reiser Arbeids-/tjenestereiser Besøksreiser Fritidsreiser Andre private reiser Arbeidsreiser Tjenestereiser Besøksreiser Handle-/servicereiser Andre private reiser (Skolereiser)

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Regionale modeller Persontransport Region Nord Region Øst Region Vest Region Sør Region Midt

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Utfordringer til sammenkobling av to modellnivåer RVU:  Modell for lange reiser,NTM5: RVU 1997/98  Modell for korte reiser,RTM: RVU 2001 Nettverksprogram:  NTM5: Emme\2  RTM: Cube-Trips/Voyager Brukergrensesnitt:  NTM5: Styrefiler, noe grafisk brukergrensesnitt  RTM: Cube-base Fremtid: Samme RVU, nettutleggingsprogram og brukergrensesnitt på alle modellnivåer

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Separat eller felles modellsystem(1) Separat:  Gir større muligheter for å rendyrke modellsystemet mot ulike analyseformål  Større fokus på utviklingen, kan også gi flere og mere ressurer  Mere oversiktelig vedlikehold av modellsystemet  Vedlikehold/ansvar kan fordeles mere til etater/konsulent/forskningsbedrifter  Utviklingen kan styres mer mot der behovet er størst  Kan legge spesialfunksjoner for for det enkelte modellsystemm inn brukergrensesnittet

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Separat eller felles modellsystem(2) Felles:  Brukeren forholder seg til et modellsystem  Vanskelig å rendyrke ulike typer av reiser som modellsystemet skal benyttes til å analysere  Utfordring å gjennomføre feilsøk  Kan gi ”for generelle” virkningsberegninger

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Andeler av ulike reiser i modellsystemet for personreiser ModelltypeTransportarbeid mrd.km ( 2006) Andel av totalt antall transportarbeid mrd.km(%) Nasjonal modell for personreiser (NTM5b) (eks.fly) 12,127,4 Regional modell for personreiser(RTM)32,172,6 Transportarbeid(mrd.km)44,2

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Implementering av NTM5 i Cube Base(1)  Etterspørselsmodell er verktøyuavhengig  Nettutleggingsprogram som produserer LOS-data og visualiserer etterspørselsmatrisene er EMME\2  Forskjellige fagmiljøer  Kunnskapsoverføring

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Implementering av NTM5 i Cube Base(2)  Programmere nye grensesnitt for LOS-data og etterspørselsmnatriser  BIL  OK  Kollektiv: Noe mer utfordrende…  NTM-fast og NTM-flex  NTM5-fast: Etterspørselsmatriser konvertert fra EMME\2. Ved bruk får vi ikke endringer i turproduksjon, destinasjonsvalg og reisemiddelvalg. Nettutlegging på RTM-nettverket i Cube-Voyager(Bil), CUBE-Trips(kollektiv)  NTM5-flex: Genererer LOS-data i Cube, nettutlegging i Cube-Voyager(bil), Cube-Trips(kollektivtrafikk)

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Implementering av NTM5 i Cube Base(3)  Store forskjeller spesielt på de kollektive transportformene.  Kartlegging av årsaker til dette vil bli gjennomført høsten 2007

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Implementering av NTM5 i Cube Base(4)  Transportnettverk/kollektivrutebeskrivelser er på forskjellig detaljeringsnivå og fra forskjellig år  Endringer må gjennnomføres to steder for nettverk/rutebeskrivelser  Gjør det noe mere komplisert å gjennnomføre endringer for analyseformål

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Implementering av NTM5 i Cube Base(5)  Demografi-data  Er hentet fra samme datakilde  Oppdateringen skjer i to ulike datafiler  Bilhold/førerkortmodell oEstimert på det samme datagrunnlaget i begge modellene

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Implementering av NTM5 i Cube Base(6) NTM5-modellen har lange reiser i et felles transporttilbud for hele Norge. For å kunne koble NTM5-reisende til det regionale modellnettverket måtte det utvikles en applikasjon som håndterer NTM5 turer som:  Har destinasjon i en region  Har startpunkt i regionen men sluttpunkt utenfor  Kjører direkte igjennom regionen

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Implementering av NTM5 i Cube Base(7)  Stiplet linje er regiongrense  Rød node er ”fiktiv” node som kobler på de lange reisene  Det er meget viktig å kvalitetssikre nivået og rutevalget på NTM5- trafikken

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Implementering av NTM5 i Cube Base(8)  Feil ved nettutlegging kollektivtrafikk  Lage fiktivlenke  Årsak: Nettutlegging for bil benyttes også for kollektivtrafikk

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Brukergrensesnitt modellsystem for persontransport

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Vekting av tid, kostnad distanse Trafikantene velger rutevalg som gir laveste generalisert kostnad og den generaliserte kostnadsfunksjonen er gitt som: GK=tid*TC + distanse*DC + bom*TLC, Der GK = generalisert kostnad TC = vekt for tidskostnad DC = vekt for distansekostnad TLC = vekt for direktekostnad

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Vekting av tid, kostnad distanse ReisehensiktTCDCTLC GODS35,50,8 NTM521,40,8 Arbeid11,40,8 Besøk Innkjøp Annet Tjeneste21,40,8 ReisehensiktTCDCTLC NTM550,70,3 Arbeid1,20,70,3 Besøk Innkjøp Annet 1,60,70,3 Tjeneste40,70,3 Eksisterende vekter Forslag til nye vekter GK=tid*TC + distanse*DC + bom*TLC

Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Eksempel på presentasjoner Ulike reisehensikter for lange/korte reiser Selected link analyser både for lange/korte reiser

Nasjonal transportplan 2010 –