Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Forventninger og videre arbeid…...
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Dialogtorg i Kristiansand
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Politisk påvirkningsarbeid i Mental Helse Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Mulighetenes jorde……...
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Skolen – en kommunal virksomhet
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Arve Negaard Kunnskapsutvikling i og mellom kommuner og sykehus Helse Sør-Øst – Erfaringskonferanse Lovfestet veiledningsplikt som grunnlag for kompetanseutvikling.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 7. September Én forklaring på utfordringene våre Med alderssammensetning og inntektssystem fra 1999 ville.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Folkevalgtopplæring 2015 Oppvekst og utdanning OKTOBER 2015 Kommunaldirektør Dagfinn Cock.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA:Lørenskog kommune FOLKEVALGTOPPLÆRING 2015RAGNAR CHRISTOFFERSEN.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Den gode skoleeier I Nes.
Rapport: Å ville utvikle skolen
Seminar med partiene 14. november 2018
Politisk organisering Nye Drammen
Utskrift av presentasjonen:

Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord Leder hovedutvalg for hovedutvalg for skole, barnehage og kultur.

Ullensaker kommune (1) Vertskommune for Gardermoen flyplass Vertskommune for Gardermoen flyplass innbyggere 2005 – i 2008 prognose ? innbyggere 2005 – i 2008 prognose ? Lavt udanningsnivå i befolkningen Lavt udanningsnivå i befolkningen Befolkningsvekst på ca 4 % årlig - på folkemunne T4PC Befolkningsvekst på ca 4 % årlig - på folkemunne T4PC Ca 160 nye elever i grunnskolen hver år Ca 160 nye elever i grunnskolen hver år

Ullensaker kommune (2) Investeringskostnad per ny innbygger er kr hvorav ca kr går til skole - Agendarapport fra 2001 Investeringskostnad per ny innbygger er kr hvorav ca kr går til skole - Agendarapport fra 2001 Lånegjeld inklusiv statlig lån - 1,1 milliarder Lånegjeld inklusiv statlig lån - 1,1 milliarder Ullensaker er 251 km 2 i utstrekning Ullensaker er 251 km 2 i utstrekning To store befolkningssentra – Jessheim - Kløfta To store befolkningssentra – Jessheim - Kløfta Brutto driftsbudsjett på ca 915 mill Brutto driftsbudsjett på ca 915 mill Ca 6000 er arbeidspendlere inn i kommunen daglig Ca 6000 er arbeidspendlere inn i kommunen daglig

Politisk organisering Herredsstyret 45 representanter Herredsstyret 45 representanter 4 hovedutvalg, hvert utvalg har 11 representanter 4 hovedutvalg, hvert utvalg har 11 representanter Hovedutvalg for overordnet planlegging (HOP) Hovedutvalg for overordnet planlegging (HOP) Hovedutvalg for skole, barnehage og kultur (HSBK) Hovedutvalg for skole, barnehage og kultur (HSBK) Hovedutvalg for helsevern og sosial omsorg (HHS) Hovedutvalg for helsevern og sosial omsorg (HHS) Hovedutvalg for eiendom og teknisk drift (HTS) Hovedutvalg for eiendom og teknisk drift (HTS) Hovedutvalgene innstiller til herredsstyret Hovedutvalgene innstiller til herredsstyret

Administrativ organisering To – nivåkommune To – nivåkommune Rådmann – tre kommunaldirektører – rådmannsnivå Rådmann – tre kommunaldirektører – rådmannsnivå 26 resultatenheter – 3 stabsenheter 26 resultatenheter – 3 stabsenheter 10 barneskoler 10 barneskoler 3 ungdomskoler 3 ungdomskoler Overordnet ledelse – delt på 3 kommunaldirektører med ansvar for 3-5 skoler hver - en ivaretar kontakten med politiske utvalget Overordnet ledelse – delt på 3 kommunaldirektører med ansvar for 3-5 skoler hver - en ivaretar kontakten med politiske utvalget PPT organisert i samme resultatenhet som barnevernet PPT organisert i samme resultatenhet som barnevernet

Skole – utfordring for politikerne (1) To –nivåkommune – alle skolene er egne resultatenheter To –nivåkommune – alle skolene er egne resultatenheter Ingen skolefaglig sentral ledelse i kommunen Ingen skolefaglig sentral ledelse i kommunen Organisert seg bort fra politisk styring av skolen Organisert seg bort fra politisk styring av skolen Det er forskjell på produksjon av omsorgstjenester og å formidle holdninger, kunnskap og ferdigheter Det er forskjell på produksjon av omsorgstjenester og å formidle holdninger, kunnskap og ferdigheter Sentral myndighet og ansvar er fragmentert Sentral myndighet og ansvar er fragmentert Tradisjonelt liten politisk interesse for skolens innholde Tradisjonelt liten politisk interesse for skolens innholde

Skole – utfordring for politikerne (2) Skolepolitikere har ingen innflytelse på personalpolitikken Skolepolitikere har ingen innflytelse på personalpolitikken Meget begrenset utredningskapasitet Meget begrenset utredningskapasitet Pedagogisk ledelse utøves ved ” rektor gruppearbeid” Pedagogisk ledelse utøves ved ” rektor gruppearbeid” Tvil om kommunen er i stand til å gjennomføre ”Kunnskapsløftet” Tvil om kommunen er i stand til å gjennomføre ”Kunnskapsløftet”

Skole – utfordring for politikerne (3) Politikerne er bekymret for utviklingen Politikerne er bekymret for utviklingen Noen uheldige enkeltsaker i lokalpressen Noen uheldige enkeltsaker i lokalpressen Beskyldninger fra ansatte og foreldre om brudd på opplæringsloven Beskyldninger fra ansatte og foreldre om brudd på opplæringsloven Bruker minst penger per elev i Akershus Bruker minst penger per elev i Akershus Politikerne ønsker å styre utviklingen – ta ansvar som skoleeier Politikerne ønsker å styre utviklingen – ta ansvar som skoleeier

Tydelig skoleeier - Ullensaker Det ble nedsatt en komité i juni 2004 som skulle foreslå tiltak slik at Ullensaker ble en tydelig skoleeier Det ble nedsatt en komité i juni 2004 som skulle foreslå tiltak slik at Ullensaker ble en tydelig skoleeier Komiteen kom med en rekke forslag til tiltak som er innarbeidet i Skoleplan Komiteen kom med en rekke forslag til tiltak som er innarbeidet i Skoleplan En rekke andre tiltak er til vurdering i administrasjonen En rekke andre tiltak er til vurdering i administrasjonen Skoleplanen vedtatt i Herredsstyret - enstemmig Skoleplanen vedtatt i Herredsstyret - enstemmig

Viktige tema var ! Hva kjennetegner en god skole? Hva kjennetegner en god skole? Hvorfor er det noen kommuner som får Skoleeierpriser? Hvorfor er det noen kommuner som får Skoleeierpriser? Hvor god er skolene i Ullensaker? Hvor god er skolene i Ullensaker? Hva vet vi om kvaliteten ? Hva vet vi om kvaliteten ? Har vi klare målsettinger for skolen? Har vi klare målsettinger for skolen? Hvordan kan vi få gode utviklingsmuligheter for skolen? Hvordan kan vi få gode utviklingsmuligheter for skolen? Sender vi ut uklare signaler om hva vi mener? Sender vi ut uklare signaler om hva vi mener? Hvordan skal vi møte den store elevtallsveksten? Hvordan skal vi møte den store elevtallsveksten? Ressurssituasjonen? Ressurssituasjonen? Hvordan skape et godt omdømme? Hvordan skape et godt omdømme? Hvordan skape en bred tverrpolitisk oppslutning? Hvordan skape en bred tverrpolitisk oppslutning?

Hvordan styrke læringskulturen ? Krav om sentral skolefaglig ledelse i kommunen Krav om sentral skolefaglig ledelse i kommunen Nye felles visjon og hovedmål for skolene Nye felles visjon og hovedmål for skolene Det er vedtatt kriterier for en god skole Det er vedtatt kriterier for en god skole Det er stilt krav til måleindikatorer ved skolene Det er stilt krav til måleindikatorer ved skolene Brukerundersøkelser Brukerundersøkelser Stimuleringsmidler Stimuleringsmidler Styrke samarbeidet med organisert foreldre – KFU Styrke samarbeidet med organisert foreldre – KFU

Hvordan styrke læringskulturen ? Satse på kompetanseutvikling av lærere Satse på kompetanseutvikling av lærere Kompetanseutvikling av folkevalgte Kompetanseutvikling av folkevalgte ”Besteforeldre utvalg – BFU ” ”Besteforeldre utvalg – BFU ” Skolene som nærmiljøsenter Skolene som nærmiljøsenter Stimulere til å benytte nye læringsarenaer Stimulere til å benytte nye læringsarenaer Skape ”møteplasser” for fag og politikk Skape ”møteplasser” for fag og politikk Opplæring av politikerne Opplæring av politikerne

Utfordringer Utdanning får større offentlig interesse Utdanning får større offentlig interesse Større fokus på kvalitet Større fokus på kvalitet Offentlig skole blir utfordret av private aktører Offentlig skole blir utfordret av private aktører Behov for endringer i skolen Behov for endringer i skolen De regulering – mindre sentralstyrt De regulering – mindre sentralstyrt Delegering av myndighet til kommunene Delegering av myndighet til kommunene Mer åpenhet om hva som skjer i skolen Mer åpenhet om hva som skjer i skolen Fokus på bruken av ressursene Fokus på bruken av ressursene Større forskjeller A- og B kommuner Større forskjeller A- og B kommuner

Krav til sentral ledelse - Ullensaker Komiteens forslag:  HSBK anmoder om det besluttes at det skal være en skolefaglig sentral leder for skolene  Den skolefaglige lederen skal være overordnet rektor  Den skolefaglige lederen skal ha ansvar for all skoleutvikling og oppfølging av utøvelsen av den pedagogiske ledelsen ved den enkelte skole.  Den skolefaglige lederen skal kunne gi faglige råd til HSBK.  Det skal i løpet av høsten 2004 legges fram en plan for skoleutvikling i skolene i Ullensaker  Økonomifunksjonen for oppfølging av skolene må styrkes