Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Cristin-rapportering 2011
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Søknader om permisjon fra stipendiater Regelverk.
1 Heving av NTNU-ansattes undervisning- og veilederkompetanse. En kort oppdatering. Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Pedagogisk utviklingsarbeid
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Strategisk utdanningsutvalg Odd Arne Paulsen
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
Barnehagens samfunnsmandat
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Evaluering av FUP’s kurs i pedagogisk basiskompetanse v/ Tone Dyrdal Solbrekke Faglig leder FUP Utdanningskomiteen
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene
Administrativ organisering
Senter for læring og utdanning
Utfyllende bestemmelser
Utdanningskomiteen 19. mai
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
De viktigste endringene ved revisjonen i 2015
Forskning og innovasjon
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Pedagogisk merittering
Ny som universitetslærer
Om opprykk til førstelektor
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Førstelektorprogram ved UiT
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet i Oslo

Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Prosjektet Stipendiater, post.doc og universitetslektorer (og seminargruppeledere) 1. Utviklingsarbeid 2. Evaluerings- og forskningsoppfølging –Kursevalueringer –Longitudinell observasjons- og intervjustudie

Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse ved Universitetet i Oslo Fellesdel4 heldags samlinger (Stipendiatene egen gruppe) Veiledningsgrupper Prosjektarbeid Valgfrie moduler Eks: Vitenskapelig veiledning Forelesningen Nye eksamens- og vurderingsformer Læringsfremmende skriveaktiviteter i undervisningen til sammen ca 100 timers innsats

Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Akademisk kompetanseprofil (Boyer 1990 i Handal 1999) Discovery Forskning – utvikling av ny innsikt Integration Sammenfattende – integrerende fremstilling av tverrfaglig kunnskap (for eksempel lærebøker) Application Anvendelse – i samfunnet generelt – veiledning/konsultasjon – utvikling av nye problemstillinger Teaching Hjelpe studenter med å utvikle ny kunnskap

Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Forskningskvalifikasjoner vs. Pedagogiske kvalifikasjoner Basert på bestilt notat til Mjøsutvalget, Gunnar Handal (1999) Før 1988 – ulike regler – ulik praksis KIUP (Universitetets kontakt- og informasjonsutvalg for universitetspedagogikk) fikk i oppdrag å utforme forslag til regler for vurdering og vektlegging av slike kvalifikasjoner: -Pedagogisk basiskompetanse hos alle som tilsettes -Pedagogiske kvalifikasjoner utover dette skal telle med i rangeringen av kompetente søkere -Veiledning for søkere og sakkyndige for hva som menes med pedagogiske kvalifikasjoner og hvordan slike kvalifikasjoner kan dokumenteres

Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk kompetanse…. Eksempel stillingsannonse fra Juridisk fakultet Professor II (kriminologi eller rettssosiologi) STILLING SOM PROFESSOR II (kriminologi eller rettssosiologi) ledig ved Det juridiske fakultet, Institutt for kriminologi og rettssosiologi. Søknaden skal inneholde informasjon m utdanning, tidligere stillinger, vitenskapelig, faglig og pedagogisk virksomhet, samt administrativ erfaring. Søkere må innen fristens utløp sende inn fire eksemplarer av: Søknad, CV, vitnemål og attester Vitenskapelige arbeider søkeren ønsker det skal bli tatt hensyn til ved bedømmelsen Liste over vitenskapelige arbeider med angivelse av hvor de er offentliggjort Redegjørelse for de vitenskapelige arbeider som søkeren vil ha tillagt spesiell vekt En mappe som gir oversikt over øvrige kvalifikasjoner bilagt dokumentasjon

Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk kompetanse… Eksempel, stillingsannonse fra Medisinsk fakultet Professor i medisin (onkologi) STILLING SOM PROFESSOR I MEDISIN (ONKOLOGI) knyttet til bistilling (50%) som overlege ved Avdeling for onkologi, Kreftklinikken, Rikshospitalet- Radiumhospitalet HF. Søknaden skal inneholde informasjon om utdanning, tidligere stillinger, vitenskapelig, faglig og pedagogisk virksomhet, samt administrativ erfaring. Søkere må innen fristens utløp sende inn 5 eksemplarer av: Søknaden, CV, publikasjonsliste og vedlegg og 4 eksemplarer av: Vitenskapelige arbeider som søkeren ønsker det skal bli tatt hensyn til ved bedømmelsen. Antall arbeider som særlig skal gjøres til gjenstand for kvalitativ bedømmelse skal normalt ikke overstige ti. Liste over vitenskapelige arbeider med angivelse av hvor de er offentliggjort Liste samt redegjørelse over inntil 10 vitenskapelige arbeider som søkeren vil ha tillagt spesiell vekt ved bedømmelsen Dokumentasjon av pedagogisk kompetanse, forskningsformidling, annet formidlingsarbeid og andre kvalifikasjoner

Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk kompetanse Status i dag: Det eksisterer regelverk og veiledninger som gir inntak for å vurdere og vektlegge pedagogiske kvalifikasjoner (Se punkt og 7.3.7) Varierende hvordan pedagogiske kvalifikasjoner forstås og i hvilken grad de tillegges vekt

Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Hvem er stipendiatene? ”Perifere deltakere”, noviser i en community of practice (Wenger 1998), Nærhet til studiesituasjonen samtidig som de underviser Ung alder – ofte småbarnsforeldre Rekrutteringsstillinger Engasjement til sine forskningsprosjekter Lite undervisningserfaring

Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Noen spenningsfelt Konvensjoner knyttet til undervisning ved instituttene vs. våre modeller og redskaper Sosialisering inn i akademia – hva innebærer det? Hvordan kan vårt kompetanseprogram bidra til å styrke undervisningsdimensjonen i stipendiatenes akademiske identitet / kompetanseprofilen?

Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Spørsmål til drøfting Stipendiater som deltakergruppe på kurs i pedagogisk basiskompetanse Hva bør/kan vi tilby i prinsipiell forstand? Hva bør/kan vi tilby i konkret forstand?