Et samarbeidsprosjekt med Universitetet i Stavanger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Advertisements

Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Læring på arbeidsplassen
SIO- Folkehelse.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
Elektronisk samhandling
Hva er Fretex ?.
«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap»
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Den ideelle kommunesammenslåing
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Ledersamling barnehage juni 2013.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Prosjekt tidlig innsats
Vi skal bygge videre på det vi har!
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Departementets styring og styrenes rolle
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Basis IT Hva nå? Arne Fjerdrumsmoen, prosjektleder
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Praksiseksempel fra Lørenskog
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Regionale forskningsfond
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Prosjektleder Ann Evy Duun
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Innovasjon og nyskaping
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Et samarbeidsprosjekt med Universitetet i Stavanger 07.04.2017 «Statped og kommunene» Et forprosjekt innen FINNUT – forskning og innovasjon i utdanningssektoren Et samarbeidsprosjekt med Universitetet i Stavanger Juni 2014 - juni 2015

Hvorfor? 07.04.2017 Meld.St.18 (2010-2011) Læring og fellesskap har lagt føringer for en dreining i Statpeds tjeneste- og samarbeidsprofil : «Statpeds regionsentre vil ha et helhetlig ansvar for å gi tjenester til kommunene og fylkeskommunene i sine respektive regioner. Statped kan skaffe seg god oversikt over kompetansesituasjonen i hver region, for slik å kunne samkjøre tjenestetilbud til flere kommuner og fylkeskommuner med sammenfallende behov. Statped kan ta initiativ til å legge planer sammen med kommuner og fylkeskommuner i regionen, slik at Statped gir de mest hensiktsmessige tjenestene til enhver tid.» … «Dette vil føre til en mer effektiv tjenesteyting og mulighet for heving av kvaliteten på de kommunale tjenestene.» En slik dreining må betraktes som en innovasjon, som krever endring hos alle aktørene både når det gjelder kunnskaper, holdninger og praksis. Behovet for et eksternt forskningsfaglig blikk på disse endringene synes derfor åpenbart. Innovasjon i offentlig sektor = Implementering av betydelige endringer i den måten som organisasjonen arbeider på, eller i de produkter / tjenester den leverer, og omfatter både helt nye eller betydelig endrede tjenester / varer, arbeidsprosesser, organisatoriske metoder og dne måten som organisasjonen kommuniserer med sine brukere på. Innovasjonen skal være ny for organisasjonen, men kan være utviklet av andre. (Forskningsrådet, 2012 – policy for forskningsrådets arbeid, programplan FINNUT, s. 7)

07.04.2017 Bakgrunn Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren – FINNUT ble lansert 14.01.2014. Innovasjonsprosjekter for offentlig sektor inngår som en av flere støtteordninger. Midler kan søker av offentlige enheter og virksomheter i stat og kommune/fylkeskommune som driver forvaltning og tjenesteyting på utdanningsområdet. Statped søkte sammen med UH-sektoren om midler til to ulike forprosjekter. Forprosjektet «Statlig spesialpedagogisk støtte til kommunalt opplæringsansvar» var ett av 12 forprosjekter på innovasjon som fikk midler (av 45 som søkte) Midlene er begrenset; totalt 300.000 kroner. Det kreves samtidig at deltakerne skyter inn minst like mye av eget budsjett. Tidligere PRAKUT og Utdanning 2020 inngår i dette ti-årige programmet. 7 delmål og 4 tematiske prioriteringer. Statped og kommunene ligger innenfor to av temaområdene; B. Praksis, profesjonsutøvelse og kompetanseutvikling og C. Styring, ledelse, organisering og resultatoppnåelse.

Målet med forprosjektet 07.04.2017 «… skal føre fram til et forskningsstøttet innovasjonsprosjekt knyttet til samhandling mellom ansvarlige lokale aktører og Statped.» … gjennom å gi en systematisk oversikt over og vurdering av den praksisen som i dag eksisterer i samhandling med kommunene i de ulike delene av Statped. Det vil handle om: Å identifisere forskjeller og likheter i praksis innad i Statped Å identifisere forskjeller og likheter i interne forståelser av mandat og endringsbehov Å få kunnskap om kommunenes forståelse av Statpeds mandat Å få kunnskap om forskjeller og likheter i kommunenes behov og forventninger til Statped Å identifisere suksessfaktorer for samarbeid mellom Statped og kommunene Og ikke minst: Å forankre et samlende innovasjonsarbeid i hele Statped.

Trenger vi et innovasjonsprosjekt? 07.04.2017 Statpeds samfunnsmandat er ambisiøst; vi skal bistå et kommune-Norge i kontinuerlig endring med et sterkt og økende fokus på barnehage og skole. Med Meld. St.18 (2010-2011) har politiske myndigheter i stor grad konkretisert hvilke endringer som forventes av oss når det gjelder samarbeids- og tjenesteprofil. Statped-enheter har imidlertid vært i kontinuerlig endring lenge før omorganiseringen i 2013. Det gjelder både organisering, kompetanse-profil, tjenester og arbeidsmåter. Vi starter derfor ikke på null. I ulike deler av Statped er det høstet mange gode erfaringer i denne sammenheng, men vi mangler en oversikt over disse og en dokumentasjon på hva som fungerer godt og hvorfor. Et FINNUT-prosjekt gir oss muligheten til å få en forskningsfaglig systematisk kunnskap om dette. Vi får dermed et legitimt grunnlag for videreføring av det utviklingsarbeidet vi allerede er godt i gang med.

Hvem? Statped er eier av prosjektet, Tone Mørk er prosjektansvarlig, og direktørgruppen fungerer som styringsgruppe. Marit Mjøs er prosjektleder på vegne av Statped. Førsteamanuensis Vegard Moen ved Universitetet i Stavanger er forskningsfaglig ansvarlig. Prosjektgruppen består for øvrig av en prosjektmedarbeider fra hver region og en fra hovedkontoret. Disse er Tone Engen, Statped nord Anne Mali Tharaldsteen, Statped midt Anne Rita Hella Grieg, Statped vest Espen Egeberg, Statped sørøst Bitten Ikdahl, Statped HK Kommunikasjonsrådgiver Anne Grethe Hellerud bistår i forhold til informasjon.

Hva og hvordan? En casestudie med utgangspunkt i et evalueringsdesign Et strategisk utvalg bestående av ett case fra hver region, der ett case er å forstå som et avtalebasert samarbeid mellom Statped og et utvalg av kommuner. Det er lagt opp til metodetriangulering, der data samles inn gjennom dokumentanalyse, observasjon og intervju. Relevante dokumenter; overordnede styringsdokumenter og planer for Statped, samt ulike caserelaterte dokumenter. Observasjon av et utvalgt samarbeidsmøte knyttet til hvert case. Fokusgruppeintervju med eksterne og interne deltakere knyttet til hvert case.

Hva og hvordan? 07.04.2017 I hver region er det plukket ut 2-3 aktuelle case for forprosjektet, som er samlet vurdert av prosjektgruppen før ett fra hver region er valgt ut. Regional prosjektmedarbeider innhenter relevant casedokumenta-sjon, samt legger til rette for deltakelse på et samarbeidsmøte og gjennomføring av to fokusgruppeintervju i tilknytning til dette; ett med eksterne deltakere og ett med Statped-deltakere. Gjennomføringen meldes NSD på forhånd. Forskningsfaglig ansvarlig og prosjektleder gjennomfører observasjon og intervju i fellesskap. Observasjonsnotater og intervju-utskrifter sendes deltakerne i etterkant for validering. Alle data anonymiseres og oppbevares hos UiS i prosjektperioden. Hele prosjektgruppen deltar i dataanalyse, konklusjoner og vurdering av konsekvenser for et fullskala innovasjonsprosjekt. Sørøst: Minoritetsspråklige med særskilte behov (2 kommuner – alle fagområder) Vest: Nordfjordsamarbeidet (7 kommuner – alle fagområder) Midt: Fra problemfokus til læringsfokus (14 kommuner + en fylkeskommune – sammensatte lærevansker) Nord: Vi løfter i flokk (8 kommuner – tidlig innsats / forebygging)

Framdriftsplan Mai-juni 2014: Styringsgruppen vedtok strategi for datainnsamling og informasjon, og regionale prosjektmedarbeidere ble utpekt. 25. august: Forslag til case levert prosjektleder 9.sept: Prosjektgruppen konstituert med et dagsmøte på Gardermoen, der case ble valgt og konkret framgangsmåte og rollefordeling ble avtalt. Nov-des 2014: Datainnsamling i nord og midt Januar-mars 2015: Datainnsamling i vest og sørøst Mai 2015: Oppsummerende analyser og forslag drøftes i prosjektgruppen og styringsgruppen Juni 2015: Rapport og søknad om midler til innovasjonsprosjekt ferdigstilles og vedtas i styringsgruppen.

Informasjon og involvering 07.04.2017 Informasjon og involvering Intern informasjon og involvering vil være avgjørende for en god forankring av et kommende innovasjonsprosjekt. Prosjektleder informerer i samråd med Tone Mørk på sentrale IDF-møter og møter i sentralt brukerråd. Prosjektleder legger i samråd med Anne Grethe Hellerud ut informasjon på intranettet på passende tidspunkt. De øvrige prosjektmedarbeiderne informerer internt og eksternt i sin region og på HK med basis i felles informasjon utformet av prosjektleder. Det inviteres til respons og dialog både sentralt og regionalt om forprosjektet, med særlig vekt på fasen etter datainnsamling. I tillegg tar vi sikte på å etablere kontakt med prof Persson ved Høgskolan i Borås om tilsvarende forskning på Specialpedagogiske Skolmyndigheten i Sverige. Det vil skje etter datainnsamlingen. Det kan og være aktuelt å invitere norske og nordiske forskere til et seminar ifm utforming av søknad om et fullskala innovasjonsprosjekt.