Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Henvisning til PP-tjenesten
Fra prøving og feiling til
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Pedagogisk analyse.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
VURDERING.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Mangfold og fellesskap
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Strategier og kompetanse
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Seniorrådgiver Espen Egeberg Avd. sammensatte lærevansker
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Egeberg 2012 Seniorrådgiver Espen Egeberg Torshov kompetansesenter Flere språk – flere muligheter Flerspråklig pedagogikk og.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Testing og testbruk Espen Egeberg. Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige?  Hvilke tester er aktuelle å anvende  Hva er målsetning.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Kompetanse for mangfold
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
«Utviklende læring i matematikk»
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Systematisk Observasjon av Lesing.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Velkommen til Apalløkka
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter Seniorrådgiver Espen Egeberg Avdeling sammensatte lærevansker

Hovedmål med utredning og vurdering: å kunne tilrettelegge læringsmiljø og metoder til beste for barnets læring og utvikling Konklusjoner om: Forutsetninger hos barnet og behov for tilpasning av læringsmiljøet Espen Egeberg 2014

Vurdering av læreforutsetninger inkluderer både medfødte forutsetninger, og erfaring (kulturelle faktorer?) Uten å tilpasse opplæringen til disse forutsetningene, vil vi få et unaturlig høyt behov for spesialpedagogiske tiltak. Espen Egeberg 2014

-læringsprogram, innhold og metoder En rekke mulige påvirkningsfaktorer ligger bak elevens læring og utvikling Forhold ved: -eleven selv (evner, ferdigheter, erfaringer, læringsstil, atferd osv), -læringsprogram, innhold og metoder -det sosiale miljø rundt eleven Espen Egeberg 2014

Svak læringsfremgang kan ha ulik bakgrunn: språkbarrierer manglende erfaringer i forhold til aktuell utfordring eller indikasjon på ulike primære lærevansker Indikerer aktuelle vansker behov for: språklig tilrettelegging og styrking av opplæringsspråket? tilpasset opplæring? spesialpedagogisk tilrettelegging? Espen Egeberg 2014

En del elever kan bli vurdert å ha lærevansker, men strever mer med å forholde seg til norsk språk (og kultur/referanser). Et tilsynelatende funksjonelt og flytende sosialt språk dekker over utilstrekkelig språkkompetanse for å få med seg undervisningen. Svak fremgang i skolefag tillegges dermed lærevansker, ettersom barnet tilsynelatende har tilstrekkelige norskferdigheter til å få med seg det som skal læres. Espen Egeberg 2014

07.04.2017 Tilsvarende vil man lett kunne tillegge elevens vansker forbigående svake norskferdigheter (eller erfaringsgrunnlag) i tilfeller der eleven faktisk har primære lærevansker Et tiltak som hovedsakelig skal styrke andrespråkstilegnelsen vil kunne gå for raskt eller feilaktig frem i forhold til barnets forutsetninger, og mer primære lærevansker vil kunne oppdages for seint. Espen Egeberg 2014

Utredningsprosessen – en modell

Ulike former for vurdering (Bygget på en idé av Tony Cline, forelesning København 1999) Utredning av barnet med tanke på å finne evt. form for lærevanske. Normbasert testing / vurdering for å finne avvik fra norm Vurdering og kartlegging av ulike funksjoner hos barnet/eleven. Beskrivelser i forhold til forutsetninger for læring. Vurdering av læreplaner og hvordan de matcher barnets behov og muligheter. Analyse av ”trinnene” i læreplan, og hvor barnet er kommet i forhold til disse med tanke på starte på rett trinn Vurdering av barnets nærmeste utviklingssone. Hva mer klarer barnet med former for assistanse. Vurdering av assistansebehov, muligheter for utvikling med hvilken hjelp Vurdering av læringsmiljøet. Faktorer i miljøet som hindrer og fremmer mestring Espen Egeberg 2014

Språkvurdering: hvordan barnet kan nyttiggjøre seg språket i læringsaktiviteter og kommunikasjon. Avhengig av bakenforliggende kognitive faktorer, som erfaringer, abstrakte og konkrete begrepssystemer, og evne til generell prosessering av informasjon Ikke tilstrekkelig å vurdere kommunikasjonsflyt eller ferdigheter i norsk Espen Egeberg 2014

Pedagogisk basert vurdering … har fokus på opplæringens innhold og gjennomføring, og hvilke tilpasninger som gir ønsket utvikling og læringsutbytte. Slik blir det både barnet og pedagogikken som skal undersøkes. Espen Egeberg 2014

Er problemet at læringsmiljøet ikke er tilpasset? Er utfordringen at barnet ikke kan norsk? … eller er utfordringen kommunikasjonen mellom voksen og elev. Er kommunikasjonen god nok, og kognitive utfordringer tilpasset? Espen Egeberg 2014

Har eleven mottatt læring på et kognitivt utfordrende nivå? Verbal ferdighet Kognitiv ferdighet Espen Egeberg 2014

Tre nivåer av vurdering og igangsetting av tiltak Tre nivåer av vurdering og igangsetting av tiltak. Respons på intervensjon (RTI). Organisering av vurdering, tilpasset opplæring og spesialpedagogikk Nivå 1: Vurdering av klassens, gruppens læring av innhold (enklere, mer generelle vurderinger). Er det mer enn ca 20% av gruppen som ikke har fått med seg innholdet i rimelig grad må metodikken vurderes. Nivå 2: Hvis under grensen for læringsutbytte: Igangsett tilpasset opplæring. Tilpasse metoder og tilrettelegging, og/eller lære nødvendige delferdigheter, kunnskaper osv. for å få med seg det ordinære læringsinnholdet. Eks gjennom forarbeid, småkurs osv. Nivå 3: Hvis ikke effekt: Mer spesialisert tilrettelegging og læring av spesielle ferdigheter (evt en-til-en eller tilpasset gruppe), evt med avvikende innhold i forhold til læreplanen. Mål å oppnå ferdigheter og funksjoner som gjør at de kan følge ordinært innhold i læreplan, eller endre mål ift ordinær læreplan. Espen Egeberg 2014

To faser i pedagogisk basert vurdering: Før igangsetting av pedagogiske tiltak (før RTI?): Vurdering av generelle forutsetninger, vansker og behov for tilrettelegging. Gjøres på bakgrunn av informasjon om erfaringer, kunnskap og bakgrunn gjennom anamnese, samtaler med foreldre, samt informasjon fra pedagogiske vurderinger. Under og etter gjennomføring av pedagogiske tiltak (under og etter RTI?): Systematisk vurdering av utbytte av opplæringen, for eksempel gjennom RTI. Vurdering av ferdigheter, kunnskap, læringsfremgang og behov for tilpasninger bygget inn i læringsprosessen, for eksempel dynamisk vurdering.

Hvis ikke forventet effekt av pedagogiske intervensjoner Hvis ikke forventet effekt av pedagogiske intervensjoner. Sammenheng med: at intervensjonen ikke retter seg mot de ferdigheter barnet trenger? at metodikken er feil ift ferdigheter som skal læres? at barnet mangler andre ferdigheter eller forutsetninger som er nødvendig for å lære denne ferdigheten (eks språkforståelse, grunnleggende erfaringer/kunnskaper, oppgaveferdigheter, gjenkjennbart innhold). Espen Egeberg 2014

Vurdering av utfordring i lærestoffet Vurdering av utfordring i lærestoffet. Tilrettelegging etter elevens forutsetninger Vurdering av abstraksjonsnivå … og behov for kontekststøtte Vurdering av mestring når oppgave og informasjon er kompleks … og behov for trinnvis læring Vurdering av semantikk og kunnskap … og behov for forarbeid, tilpasning av innhold eller metodikk. Espen Egeberg 2014

Vurderingene kan eksempelvis inkludere: Vurdere opplæringens innhold og gjennomføring: hvilke tilpasninger gir ønsket utvikling og læringsutbytte for barnet? Både barnet og pedagogikken har fokus. Vurderingene kan eksempelvis inkludere: Daglige observasjoner av pedagogisk gjennomføring, og barnas atferd og læring i sammenheng med dette. Vurderinger gjennom lek eller arbeid med oppgaver for å undersøke ferdigheter, kunnskaper og muligheter Fokusert planlegging, gjennomføring og vurdering av pedagogisk praksis Bruk av kartleggingsmateriell og formelle prøver Espen Egeberg 2014

Forarbeid eller gruppearbeid med tema, tekster eller sentrale ord Vurdering av erfaringer, ferdigheter og bakgrunnskunnskap gjennom praktiske oppgaver og samtale Forarbeid eller gruppearbeid med tema, tekster eller sentrale ord Tegning Tankekart Arbeid ut fra bilder eller video Lek, konstruksjon Sortering og gruppering Presentasjon av tema, samtale rundt noe konkret Samtale, samarbeid med foreldre. Espen Egeberg 2014

Samtale rundt materiell Konkreter og lekemateriell Bilder eller bildeserier Spill Eksempelvis: Bøker (som eventuelt skal gjennomgås) Color Cards Puslespill, lotto (mens vi pusler/spiller) Fotoalbum Espen Egeberg 2014

Vurdering av språkforståelse og språkbruk Forståelse og gjenfortelling av opplest fortelling på morsmål og norsk. Gjenfortelling, med og uten kontekststøtte Cloze-prøver (også tidlig) Portfolio, mappevurdering Espen Egeberg 2014

Vurdering av forutsetninger for lesing Ferdigheter og kunnskaper fra annet språk som kan støtte forståelse og leseutvikling på nytt språk? Generelle språkferdigheter og metaspråklig kompetanse på lesespråket Kunnskaper om innhold/tema i teksten Kunnskap om ordene som skal leses Trening i lesing (automatisering: sikkerhet og hastighet) Ferdigheter i fonologi og avkoding på lesespråket Espen Egeberg 2014