Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utvikling av tverretatlige transportmodeller i regi av NTP-etatene

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utvikling av tverretatlige transportmodeller i regi av NTP-etatene"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utvikling av tverretatlige transportmodeller i regi av NTP-etatene
Behovet for gode grunnlagsdata Møte i SOSI ag7a Samferdsel Oslo, 10. september 2003 Oskar Kleven Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

2 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Innhold(1) Mandat for modellutviklingsarbeidet Organisasjonskart Soneinndeling Reisevaneundersøkelser Transportnettverk Veg, tog, t-bane, sjø, fly Svingebevegelser i vegnettet Trafikkregistreringer Kurvedata/stigningsdata Kollektivrutebeskrivelser Buss, Tog, T-bane, Båt Holdeplassdata Passasjerdata Linjeprofiler Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

3 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Innhold(2) Demografiske data Applikasjonsutvikling NVDB Felles transportnettverk og rutebeskrivelser for hele nettverket Bruk av GIS-verktøy Nytte av veg- og geodata i transportmodellutviklingsarbeidet Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

4

5 Mandat for arbeidsgruppen Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Del 1 Revidere Nasjonal modell for persontransport Revidere Nasjonal modell for godstransport Utvikle et brukevennlig brukergrensesnitt Utvikle applikasjoner for produksjon av transportnettverk og rutebeskrivelser Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

6 Mandat for arbeidsgruppen Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Del 2 Etablere regionale modeller for persontransport Integrere internasjonale-, nasjonale- og regionale modeller i en felles modellstruktur Nyutviklet brukergrensesnitt Vurdere integrasjon mellom virkningsberegningsverktøy og transportmodell Pilot-prosjekt i ”regionale” godstransportmodeller Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

7 Organisering av arbeidet Nasjonal transportplan 2006 – 2015
2003 Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

8 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Arbeid 2002/2003 Hovedgrep: Regional involvering i regionalt arbeid Nytt modell nivå i Norge Modellen skal benyttes i det kommende arbeidet med NTP Modellen skal benyttes i ”lokale” utredninger i transportetatene Regional modellen må ha et detaljnivå ( soner, nettverk, rutebeskrivelser) som gjør at resultatene kan benyttes som inngangsdata til virkningsberegninger Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

9 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Soneinndeling Transportsonenivå: Grunnkrets Hvorfor Grunnkrets: - større nøyaktighet - riktigere koding av rutebeskrivelser og holdeplasser - færre internturer i transportsonene - bedre kvalitet på sonetilknytningene - mer konsistent dataflyt mht demografiske data - riktigere belastning på transportnettene Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

10 Reisevaneundersøkelse Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Grunnlagsdata Reisevaneundersøkelse RVU 2001 intervjuer – delreiser Tre delt prosess med stedfesting Totalt 78 % av reisene er stedfestet i start og sluttpunkt for reisen Stort antall lokale RVU’er Oslo/Akershus RVU er med i estimering av regionale modeller for korte reiser Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

11 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Detaljeringsnivå Transportnettverk (1) Veinett: EV, RV,FV KV med følgende (generelle) kriterier: Kommunale veger inneholder kollektivruter + representerer tilknytning til anløpssted,flyplass +++ Den kommunale vegen er en mye brukt snarvei i kommunen iforhold til RV og FV Den kommunale vegen er viktig i forbindelse med koding av sonetilknytninger Spesial variant for Oslo Tilnærmet alle kommunale veger må være med Jernbanenettverket Hele nettverket kodes inn T-bane Båtruter Alle båtrutene i regelmessig trafikk kodes inn Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

12 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Detaljeringsnivå Transportnettverk (2) Svingebevegelser i vegnettet Viktig i by- og regionale transportmodelelr Svingeforbud er kodet inn i Elveg- Kurvedata/stigningsdata Utnytte informasjon registrert i VDB Utvikle fartsmodulen i EFFEKT Få bedre(realistiske)hastighter på vegnettet Trafikkregistreringer Data til kalibrering av etterspørselsmatriser (matrise- og lenkenivå) Data fra trafikkdatabanken Data for registreringer av kollektivtrafikken Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

13 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Detaljeringsnivå Kollektivdata(1) Kollektivrutebeskrivelser Buss: Regtopp,bussposs, NRI +++++ Tog: NRI – data + manuell kodingf T-bane(oslo): Regtopp-data Ekspressbuss: NRI-data + manuell koding Kan NVDB være fremtidig lagringsmedium?? Holdeplassdata Ikke ensartet holdeplassregister i dag. Hvert fylke har forskjellig metodikk Må lages felles rutiner Alle transportformer på ivaretas Må ivareta mye av det som er knyttet til elektronisk billettering Godsterminaler NVDB vil være fremtidig kilde Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

14 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Detaljeringsnivå Kollektivdata(2) Passasjerdata Behov til kalibrering av etterspørselsmatriser for kalibrering Punktdata og strekningsdata Må dekke alle kollektivetransportmidler Linjeprofiler Behov til kalibrering av etterspørselsmatriser Hele linjer med av/på-stigning Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

15 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Grunnlagsdata Demografiske data Dagens situasjon ( SSB): Befolkningsstatistikk Data om arbeidsmarked og bedrifter Inntekts- og husholdningsdata Prognoser: Benytte/utfordre fylkeskommunene i en felles prosess Avtaleverk Jobber med avtale mot SSB, frikjøp av demografiskedata for modellbruk med koordinatfestede data Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

16 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Datautveksling Fokus på elektronisk datautveksling Veinett: ELVEG Kollektivrutebeskrivelser: REGTOPP, eventuelt annet elektronisk format Kollektivholdeplasser: XY-koordinat ( ulike kilder) Sonetilknytning: Utvikle en applikasjon for automatisk generering (demografisk plassering) Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

17 Behov for applikasjonsutviklingen Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Håndterer ulik kvalitet på datasettene Håndterer store datasett mere rasjonelt en tidligere Genererer ulike datasett til ulike modellnivå Skal gi et sluttprodukt som er likt i det enkelte produksjonsmiljø Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

18 Applikasjonsutvikling Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Type applikasjoner Generering av transportnettverk Generering av kollektivrutebeskrivelser Generering av sonetilknytning (demografisk tyngdepunkt) Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

19 Applikasjonsutvikling
Samarbeid, arcview, nettutleggingsprogrammer Storbysamarbeidet Extensions i arcview 3.2 Emma og Trips Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

20 Mål med applikasjonsutviklingen Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Gi bedre kvalitet på datasettet Benytte standard etatsverktøy som basis for utviklingen Sikrer konsistenthet på datagrunnlaget Involverer regionene aktivt i arbeidet Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

21 Input på delaktiviteter Nasjonal transportplan 2006 – 2015
NVDB - prosjektet Input på delaktiviteter Vegnettsnivå og harmonisering Lenkekomponent Utvalgsdialog Datakatalog Testing (vekt på emner knyttet til overordnet planlegging, NTP, byproblematikk) Holdeplassdata SSB-data Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

22 Forventninger til NVDB Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Generer transportmodellveinett for ulike detaljeringsnivå Generere transportmodellveinett for ulike nettutleggingsverktøy Kunne på sikt også generer kollektivveinett + gang- og sykkelveinett Offisielt lagringsmedium for demografiskedata (på ulike soneinndelinger) Offisielt lagringsmedium for prognosedatasett Nasjonalt holdeplassregister Lagring av kollektivrutebeskrivelser????? Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

23 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Forvaltning av data Ryddig prosess Sikre forsvarlig forvaltning av grunnlagsdata Etablere avtaler som skal regulere: forvaltningsrett disposisjonsrett bruksrett Forvaltning av data i NVDB eller egenutviklede databaser Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

24 Produksjon i regionene Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Regional kravspesifikasjon Transportnettverk Kollektivrutebeskrivelser Sonetilknytninger Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

25 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Regional produksjon av grunnlagsdata transportnettverk, kollektivrutebeskrivelser, sonetilknytninger Bredere prosess som i større grad ivaretar den enkelte regions behov for grunnlagsdata Økt kunnskap omkring fagområdet grunnlagsdata i regionen Skape et engasjement og eierforhold til de nyutviklede transportmodellene og grunnlagsdata applikasjonene Utnytte fagmiljøet i regionene til konkrete oppgaver Økt bruk av transportmodellene i regionen Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

26 Betydningen av gode grunnlagsdata Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Sikrer en god modellering av etterspørselsiden i modellene Sikrer en god og riktig koding av tilbudssiden i modellene Sikrer riktig fokus i en utredningsprosjekt Sikrer konsistenthet på datagrunnlaget til ulike modellnivåer (Nasjonale- ,regionale og lokale transportmodeller) Gode og kvalitetssikrede grunnlagsdata er fundamentet for etablering av en god transportmodell Gode og kvalitetssikrede grunnlagsdata er avgjørende for en best mulig og riktig beskrivelse av virkeligheten Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

27 Bidrag fra veg- og geodatamiljøet (1)
Forberedelser til en transportanalyse I dag: Visualisere området hvor det skal utføres en transportanalyse Velge detaljeringsgrad på soneinndeling Kunne levere oppdaterte grunnlagsdata til transportanalysen På sikt : Kunne avgrense analyseområde på skjerm og deretter generere et transportnettverk med relevante grunnlagsdata Kunne velge soneinndeling dynamisk på skjerm Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

28 Bidrag fra veg- og geodatamiljøet (2)
Beregningsfasen i en transportanalyse Kvalitetskontroll av grunnlagsdata (sonedata i forhold til beregnet trafikk) Visualisere ulike alternativer på kart Visualisere resultater fra hver beregning for kvalitetskontroll Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

29 Bidrag fra veg- og geodatamiljøet (3)
Resultatpresentasjon av en transportanalyse Presentasjon av trafikkvolum på kart Presentasjon av trafikkvolum sammen med andre typer av demografiskedata Kobling mot andre databaser Dataflyt mot virkningsberegningsverktøy Etablere et lagringsmedium for ”offisielle” resultater Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser

30 Nasjonal transportplan 2006 – 2015
Nasjonal transportplan 2006 – 2015 Transportanalyser


Laste ned ppt "Utvikling av tverretatlige transportmodeller i regi av NTP-etatene"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google