Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til konferansen «Hvordan løfte Lillehammerregionens næringsliv mot år 2024?» Spørsmål eller kommentarer underveis: Twitter: #lhmr2024 SMS: til.
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Ny ledelse for UiS Helge Ole Bergesen Elaine Munthe.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kommentarer til Hovedstadsmeldingen Fung. byråd for finans og utvikling Øyvind Såtvedt Oslo Bolig- og byplanforening 13. november 2007 Oslo kommune Byrådslederens.
Levanger kommune rådmannen Foreløpig orientering økonomiplan Administrasjonsutvalget – Ola Stene 1 Økonomiplan Presentasjon.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Strategi og handlingsplan
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Presentasjon Helge Stanghelle. Rana Utviklingsselskap as  Aktør for næringsutvikling i Mo i Rana.  Etablert i 1987  6 – 8 ansatte  Aktiv.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
EN GOD NÆRINGSUTVIKLING BASERT PÅ SAMHANDLING VELKOMMEN TIL FROKOSTMØTE.
Fra regional flyplass til global aktør
Involvering ProjectOslo Osloregionens posisjoneringsprosess.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
xxx 1.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Regionale forskningsfond
Internasjonal strategi for Trøndelag Visjoner og mål i FFP Avgrensing: Regionale/lokale myndigheter har en rolle Partnerskap m. næringsliv,
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Strategi- og aktivitetsplan
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
”Finansnæringen er sterkt konsentrert i Oslo og avgjørende for all næringsvirksomhet i Norge. Oslo er den suverent viktigste finansielle hub i Norge, og.
Aust Agder fylkeskommune, Østfold 2011 Internasjonalt samarbeid Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 1. april 2011.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Navn: Skøelv IGL - klubbutviklingsarbeid Dato:
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Mobiliseringskonferanse Interreg
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Østlandet – en konkurransedyktig næringsregion i 2030
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens sekretariat og Oslo Business region (eid av Oslo kommune)  Har engasjert Kreab Gavin Andersen/SAHR, Gambit Hill & Knowlton og Geelmuden Kiese  Skal utarbeide:  tydelig og forankret strategi med handlingsplan for internasjonalt profileringsarbeid  modell for organisering og finansiering av profileringsaktiviteter  privat-offentlig partnerskap rundt internasjonal profilering og posisjonering av Osloregionen internasjonalt  Strategiarbeidet fullføres 1. kvartal

Utgangspunkt 3  En av de beste storbyregionene i verden  Den raskest voksende hovedstadsregionen i Europa  Lite kunnskap om Oslo og Osloregionen internasjonalt - kunnskapsgap  Kunnskapsgapet reduserer utviklingsmulighetene i fremtiden

Oslo vurderes ikke som et attraktivt sted å lokalisere ny næringsvirksomhet ”Best city to locate business today”: 1. London 2. Paris 3. Frankfurt …. 16. Stockholm 25. København 31. Helsingfors 34. Oslo (33 i 2009) 35. Bucuresti 36. Athen Kilde: Cushman & Wakefield (2010) 4

Cities in motion index 2014  Oslo er nr. 10 på listen over verdens «smarteste byer».  Ikke alle byer har det omdømme de fortjener…. 5

6  På overflaten går mye bra i dag  Men; i fremtiden må vi skape ny vekst med basis i våre styrker, innenfor nye rammebetingelser  Vi har et gunstig utgangspunkt akkurat nå!

Viktig for Osloregionen 7  Tiltrekke talenter  Tiltrekke investeringer  Styrke muligheter ved internasjonalt arbeid  Tiltrekke turister og besøkende  Regionalt stolthet og identitet

Overordnet mål: Styrke Osloregionens internasjonale posisjon Nåsituasjon Ønsket posisjon Osloregionen er i utvikling Endring skaper muligheter - potensialet skal realiseres Mål: Positiv og målrettet utvikling i regionen Metode: Samarbeid, deltakelse og felles engasjement Substans Felles forståelse

Suksesskriterier for profileringsprosjektet 9  Ærlig og troverdig: Bli bedre til å vise frem det vi faktisk er bra på  Involvere: Inkludere alle relevante aktører i utarbeidelsen av prosjektet  Tydelig: Budskapsplattform som er tilstrekkelig omforent og tilstrekkelig spiss.  Konsistent: Etablere et organisatorisk og økonomisk grunnlag som gjør det mulig å gjennomføre et langsiktig profileringsarbeid.  Bygge allianse: Kommuner, fylkeskommuner, næringsliv, reiseliv, kunnskapsinstitusjoner, mm.  Ikke logo eller slagord: Fokus på innhold og prosess

10 Spørre viktige aktører og befolkningen  Faglig basert oversikt over de viktigste aktørene med antatt interesse i en sterk internasjonal posisjon for Osloregionen  Supplert med spesifikk kunnskap om viktige identitetsbærere i regionen  Og lokal kunnskap i ulike deler av regionen om viktige aktører som må inkluderes

Involveringsprosess ”Alle” ”Interessenter” ”Movers and shakers” Studentkonkurranse Questback Sosiale medier Konferanser Workshops Dybdeintervjuer

Hva skjer videre?  Strategien vil foreligge i løpet av 1. kvartal 2015  Fortsette å bygge nettverk og allianser  Forsiktig start i 2015  Hvis alt går etter planen: Organisasjonsmodell og finansieringsmodell operativ fra fra 2016

Følg oss:   #projectosloregion  Facebook/projectosloregion