Prosjekt barn og unge i Hedmark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
-ikke bare for zippylæreren…
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program
Psykisk helse og samhandling i Grimstad Bente Somdal
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Sverre Nesvåg Forskningsleder
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Systemarbeid – barnehage faggruppen Psykisk helse
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
FamilY Åshild Skulstad-Hansen Helsesøster/prosjektkoordinator
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
Barns læring, voksnes ansvar!
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
BAKGRUNN FOR PROSJEKTET
Samarbeid mellom skole og hjem
-ikke bare for zippylæreren…
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Prosjekt barn og unge i hedmark
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Et lavterskeltilbud tidlig i alder og tidlig i vanskeforløp
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Psykisk helsesatsing i Askøy Tydelig forankring av organisering og ansvar Sammenhengende behandlingslinje på lavterskelnivå Skolere hjelpeinstanser i bekymringssamtaler.
«De utrolige årene» i Hovedgårdensonen barnehager Presentasjon for oppvekstkomitèen
Oktoberseminar på Solstrand hotell oktober 2009 Familiens Hus Familiens Hus Familiens Hus i Øygarden kommune.
Regional barnevernkonferanse juni Bodø. Tiltaksutvikling i bv.tj- Fauske Tiden før og etter Bufetats effektivisering/ nedskjæring Bv.tj har tidligere.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
TIDLIG INNSATS KVELLO METODEN INN I BARNEHAGENE I SEL KOMMUNE.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Tidlig Intervensjon – Målrettet Samhandling
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Kontaktinformasjon: Ønsker du mer informasjon? Ta kontakt med:
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Oppdal kommune har 6975 Innbyggere 1620 av disse er barn og unge
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Oppdal kommune har 6975 Innbyggere 1620 av disse er barn og unge
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt barn og unge i Hedmark 2013-2014 «Klarer sjøl» Eidskog kommune

«Klarer sjøl» «klarer sjøl» – endrings- og forbedringstiltak Etablert tverrfaglig gruppe – fokus mot tverrfaglig samarbeid i forhold til barn og unge. Fokus på barn og unges psykiske helse – risiko og beskyttelsesfaktorer. Koordinatorfunksjon inngår i PPT – tverrfaglig samarbeid/samhandling 1. Tverrfaglig samarbeid – hva som fremmer samarbeid om helhetlige tjenester er - klare og realistiske mål, klart definerte roller, sterk ledelse, styring på tvers av tjenester og gode systemer for deling av informasjon. Tverrfaglig forskning i egen kommune vil kunne være viktig for å kunne forstå den enkelte sin helse i et helhetlig perspektiv, for i neste omgang å kunne utvikle nye helsefremmende og forebyggende tverrfaglige tiltak i praksisfeltet. Fokus på barn og unges psykiske helse – risikofaktorer/beskyttelsesfaktorer – foreldrenes situasjon influerer barnas livsforhold i øyeblikket og ikke minst for deres framtid. Forebygging rettet mot folk flest uten å identifisere spesielle individ eller grupper. Utarbeidet kommunal handlingsplan «mot vold i nære relasjoner»

«Med blikk på barnet» Etablert metoden i barnegrupper i alle barnehagene. Koordinator for prosjektet innføring og oppfølging - PPT Metoden tar sikte på å oppøve den voksnes sensitivitet og varhet overfor barna. Identifisere barn som viser tegn på mistilpasning, og som kan utvikle følelsesmessige og eller atferdsmessige problem Film med bakgrunn i Marte Meo prinsippene Utarbeidet en manual i samarbeid med NTNU Det gjelder å følge barnet med undring, ikke med pekefinger og å undres over hvordan den andre(barnet) har det. Refleksjon rundt barnet, se samspillet mellom barn og voksne på avdelingen

«De Utrolige Årene» Mulighet for å starte foreldreveiledningsprogrammet DUÅ Utdannet fire veileder fra tre ulike faggrupper Koordinator – PPT Metoden tar sikte på å - utvide foreldrenes positive relasjoner til barna utvide foreldrenes forståelse for temperament hos barna utvide foreldrenes strategiske bruk av fokusert og positiv oppmerksomhet ved hjelp av coachingferdigheter utvide foreldrenes deltakelse i sine barns kognitive, emosjonelle og atferdsmessige læring utvide mulighet for læring hos barna/elevene Ulike faggrupper – fremmer samhandling koordinator PPT – oversikt Utviklingstøttende og oppmersomme foreldre Fremme foreldrekometanse

«Klarer sjøl» Tverrfaglig samarbeid – fokus på barn og unges psykiske helse Forsterket perspektiv på barnas behov både blant fagpersonell og foresatte Oppdragelses- omsorg Behovs-omsorg Utviklings-omsorg Det allmenne overordnede målet, som regulerer de voksnes handlinger, bidra til at barnet fysisk og psykisk, og sosialt og psykososialt bli i stand til å leve et meningsfyldt liv i det aktuelle samfunnet. Faggruppene har fått større forståelse for hverandre, jobbes videre med. Den største steinen å flytte har trolig vært barnevernets syn på taushetsplikt….

«klarer sjøl» Fokus på riktige tiltak på et tidligst mulig tidspunkt Fokus på barn og unges psykiske helse har ført til etablering av stillinger som psykiatrisk sykepleier og kommunepsykolog med et barn og unge perspektiv Foreldre/foresatte veiledning med positive tilbakemeldinger Heve barnehagepersonalets kompetanse når det gjelder barns psykiske helse

«Med blikk på barnet» Bevissthet hos barnehagepersonell i forhold til å «se barnet» Økt kompetanse innen temaet psykisk helse hos barn Kollegialt samarbeide - se film fra hverdagen sammen, gi hverandre støtte. Tidligere inn i forhold til tidlig innsats, knytter tettere bånd mellom barnehage og hjelpeapparatet ASQ-SE ved to og fire års kontroll ved helsestasjon De kompetansene ansatte trenger når de snakker med barn, når de observerer barn og når de samarbeider med barn og foreldre i hverdagen – lettere kunne identifisere barn som trenger hjelp. Observasjon og refleksjonsmetode med bruka av film – etter hvert implementert i seg selv. Se og forstå barnet ASQ-SE grunnlag for diskusjon/oppfølging - raske og riktige tiltak

«De Utrolige Årene» Tilbakemeldinger fra foreldre Metoden har fungert bra for å styrke mitt barns sosiale og emosjonelle atferd Barnas selvregulering og problemløsningsferdigheter har forbedres seg veldig Foreldrene ville anbefale kurset til venner og slekt Foreldrene mente at den største fordelen med programmet var diskusjoner i gruppa og å dele erfaringer