Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Advertisements

Evaluering av fire spesialiserte korttidsenheter Elektronisk spørreskjemaundersøkelse til ledere av 10 bestillerkontor i Oslo og 4 tjenestekontor på nedre.
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Samhandling med St. Olavs Hospital
Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. Status hovedprosjektet • Oppbygging av «Kongsbergskya» ferdig høsten- 12 • WinMed-innstallasjon/testing innen okt.
Dagkirurgiske avdelinger i Norge ’LEDELSE OG ORGANISERING’
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
ELIN-k Erfaringskonferanse ELIN-k meldinger og sykehusets EPJ- konsekvenser for arbeidsflyt Erfaringer så langt! Gardermoen, 15. februar 2011.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Nettverksmøte på Sortland
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Østre Toten Høstkonferansen 19. – 20. september 2012 Ordfører Hans Seierstad, Østre Toten kommune - livskvalitet ved Mjøsa.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
ELIN-k, og hva nå? Kirsti Blomli PRO-leder. Vi har vært med i samspillkommune-prosjektet fra januar –juni 2008 NÅ har vi startet med innstalleringen 28.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Legemiddelinformasjon - et skrikende behov -
Nettverksmøte i Midt-Troms Velkommen!. Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Kort status for Lenvik kommune pr : Oppstart meldingsutveksling.
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger - Drift og meldingsovervåking - Oppstart Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Drift og meldingsovervåking Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Tidlig ute med elektronisk meldingsutveksling.  Informasjonsutveksling mellom sykehus og kommune angående pasienter som innlegges på sykehus eller skrives.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Plutselig uventet spebarnsdød
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Elektronisk meldingsutveksling
Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
1. 2 noe om hva slags tjenester sykehus yter mot andre helsetjenesteytere brukerne av disse tjenestene spesielt om fastlegens rolle, og.. hvilke arbeidsoppgaver.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen regionalt prosjekt
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
IKT Samhandlingsgruppe Rapport til Samhandlingsutvalget
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
Rapport til Samhandlingsutvalget
Elektronisk henvisning
Rapport til Samhandlingsutvalget
Helen Fannemel Sykepleier Fagavdelingen, IKT-seksjonen HMR
Utskrift av presentasjonen:

Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS

Bakgrunn Meldingsutveksling mellom sykehuset og Stavanger Kommune ble startet i –Lang erfaring med meldingsutveksling Pilotsykehus for Elin-k –Liten erfaring med Elin-k

jan.11totalt Fysio rapp Utskr rapp Epikrise Utskr.klar Ergo rapp Søknad

14609 frimerket a 7 kr =

Suksesskriteriet nr 1 – Riv i stykker papirene

Suksesskriteriet nr 2 – Lag enkle og intuitive systemer

Suksesskriteriet nr 2 – De ansatte må oppleve arbeidsoppgaven som nyttig

Hvilke gevinster har vi sett i Stavanger Enklere å lese rapportene Bedre plass til å formulere innholdet –Gevinst? Færre oppklarende telefonhenvendelser Mindre tid på å ”administrere” en melding –Før måtte man kopiere, faxe, telefonere etc

Spørreskjema Vi gjorde en spørreundersøkelse 14 dager FØR oppstart og 6 mnd etterpå.

Før innføring av elektronisk melding var det 21,9 % som var godt fornøyd med den papirbaserte utskrivningsrapporten. 6 mnd etter innføringen er hele 91,3 % i kategoriene svært godt fornøyd/godt fornøyd med den elektroniske løsningen

På spørsmål om ulemper med papirbasert svarer 27 av 32 at det er for liten plass til mine opplysninger, og 29 av 32 svarer at utydelig/uleselig håndskrift er en ulempe. På spørsmål om ulemper med elektronisk utskrivningsrapport svarer 10 av 23 at det ikke finnes noen ulemper. 5 av 23 svarer at det er for mange felter å fylle ut før man begynner å skrive i rapporten.

Bedre plass gir økt tidsbruk Etter innføring av elektronisk rapport ses det en økning i bruk av tid. –De som tror at data sparer tid tar altså feil.

Gir lengre rapporten en bedre kvalitet? Antall ord i rapportene øker både for sykepleier og lege. Før innføringen av elektronisk melding var 75 % helt eller litt enig i påstanden om at elektronisk utskrivningsrapport bidrar til økt kvalitet i forhold til innholdet i meldingen. Etter innføringen øker denne gruppen til 91,3 %.

Nye gevinster? For PLO-utskrivningsrapport ser vi ingen gevinster –Tar lengre tid – ”For mange klikk” –manuell registrering av et medikament = 10 klikk Inntil Stavanger har på plass en elektronisk medikamentmodul ønsker vi heller å fortsette med den rapporten vi har i dag. Ønsker oss en ”dagsaktuell ut rapport” og en ”epikrise” –Hvis epikrise kan skrives når pas reiser trenger vi kun det.

Logistikkmeldinger - vil gi oss store gevinster Hvor lang tid bruker du på å melde en pasient utskrivningsklar (inklusiv tid til anonymisering, fax og kontroll via telefon) antall 0-1 min0 2-3 min0 4-6 min6 over 6 min18 ikke svart0 I ettertid ser vi at tidsskalaen i spørreskjema var feil. Har målt at spl kan bruke opp mot 15 min på denne arbeidsprosessen

Gevinster Vi har meldt 864 pas utskrivningsklare til Stavanger kommune i min pr pas = 864/4 = 216 timer 18 samarbeidskommuner (18 x 216 timer = 3888) 3888/1846 = 2 årsverk

Gevinster SUS ser en stor gevinst i å ta i bruk PLO- logistikkmeldinger Vi ønsker å starte med dette – og spre det til alle kommuner så raskt som mulig. Savner ”Melding om planlagt dag ut”

Utfordringer med dagens løsning i SUS - og delvis med en ELIN-K pilot De ansatte gjør feil –Feil dokument på feil pasient Vanskelig å forholde seg til flere ulike prosedyrer Hvis pas bor i Stavanger da skal vi gjøre slik, men hvis han bor i Sandnes da skal vi gjøre slik….. Hvis han har kommunal tjeneste skal vi gjøre slik, men hvis han ikke har det skal vi gjøre slik….. De ansatte kjenner ikke kommunegrensene ”eg trodde Sola va ein del av Stavanger” –Rett dokument – feil kommune

Rutiner for oppfølgning av avvik - og solide systemer