Bakgrunn for prosjektet og forankring til konferansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Senter for Velferdsteknologi
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Forslag til ny vurderingsforskrift
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
EL & IT Forbundets samarbeidsprosjekt i energibransjen Tove Johansen
Opplæringskontoret for fiskerifagene
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Program for samlingen Kl. Aktivitet Info. Dag 1, tirsdag 14. oktober. Møteleder Ove Austmo Lunsj   Velkommen Ove Austmo, funksjonsleder.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
REGIONALE PROSJEKTE R. Tilflytter Aktivitetsområder basert på tilflytternes behov Kommunikasjon, tilflytterportal Rekruttering Trivsel og inkludering.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Ungdomssatsinga til Nordland fylkeskommune. UNG i Nordland Hva? Hvem? Hvor? Hvorfor? Hvordan?
Kommunane i Sogn regionråd ”Sats på skulen - Snu Sogn!” Utviklingsprogram
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Fylkeskommunens ansvar Tannhelsetjenesten Hjelpemiddelsentraler Videregående skoler.
Østfold fylkeskommunes satsing på EUs sektorprogrammer.
Kompetanse for mangfold
Før, under og etter gjennomføring – hva skjer?
Mandat og rammeverk for evalueringen
Opplæringskontorenes rolle
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Rådgivar Harald Johnny Tomren - Utdanningsavdelinga
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

Bakgrunn for prosjektet og forankring til konferansen

Bakgrunn Bakgrunn Kunnskapsløftet Kunnskapsløftet St. melding 30 Kultur for læring St. melding 30 Kultur for læring Storstilt reform av hele grunnopplæringen Storstilt reform av hele grunnopplæringen Visjonen er å skape en bedre kultur for læring for et felles kunnskapsløft Visjonen er å skape en bedre kultur for læring for et felles kunnskapsløft

Bakgrunn Bakgrunn Denne reformen går under navnet KUNNSKAPSLØFTET Denne reformen går under navnet KUNNSKAPSLØFTET Fylkeskommunens satsing på videregående utdanning inkl. fagopplæring Fylkeskommunens satsing på videregående utdanning inkl. fagopplæring ”Troms fylke skal bli det ledende fylke i Norge på utdanning og kompetanse” ”Troms fylke skal bli det ledende fylke i Norge på utdanning og kompetanse” RDA midlene. Regional differensierte arbeidsgiveravgiften. RDA midlene. Regional differensierte arbeidsgiveravgiften.

Organisering - program Organisering - program Prosjekt/programeier NOKORT Nettverket av opplæringskontor- og ringer i Troms Styringsgruppe Hugo Reiertsen Herbjørn Gerhardsen Bjørn-Eirik Johnsen Kompetansehevingsprogrammet Prosjektleder Victor Pettersen Delprosjekt kompetanseheving Prosjektmedarbeider May-Tove Grytnes Delprosjekt marked, informasjon og rekruttering Delprosjekt nettverksbygging og - samarbeid

Delprosjekt kompetanse Delprosjekt kompetanse Program for kursing, etter- og videreutdanning av: Program for kursing, etter- og videreutdanning av: Faglige ledere/instruktører Faglige ledere/instruktører Ansatte på opplæringskontorene Ansatte på opplæringskontorene Praksiskandidater. Voksne ansatte i bedriftene som ønsker å ta fagbrev, men som mangler VG opplæring Praksiskandidater. Voksne ansatte i bedriftene som ønsker å ta fagbrev, men som mangler VG opplæring

Delprosjekt kompetanse Delprosjekt kompetanse Programmet skal være fleksibelt og brukertilpasset Programmet skal være fleksibelt og brukertilpasset Kortere kurs 2/3 dager – studiemoduler 6/10 stp – høyskolegrad Kortere kurs 2/3 dager – studiemoduler 6/10 stp – høyskolegrad Pedagogikk – veiledning – coaching Pedagogikk – veiledning – coaching Faglige (bransje) kurs Faglige (bransje) kurs

Delprosjekt kompetanse Delprosjekt kompetanse Dere utfordres til å komme med innspill om: Dere utfordres til å komme med innspill om: Hva er det dere som brukergrupper trenger mht kompetanse ? Hva er det dere som brukergrupper trenger mht kompetanse ? Hvilke form og gjennomføringsmåte vil passe dere best ? Hvilke form og gjennomføringsmåte vil passe dere best ?

Delprosjekt marked – info - rekruttering Felles (NOKORT) markedsføring og informasjon mot elever, bedrifter, foreldre og skoler Felles (NOKORT) markedsføring og informasjon mot elever, bedrifter, foreldre og skoler Enhetlig grafisk profil Enhetlig grafisk profil Nettportal Nettportal

Delprosjekt marked – info - rekruttering Felles overbygning og profil på messer Felles overbygning og profil på messer Reklamemateriell Reklamemateriell Informasjonsmateriell Informasjonsmateriell Felles/koordinert innsats mot nye bedrifter Felles/koordinert innsats mot nye bedrifter

Delprosjekt marked – info - rekruttering Dere utfordres til å være kreative: Dere utfordres til å være kreative: Hvordan gjøre fagopplæringa i fylket mer synlig og slagkraftig? Hvordan gjøre fagopplæringa i fylket mer synlig og slagkraftig? Hvordan få økt rekruttering av ungdom? Hvordan få økt rekruttering av ungdom?

Delprosjekt nettverk Delprosjekt nettverk Utvikle nettverkssamarbeidet blant sentrale aktører i fagopplæringa Utvikle nettverkssamarbeidet blant sentrale aktører i fagopplæringa Identifisere aktuelle partnere Identifisere aktuelle partnere OK, bedrifter, skoler, FOK OK, bedrifter, skoler, FOK Etablere fora og rutiner for samarbeid og bedret kommunikasjon Etablere fora og rutiner for samarbeid og bedret kommunikasjon

Delprosjekt nettverk Delprosjekt nettverk Dere utfordres til å komme med innspill og erfaringer: Dere utfordres til å komme med innspill og erfaringer: Hvordan skal vi utvikle et bedre nettverkssamarbeid som bidrar til å høyne kvaliteten på fagopplæringa? Hvordan skal vi utvikle et bedre nettverkssamarbeid som bidrar til å høyne kvaliteten på fagopplæringa?

Oppsummert Oppsummert Prosjektprogrammet har definert noen rammer, men vi ber dere om: Prosjektprogrammet har definert noen rammer, men vi ber dere om: Innspill og mer ”kjøtt på beinet” Innspill og mer ”kjøtt på beinet” Vi skal bli bedre kjent med hverandre Vi skal bli bedre kjent med hverandre Vi skal ha det hyggelig og givende i hverandres selskap Vi skal ha det hyggelig og givende i hverandres selskap

Oppsummert Oppsummert Vi skal skape eierfølelse til VÅRE prosjekter og kommende aktiviteter Vi skal skape eierfølelse til VÅRE prosjekter og kommende aktiviteter Vi skal skape motivasjon til å delta og gi bidrag til prosjektene Vi skal skape motivasjon til å delta og gi bidrag til prosjektene Vi skal bidra til at fagopplæringa i fylket blir mer synlig og profilert Vi skal bidra til at fagopplæringa i fylket blir mer synlig og profilert

Kort sagt! Kort sagt! Stå på !! Stå på !! Vær positiv !! Vær positiv !! Kos dokker !! Kos dokker !! Få frem smilet !! Få frem smilet !!

Siden vi er på hotell !! Siden vi er på hotell !! ”Guests are requested not to smoke or do other disgusting behaviours in bed” Skilt på rommene på japansk hotell