Oppdraget Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor. Arbeidet utføres av Osloregionens sekretariat og Oslo Business region (eid av Oslo kommune) Har engasjert Kreab Gavin Andersen/SAHR, Gambit Hill & Knowlton og Geelmuden Kiese Skal utarbeide: tydelig og forankret strategi med handlingsplan for internasjonalt profileringsarbeid modell for organisering og finansiering av profileringsaktiviteter privat-offentlig partnerskap rundt internasjonal profilering og posisjonering av Osloregionen internasjonalt Strategiarbeidet fullføres 1. kvartal
Utgangspunkt 3 En av de beste storbyregionene i verden Den raskest voksende hovedstadsregionen i Europa Lite kunnskap om Oslo og Osloregionen internasjonalt - kunnskapsgap Kunnskapsgapet reduserer utviklingsmulighetene i fremtiden
Oslo vurderes ikke som et attraktivt sted å lokalisere ny næringsvirksomhet ”Best city to locate business today”: 1. London 2. Paris 3. Frankfurt …. 16. Stockholm 25. København 31. Helsingfors 34. Oslo (33 i 2009) 35. Bucuresti 36. Athen Kilde: Cushman & Wakefield (2010) 4
Cities in motion index 2014 Oslo er nr. 10 på listen over verdens «smarteste byer». Ikke alle byer har det omdømme de fortjener…. 5
6 På overflaten går mye bra i dag Men; i fremtiden må vi skape ny vekst med basis i våre styrker, innenfor nye rammebetingelser Vi har et gunstig utgangspunkt akkurat nå!
Viktig for Osloregionen 7 Tiltrekke talenter Tiltrekke investeringer Styrke muligheter ved internasjonalt arbeid Tiltrekke turister og besøkende Regionalt stolthet og identitet
Overordnet mål: Styrke Osloregionens internasjonale posisjon Nåsituasjon Ønsket posisjon Osloregionen er i utvikling Endring skaper muligheter - potensialet skal realiseres Mål: Positiv og målrettet utvikling i regionen Metode: Samarbeid, deltakelse og felles engasjement Substans Felles forståelse
Suksesskriterier for profileringsprosjektet 9 Ærlig og troverdig: Bli bedre til å vise frem det vi faktisk er bra på Involvere: Inkludere alle relevante aktører i utarbeidelsen av prosjektet Tydelig: Budskapsplattform som er tilstrekkelig omforent og tilstrekkelig spiss. Konsistent: Etablere et organisatorisk og økonomisk grunnlag som gjør det mulig å gjennomføre et langsiktig profileringsarbeid. Bygge allianse: Kommuner, fylkeskommuner, næringsliv, reiseliv, kunnskapsinstitusjoner, mm. Ikke logo eller slagord: Fokus på innhold og prosess
10 Spørre viktige aktører og befolkningen Faglig basert oversikt over de viktigste aktørene med antatt interesse i en sterk internasjonal posisjon for Osloregionen Supplert med spesifikk kunnskap om viktige identitetsbærere i regionen Og lokal kunnskap i ulike deler av regionen om viktige aktører som må inkluderes
Involveringsprosess ”Alle” ”Interessenter” ”Movers and shakers” Studentkonkurranse Questback Sosiale medier Konferanser Workshops Dybdeintervjuer
Hva skjer videre? Strategien vil foreligge i løpet av 1. kvartal 2015 Fortsette å bygge nettverk og allianser Forsiktig start i 2015 Hvis alt går etter planen: Organisasjonsmodell og finansieringsmodell operativ fra fra 2016
Følg oss: #projectosloregion Facebook/projectosloregion