1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse 12.11.09 Øystein Sandsdalen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
VELKOMMEN TIL HASLE SKOLE Tirsdag 28.januar 2014
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?. Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Vurdering.
VURDERINGSFORSKRIFTEN Februar 2010
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering Na /4-09. Hvordan få til god vurdering Hemmeligheten: for å kunne gi god vurdering er gode oppgaver viktige! Den formelle vurderingen.
Individuell vurdering
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Didaktiske analysekategorier
Vurdering – hva og hvorfor?
Individuell vurdering
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
De ulike samtalene Videreutdanning 18.okt Grete Sevje Grete Sevje 1.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Vurdering i matematikk
Vurdering for læring (Assessment for Learning)
Eli Kari Høihilder 2009 ELEVVURDERING LK 06.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 26.0kt.2011.HIVE.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Regelverk og rutinar Frammøte, vurdering, varsel, eksamen, dokumentasjon, klage på vurdering.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Orienteringsmøte for foreldre/føresette til elevar på Vg2 Måndag 7. september 2015 kl.18:30 på Landskapet.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
OPPSUMMERINGSSAMLING ELEVVURDERING 28. april 2009 SKULEEIGARS TANKAR OM VEGEN VIDARE.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Vurdering i videregående opplæring
Eigenvurdering og sjølvregulering
Sagt om utdanning….
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Økt kompetanse gjennom god vurderingspraksis
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Eigenvurdering og sjølvregulering
Økt kompetanse gjennom god
3. trinn, Øyra Vurdering for læring.
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Fellesmøte Fellesmøte.
Vurdering og undervisning
Vurdering for læring Camilla Wiig, HIVE.
Vurdering og klage på standpunkt
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Gjeldende regelverk om vurdering
Sammen lykkes vi!.
Utskrift av presentasjonen:

1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen

2 Opplæringsloven med forskrifter Formålet med vurdering § 3-2 Formålet med vurdering Formålet med vurdering i fag er å fremje læring undervegs og uttrykkje kompetansen til eleven … undervegs og ved avslutninga av opplæringa i faget. Vurderinga skal gi god tilbakemelding og rettleiing til elevane … Undervegsvurdering skal brukast som ein reiskap i læreprosessen, som grunnlag for tilpassa opplæring og bidra til at eleven … aukar kompetansen sin i fag.

3 Opplæringsloven med forskrifter Krav om dokumentasjon § Kravet til dokumentering av undervegsvurderinga Frå 8. årstrinnet skal alle elevar kvart halvår få halvårsvurdering med karakter i fag og i orden og i åtferd dokumentert skriftleg. Fråvær skal også dokumenterast kvart halvår. Det skal kunne dokumenterast at undervegsvurdering er gitt, jf. § 3-11 til § 3-15.

4 Opplæringsloven med forskrifter Underveisvurdering § Undervegsvurdering Undervegsvurdering skal brukast som ein reiskap i læreprosessen, som grunnlag for tilpassa opplæring og bidra til at eleven … aukar kompetansen sin i fag, jf. § 3-2. Undervegsvurderinga skal gis løpande og systematisk og kan vere både munnleg og skriftleg. Undervegsvurderinga skal innehalde grunngitt informasjon om kompetansen til eleven…. og skal givast som meldingar med sikte på fagleg utvikling.

5 Opplæringsloven med forskrifter Egenvurdering § Eigenvurdering Eigenvurderinga til eleven … er ein del av undervegsvurderinga. Eleven … skal delta aktivt i vurderinga av eige arbeid, eigen kompetanse og eiga fagleg utvikling, jf. opplæringslova § 2-3 og § 3-4.

6 Opplæringsloven med forskrifter Oppsummering Det skal være klart for elevene hva som er målet for opplæringen og hva som blir vektlagt i vurderingen av elevens kompetanse. Underveisvurdering skal være et redskap i læreprosessen og bidra til at eleven øker kompetansen sin. Underveisvurderingen skal gis løpende og systematisk og kan være både muntlig og skriftlig. Eleven skal delta aktivt i vurderingen av eget arbeid, egen kompetanse og egen faglig utvikling. Det skal dokumenteres at underveisvurdering er gitt.