Spillbasert læring Hugo Nordseth.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Gratis digitale læremidler for videregående skole
Melding til Stortinget…
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Videreutdanning: Kreativ leik med IKT i barnehagen (10 SP) Samarbeid mellom HiNT og Steinkjer kommune, med støtte fra Norgesuniversitetet.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Digitale læremidler for videregående opplæring Gratis digitale læremidler for videregående skole Noen smakebiter Klikk på lysbildene, så kommer du rett.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Vurdering av pedagogisk programvare
Overgangsprosjektet NY GIV
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
PBL - PROSJEKT.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke.
Tromsø, september 2014 Harald Eikaas, prosjektleder
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Velkommen til foreldremøte for trinn.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Velkommen til foreldremøte for 5. – 7.trinn
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Utviklet av pedagoger i
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Spillbasert læring Hugo Nordseth

Bakgrunn og mål Dataspill har et mangfold av muligheter for læring – individuelt og for grupper Spillbasert læring gir variasjon og motivasjon for læring hos elevene Mange unger ønsker å utvikle egne spill og sine kreative evner Dataspill er lite brukt i norsk skole Mål: Behov for å utvikle og prøve ut faglig lærestoff innen Spillbasert læring (10 studiepoeng)

Partnere – Med felles interesse og komplementære kunnskapsområder: Høgskolen i Nord-Trøndelag: Hugo Nordseth (Spillevaluering, prosjektleder) Helga Sigurdardottir (Stipendiat innen Spillbasert læring) Høgskolen i Nesna: Laila Matberg (IKT og læring, skiftet jobb i juni 2013) Beata Godejord (IKT og læring, spillbasert læring) Harald Amdal (fra november 2013, Emnegjennomføring) Høgskolen i Hedmark: Anders Nordby (Systemtenkning, spill og læring) Kristine Øygardslia (Pervasive spill, stipendiat på feltet)

Prosjekt med 7 arbeidspakker WP1: Utvikle et pervasivt spill (våren 2013) WP2: Utvikle læremateriell i KODU (våren -13) WP3: Utvikle øvrig faglig innhold (2013) WP4/WP5: Pilotgjennomføring. Første gjennomføring ved HiNT høst 2013. WP6: Evaluering av pilotene. WP7: Formidling av resultater. Løpende.

Mål for faglig innhold Å utvikle et nettbasert kurs/emne innen spillbasert læring (10 studiepoeng) Dataspill som pedagogisk ressurs Sosiale aspekter ved spill Evaluering av dataspill med tanke på bruk i skolen Utvikling av pedagogiske spill ved bruk av KODU Utvikling av pervasive spillkonsepter Dele og diskutere spill i skolen via sosiale medier (facebook og wiki) Systemtenkning Utvikle og gjennomføre et pedagogisk opplegg med dataspill i skolen http://spillbasert-laring.wikispaces.com/

Pervasive spillkonsepter – eks: Perfekt nynorsk for elever i ungdomsskolen: Spillet introduseres ved en kort video om at norsklæreren er kidnappet, og løslates når elevene har løst ulike oppgaver på perfekt nynorsk. Hvilken elevgrupper vinner konkurransen? Kong Resir for elever på mellomtrinnet: Spillet introduseres ved en nødvideo fra rektor om at elevene må gjøre en stor innsats for å berge Miljøflagget på skolen! Elevene må gruppevis løse ulike oppgaver om miljø og resirkulering. Bruker QR-koder, videoer, IT-oppgaver og praktiske oppgaver

Utprøvinger - 3 piloter Høgskolen i Nord-Trøndelag: Høgskolen i Nesna: ITL200 Spillbasert læring (10 studiepoeng), emne i IKT for lærere 2 (30 stp). 29 studenter. Høsten 2013. Samlinger og mappeinnleveringer. Høgskolen i Nesna: ITL118 Spillbasert læring (7,5 studiepoeng), valgemne i IKT for lærere 2. 18 studenter – internasjonalt emne (norsk og engelsk). Nettbasert studieopplegg våren 2014. Høgskolen i Hedmark: Vårt faglig innhold er bruk som deltema i Spill, animasjon og læring 1 og 2. 18 heltidsstudenter.

Viktige prosjekterfaringer: Definerte arbeidspakker i søknaden med klare tidsrammer og ansvarsfordeling! Startseminar (dagsseminar) for å bli kjent og avgrense prosjektet. Tildelte midler dekker ikke alle ambisjonene i søknaden/prosjektet Kjøre månedlige prosjektmøter (videomøter) for å sikre framdrift Kjøre workshops for felles opplæring av deltakerne – videobasert/webinar (KODU) Wikispaces fungerer godt ved utvikling av felles og åpne faglige ressurser

Evaluering av kurset ITL200 Spillbasert læring 9. Hva mener du er de største barrierene for bruk av dataspill ved egen skole? Kryss av for en eller flere aktuelle punkter. Navn 1 Lærernes holdninger og kunnskap om bruk av dataspill som pedagogisk verktøy 2 Ledelsens holdninger og kunnskap om bruk av dataspill som pedagogisk verktøy 3 De foresattes holdninger om bruk av dataspill som pedagogisk verktøy 4 Elevenes holdninger til bruk av pedagogiske spill 5 De teknologiske begrensningene for å få installert spill på skolens utstyr 6 Adgang til datamaskiner, nettbrett, datasaler mm hvor dataspill kan brukes som en læringsressurs 7 Kostnader ved anskaffelse av spill som pedagogiske digitale læremidler 8 Vet ikke 9 Annet

Utviklede ressurser: Felles ressurs for Spillbasert læring: http://spillbasert-laring.wikispaces.com/ Ressurser som er utviklet i piloten ved HiNT: http://dataspillvurdering.wikispaces.com/