Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Hvordan det er å studere og bo I Brussel!
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Kvalitet og benchmarking i attføringssektoren Indikator+
Erfaringer fra internasjonal utveksling
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Generell kundebehandling på telefon INTERAKTIVT LÆREVERK
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Strategiarbeid i praksis
Seksjonsleder/hygienesykepleier
OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Videre utdanning? Mange muligheter……..
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Pedagogisk utviklingsarbeid
Kryptografi og nettverkssikkerhet
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – LO 135A Høsten 2005 Kirsten Ribu.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Godt innhold i avklaring
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Vi ønsker en tydelig lov! Kommuners og fylkeskommuners ansvar.
”Voksne funksjonshemmedes læring” - - Skandinavisk innsats i takt eller utakt?
Organiseringen av 8-ukers praksis
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
J.G. Mæland, august Trygdemedisin – en oppdatering J.G. Mæland Seksjon for sosialmedisin Institutt for sammfunnsmedisinske fag.
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Kvalifikasjonsrammeverket
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro

Aage Støren Tøssebro, april Hva kan vi tilby? Formelt kompetansegivende studium (60 studiepoeng). Samarbeid med Høgskolen i Agder. Utviklet av oss. Skreddersydd våre utfordringer. Modulbasert.

Aage Støren Tøssebro, april Hva kan vi tilby? Modulene: (10 studiepoeng pr. modul) 1) Rammer og faglig grunnlag for attføringsarbeid. 2) Yrkeshindre og funksjonshemminger. 3) Veiledning og kommunikasjon. 4) Normalitet, identitet og mestring. 5) Nettverksbygging med fokus på relasjoner. 6) Metoder og kvalitet i attføringsarbeid.

Aage Støren Tøssebro, april Hvorfor? De yrkeshemmedes behov er i endring. Arbeidsmarkedet endres. Arbeidsmarkedspolitikken er i endring. Attføringsmarkedet ”åpnes”. Kravene til leverandører av tjenester endres. Vi hadde ingen formell utdanning tilpasset våre utfordringer – profesjonsutdanninger gir kun delvis dekking.

Aage Støren Tøssebro, april Med hvem? Nasjonalt: - Samarbeid mellom Attføringsbedrifter og Høgskolen i Agder. - Verdifulle innspill fra Aetat, Høgskolen i Akershus og Leonardo da Vinci Norge. Internasjonalt: - Utdanningsinstitusjoner og leverandører av attføringstjenester i 7 europeiske land.

Aage Støren Tøssebro, april Pedagogiske utfordringer vi søker løst Å utvikle et partnerskap mellom studentenes arbeidsgiver og utdannings- institusjon slik at de sammen kan håndtere et etterspørselsdrevet utdanningsprogram. Å anvende en induktiv tilnærming i utvikling og drift av utdannings- programmet.

Aage Støren Tøssebro, april Pedagogiske utfordringer Å operasjonalisere at voksne lærer gjennom produksjon av praksiskunnskap heller enn gjennom reproduksjon av teorier og modeller. Å organisere en arbeidsplassbasert etterutdanning hvor balansen mellom praksis og teori er god.

Aage Støren Tøssebro, april Pedagogisk utfordring vi ikke har løst Å identifisere gode indikatorer som måler framgang i studentenes arbeid.

Aage Støren Tøssebro, april Målgruppe Ansatte i bedrifter / organisasjoner som leverer attføringstjenester. Ansatte i etater som ivaretar attføringsfunksjoner.

Aage Støren Tøssebro, april Opptakskrav Generell studiekompetanse. Realkompetanse etter individuell vurdering. Moduler kan enkeltvis gjennomføres som høgskolekurs. Studentene må ha tilgang til virksomhetsfeltet i studieperioden.

Aage Støren Tøssebro, april Organisering og ansvar Fakultet for Pedagogikk ved HIA har overordnet, faglig ansvar og ansvaret for læringsplattformen (IKT). Administrativt ansvar ligger hos Filonova. Oppdragsgiver utnevner en kontaktperson som har ansvar for praktisk tilrettelegging. Studentene har ansvar for drift av lokale studiegrupper, egen studieprogresjon og to repr. samarbeider med HIA og kontaktperson om organisering og drift.

Aage Støren Tøssebro, april Organisering og ansvar Faglig leder: Anne Dorthe Tveit, HIA, Praktisk informasjon: Hilde Vik, Filonova,