Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014
Ringgatas forlengelse Tidligere vedtak (fra 2007): 1. Kommunedelplan Veg- og transportplanen KP - samfunnsdel KP - arealdel Oppstart reg.arbeid 2011(f.sk.) 6. F–vegprogram – innspill F- vegprogram vedtatt 2013
Mandat fra formannskapet 2011: Utrede 2 alternativer med Konsekvensanalyse
Planlegge veglinje etter KDP for Sørøstre bydeler 2007
Reguleringsplan - dagalternativ
Reguleringsplan - kulvertalternativ
Veg med tosidig sykkelbane, fortau og beplantning - dagløsning
Vegprofil:
Tunnel – ikke sykkelfelt og fortau
Hvorfor Ringgatas forlengelse: Gir god trafikkfordeling Avlaster sentrumsgater Avlaster Brugata (ÅDT fra 4100 til700) Avlaster Vangsvegen Fleksibelt og lesbart vegnett Bytrafikk i 2030 blir ca.25 % høyere enn i dag.
Viktig for utbyggingsområder (langsiktig byutvikling)
Viktig for gang- og sykkeltrafikk
Noen konsekvenser: Ringgata ved Rollsløkka skole 3 boliger må rives 1 næringsbygg må rives Tennisanlegget må flyttes 1 garasjeanlegg må flyttes Støytiltak må utføres Kostnader
Kostnadsoverslag:
Boliger i gul og rød støysone – dagløsn.
Boliger i gul og rød støysone - tunnel
Bygninger som må rives – dagløsn.
Bygninger som må rives - kulvert
Endret trase fra 2007 – rød linje ny
KDP kulturminner utsnitt
Dagalternativ - sykkelruter
Kulvertalternativ - sykkelruter
Livsløpsvurdering – dagløsn. og tunnel - utslipp CO2 av bygging og drift
Lengdeprofil dagløsning
Lengdeprofil tunnelløsning
Trafikksikkerhet kryssinger
Dagløsning
Bebyggelse langs vegen – noe slik?
Dagløsning
Kulvertløsning
Dagløsning
Kulvertløsning
Vedlegg: Trafikkprognoser hentet fra planbeskrivelsen
Trafikkprognose
Trafikkprognose
Trafikkprognose