HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
-ikke bare for zippylæreren…
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hva er psykisk utviklingshemming?
-ikke bare for zippylæreren…
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Noen utfordringer for skolene
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Veiledning av elever / lærlinger
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kroppsøvingsdidaktikk
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
STASJONSUNDERVISNING
Forskjeller på tale og skrift
FORMATIV VURDERING.
Kryptografi og nettverkssikkerhet
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – LO 135A Høsten 2005 Kirsten Ribu.
Vurdering av pedagogisk programvare
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
”Voksne funksjonshemmedes læring” - - Skandinavisk innsats i takt eller utakt?
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
J.G. Mæland, august Trygdemedisin – en oppdatering J.G. Mæland Seksjon for sosialmedisin Institutt for sammfunnsmedisinske fag.
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Hvilke familietilbud trenger de yngste
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Og.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
DSM-5 Seksjonsmøte Kirsten.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Hafjellseminaret våren 2012
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – og web- baserte systemer Høsten 2005 Kirsten Ribu.
Kvalitative forskningsmetoder
SPRÅKLYDSVANSKER Unni Espenakk Unni Espenakk/ 07.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
In Use Engelsk for unge og voksne
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Dysleksi og spesifikke språkvansker
Observasjon og kartlegging av barns språk
Skole- hjem samarbeid.
Utviklingsmessig verbal dyspraksi
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005

Systematiske oversikt Law J, Garrett z, Nye C. (2004): Speech and language therapy interventions for children with primary speech and language delay or disorder (Cochrane Review) In: The Cochrane Library , Issue Law, J., Parkinsson, A., Tamhne, R. (2000): Intervention for children with communication difficulties. In Communication Difficulties in Childhood , Radcliffe Medical Press Ltd, Oxon, England Joffe, V (1998): Approaches to Intervention. Department of Language and Communication Science, City University, London Unni Espenakk 2005

Rapporten inkluderer 33 studier Law 2004: Rapporten inkluderer 33 studier Flest studier fokuserte på tiltak i forhold til ekspressive- og fonologiske vansker. Et mer begrenset utvalg av studier evaluerte tiltak for reseptive problemer Unni Espenakk 2005

Rapporten oppsummerer Effekten av tiltak Organisering av tiltak så som grupper vs. individ , foreldre vs. pedagog/klinikk administrert Unni Espenakk 2005

Didaktisk tilnærming (undervisning/ trening) Språkvansker har mange uttrykksformer. Derfor viktig med ulike former for intervensjon. Law (2000) viser til: Didaktisk tilnærming (undervisning/ trening) Naturalistisk (lære språk i sosiale samenhenger) Hybrid (kombinasjon av didaktisk og naturalistisk) Unni Espenakk 2005

Organisering og omfang Foreldre vs pedagog administrert Alder Barn fra 1 til 12 år Problemområde Sparsomt vokabular, reseptive vansker, mangelfull syntaks, fonologiske/artikulatoriske vansker Organisering og omfang Foreldre vs pedagog administrert Fra mnd til uke Noen barn fikk ingen tiltak Unni Espenakk 2005

Metafon - tilnærming har vært benyttet. visualisering og verbalisering Tiltak: fonologisk terapi Metafon - tilnærming har vært benyttet. visualisering og verbalisering modell-læring Hanen og WILSTAAR program Sterk grad av foreldreinvolvering Unni Espenakk 2005

Resultatene viste at tiltak kan være nyttig for barn med fonologiske vansker eller vansker med ekspressivt vokabular (ekspressive vansker) I denne type forskning har i liten grad klart å påvise effekt av tiltak når det gjelder barn med reseptive vansker. Her er det behov for mer forskning. Unni Espenakk 2005

Tiltak har generelt sett effekt Tiltak har generelt sett effekt. Vanskelig å si noe om langtidseffekten av tiltak Resultatene viser ingen markant forskjell på foreldreadministrerte tiltak og tiltak iverksatt av pedagoger. Heller ingen videre forskjell på gruppe vs. individ tiltak Unni Espenakk 2005

Barn med fonologiske vansker har best utbytte av direkte tilnærming Law, Parkinsson, Tamhne 2000: Direkte tilnærming: Barn med fonologiske vansker har best utbytte av direkte tilnærming Indirekte tilnærming: Barn med reseptive vansker har best utbytte av indirekte tilnærming Unni Espenakk 2005

Tiltak for å endre barnets kommunikasjonsatferd ’Miljø læring’ utgangspunkt i barnet interesse, læring i naturlige situasjoner, interaksjon, modell-læring etc. Hanen programmet kan være et eksempel Tiltak for å endre barnets kommunikasjonsatferd Skape endringer i kommunikasjonen mellom barnet og omgivelsene Unni Espenakk 2005

Når bør intervensjon settes i gang? For tidlig identifisering? Foreldres bekymring må tas på alvor Viktige faktorer i tiltak Beskyttende faktorer i tiltak Langtidsintervensjon Unni Espenakk 2005

Behov for effektstudier, spesielt på effekten av langtidsstudie Faktorer som kan gjøre effektstudier vanskelig Heterogen gruppe Kriterier og definisjoner av SLI Naturlig utvikling vs tiltak Hvilke tilnærming er best? Unni Espenakk 2005

Kan tiltak forbedre elevenes språklige ferdigheter? Joffe, V (1998): Hensikt: Kan tiltak forbedre elevenes språklige ferdigheter? Kan to ulike tilnærminger gi ulikt resultat? Unni Espenakk 2005

Narrativgruppen (fortelling/historie) arbeidet med forståelse, fortelling, beskrive og trekke slutninger Vokabulargruppen arbeidet med: nøkkelbegreper, ordbygging etc… Unni Espenakk 2005

Resultater Ingen av gruppene hadde framgang på narrative mål Begge gruppene hadde positiv framgang i vokabular, gjenkalling av setninger, benevning og forståelse av spesielle uttrykk Trend i narrativ: endring i ordforståelse og endring i forståelse av spesielle uttrykk Trend i vokabular gruppen: framgang i forståelse av grammatikk og bedre evne til å huske setninger Unni Espenakk 2005

Elevenes vurdering av intervensjon 74% sa at undervisningen hjalp mht det å snakke og forstå 56% sa at undervisningen hjalp mht lesing og skriving 54% sa undervisningen hjalp dem i klasserommet 54% sa undervisningen hjalp dem i samspillet med venner 33% sa at undervisningen hjalp dem til å etablere nye vennskap 41% sa at de ønsket denne spesielle undervisningen skulle fortsette Unni Espenakk 2005