Finsk skole møter svesk GRUPPE 4 Anniken H. Tronrud Per H. Reppe Karoline L. egeland Lisa E. eriksen
Innledning Subjektive førsteinntrykk Utvikling Autoritet Vurdering av lærerens handling Lærens tilbakemeldinger Praktisk klasseledelse Klasseledelse Feilkilder Samarbeidet vårt
Institusjonsautoritet Personlig autoritet Høyere institusjonsautoritet i Finland enn i Sverige Jobbe med sin relasjon til elevene Forsterke sin personlige autoritet Forvente respekt vinne respekt
Autoritær Autoritativ Strenge forventninger Setter grenser Holder avstand Forsømmende Jobber med sin personlige autoritet Større nærhet
Faglig autoritær faglig autoritativ Høyt fagfokus Lav elevorientering Elevene får utfolde seg mer kreativt Høyere fokus på elevorientering
Vurdering av lærerens handling Gode relasjoner til elevene Skjerpet seg fort Finsk Disiplin Strategisk klasseledelse
Lærerns tilbakemeldinger Tilbakemeldinger er en av de mest kraftfulle faktorene som har effekt på elevenes læring (Hattie 2009) Effektive tilbakemeldinger krever svar på tre spørsmål: Feed up – mål, hvor skal jeg Feed back – hvor er jeg Feed forward – hvordan går jeg videre som igjen må knyttes til 4 nivåer: oppgave, prosess, selvregulering og personlig (Nordal 2012)
I tillegg har man ren bekreftelse og avkreftelse (rett vs. galt) Hennes bruk: Situasjonsbestemt bruk av tilbakemeld spm Normalt kun feedback Når situasjonen tilsa det kom alle i bruk
Praktisk klasseledelse Struktur av undervisning Oppstart Overgang Avslutning Håndtering av konflikter Kollektive instruksjoner Kontroll over elevens aktiviteter Håndtering av regler
Klasseledelse Nordal definerer klasseledelse som: Lærerens evne til å skape et positivt klima eller læringsmiljø Lærerens evne til å etablere og bevare ro Lærerens evne til å motivere arbeidsinsats Sammenheng mellom god struktur og motivasjon Klare mål, tydlige rammer Mestring = motivasjon for videre læring
Feilkilder Sansseeffekten Egen faglig kunnskap Ikke fysisk tilstede Sanseeffekter Observatørens fysiske og psykiske tilstand Førsteinntrykket og sisteinntrykket Glorieeffekten og oppvurderingstendensen Sentraltendensen Personlige forhold Forstyrrelser og tilfeldigheter under selve observasjonene Egen faglig kunnskap Kunnskap om observasjonsmetoder. Sansseeffekten Ikke fysisk tilstede Egen faglig kunnskap Pedagogikk Observasjon