Gullkorn fra barnemunn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Krav til dokumentasjon i kap
Forelesning mars 2008 LAA 234 Landskapsanalysemetoder 2008
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Luftegårder til okser i økologisk kjøttproduksjon
Barnehageloven i praksis
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Arbeidsmiljø i hjemmetjenesten Sandefjord 8.Mars 2007
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven Forelesning Høgskolelektor Fred Johansen.
Rettigheter og plikter i arbeidslivet
eksempler på HMS-faktorer:
Teknisk forskrift (TEK 10) og universell utforming
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om helsetjenesten i kommunene
Mat i barnehagen Forskrifter og andre dokumenter
Nordseter barnskole, Presentasjon fra informasjonsmøtet 7. juni 2012
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven Forelesning Høgskolelektor Fred Johansen.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Reguleringsplaner.
Byggherreforskriften
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Barnerepresentant Barns talsperson i plan- og bygningssaker (jfr. plan- og bygningsloven §9.1) Christian Evenshaug, lærer – Åskollen skole Avsluttet en.
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Nattland skole 8.juni 2011 Informasjon om det forestående byggeprosjektet.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Brattås skole Brattås skole ligger på Nøtterøy. Brattås skole ble bygget i Skolen er en 1-7 skole med 180 elever fordelt på åtte klasser. Skolen.
Planbestemmelser.
Styrermøte 21.mars 2013.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
TILSYN.
Helseetaten Forskrifter og andre dokumenter
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Tilsyn, råd og veiledning om miljørettet helsevern i skolen
Universell utforming i offentlige anskaffelser
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Arbeidsplassar i barnehagen Kontaktforum barnehage 18. november 2014
Tilsyn, råd og veiledning om miljørettet helsevern i skolen
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Arbeidsmiljøet for ansatte
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Samfunnsmedisin – arbeidsfelt og oppgaver Befolkningsrettet virksomhet Sikring av miljøet Politisk administrativt arbeid Samfunnsmedisin er en del av helsetjenesten.
Orientering for Rådmann Einar Gaustad - Asker kommune 11. oktober 2007 Kl
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Utforming av skolebygg
Aspåsen skole og Bodø kulturskole Foreldremøte
Miljørettet helsevern
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Elevenes rettigheter og plikter
Utskrift av presentasjonen:

Gullkorn fra barnemunn ”Hvis Gud hadde holdt det han sa om å la alle barna komme til seg, hadde vi ikke trengt barnehager.” ©Helsevernetaten Bergen kommune

Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v. § 1. Formål. Bidra til at miljøet i barnehager, skoler og andre virksomheter som nevnt i § 2 fremmer helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold samt forebygger sykdom og skade. ©Helsevernetaten Bergen kommune

§ 6 Krav om godkjenning Søknad skal fremlegges for godkjenningsmyndigheten (Helsevernetaten) når det foreligger plan for etablering, utvidelse eller endring av virksomheten. Søknad skal inneholde dokumentasjon som viser hvordan virksomhetens eier vil sikre at virksomheten planlegges, etableres, drives og videreutvikles i samsvar med forskriftens bestemmelser. ©Helsevernetaten Bergen kommune

§ 8 Beliggenhet ….skal ta hensyn til Trafikkforhold Luftforurensning Støy Klimaforhold og risikofaktorer i miljøet Utforming og topografi Trafikkforhold : Parkering, adkomst,hente/bringe mhp SIKKERHET Luftforurensning . Solheimsviken, Høyteknologisenteret (parkeringshus) Luftforurensningskart – måleboder Danmarksplass og Rådhuset. ©Helsevernetaten Bergen kommune

§ 9 Utforming og innredning Funksjonshemmede Ved utforming og innredning av barnehager og skoler skal funksjonshemmedes ulike behov ivaretas. Funksjonshemmede barn og elever skal ha tilgang til anlegget inne og ute på lik linje med de andre brukergruppene. ©Helsevernetaten Bergen kommune

Utearealene Utforming Det henvises til veiledningens omtale av § 8 om beliggenhet. Uteområdene i barnehager og skoler bør utformes slik at de gir gode muligheter for lek, sosial kontakt og rekreasjon til alle årstider og i alle typer vær. Ved planleggingen bør det tas hensyn til å skjerme brukerne mot ugunstige vær- og vindforhold. Det bør være overbygde plasser der en kan oppholde seg uten å bli våt når det regner eller snør. De krav som lovverket stiller til sikkerhet for barna/elevene, jfr. forskrift om sikkerhet ved lekeplassutstyr, må etterleves. Uteområdene må planlegges slik at en reduserer mulighetene for å dra med seg sand og skitt inn i bygningen. Sandkasser og sandbasseng under lekeapparatene bør plasseres med størst mulig avstand fra inngangspartiene. Foran inngangen bør det være rister og matter som tar bort skitt og fuktighet. Området foran inngangspartiet bør være asfaltert eller steinlagt og skal rengjøres for sand og skitt med jevne mellomrom. Her bør det i barnehager finnes spylemuligheter for barn og våtklær. Utearealenes plassering og bruk må ikke planlegges slik at det kan oppstå direkte konflikt med virksomhetens innendørs aktiviteter som søvn, hvile eller undervisning eller med arbeidsrom for personalet. Skrenter og stup som representerer fare må sikres. Det bør legges til rette for brukermedvirkning både ved planlegging, utforming og vedlikehold av uteområdene. ©Helsevernetaten Bergen kommune

Trafikk Det må sikres at barnehagen / skolen har tilstrekkelig med parkeringsplasser for biler og sykler. All trafikk til/fra barnehagen og skolen bør være adskilt fra barnas uteområder. Ideelt sett bør servicetrafikken ha egen adkomst hvor elevene ikke ferdes. Vegdirektoratet har utarbeidet forskrifter for utforming av avkjørsler, kryss, busslommer og holde- og snuplasser for busser. Følgende områder bør vies spesiell oppmerksomhet i trafikksikkerhetsarbeidet for virksomheten: Trafikkreguleringen i barnehagens/skolens nærområder Barnehagens /skolens parkeringsplasser for biler og sykler Servicetrafikken inne på barnehage-/skoletomten Bussholdeplasser i tilknytning til barnehagen /skolen Trafikksikring i forhold til nye reguleringsplaner for barnehagens/skolens nærmiljø Innearealene (lokalene) ©Helsevernetaten Bergen kommune

Innearealene Virksomheten skal være utformet slik at den skaper muligheter for varierte og stimulerende aktiviteter, opplevelser og sosiale kontakter i trygge omgivelser. Dette innebærer at arealene både skal tilfredsstille tekniske og funksjonelle krav samtidig som de skal tilfredsstille brukernes behovfor opplevelser og variasjon. Å finne frem til tilpasningsdyktige løsninger med god tilgjengelighet vil derfor stå meget sentralt i utformingen av slike arealer. ©Helsevernetaten Bergen kommune

Arealnormer I tillegg til det som er sagt under om arealnormer for barn i barnehager og skoler, gjelder selvsagt arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidsplasser og arbeidslokaler. Barnehager: Barne- og familiedepartementet har utgitt veiledende normer om barnas leke- og oppholdsareal for å sikre at barna har tilstrekkelig plass til sine aktiviteter. Disse normene er ikke absolutte krav, men de skal være retningsgivende når barnehageeierne fastsetter egne regler om arealutnytting. Barne- og familiedepartementet har fastsatt følgende veiledende normer: Inneareal for barn over tre år: 4 m2 netto leke- og oppholdsareal pr. barn. Inneareal for barn under tre år: ca. 1/3 større leke- og oppholdsareal enn normen angir for barn over tre år. For familiebarnehager blir vurderingen av lokalene annerledes. Det som vurderes i familiebarnehager er de hjemlige omgivelsene, om hjemmet er egnet til å være en del av en familiebarnehage og andre forhold ved hjemmet. I barnehager bør barnas lekeareal ute være omlag seks ganger leke- og oppholdsarealet inne. ©Helsevernetaten Bergen kommune

Øvrige krav i Forskriften : § 10. Mulighet for aktivitet og hvile § 11. Måltid § 12. Psykososiale forhold § 13. Rengjøring og vedlikehold § 14. Sikkerhet og helsemessig beredskap § 15. Førstehjelp ©Helsevernetaten Bergen kommune

Øvrige krav til Forskriften forts. : § 16. Tilrettelegging basert på opplysninger om helseforhold § 17. Smittevern § 18. Røyking § 19. Inneklima/luftkvalitet § 20. Belysning § 21. Lydforhold ©Helsevernetaten Bergen kommune

Øvrige krav til forskriften forts. § 22. Drikkevann § 23. Sanitære forhold § 24. Avfallshåndtering § 25. Tilsyn § 26. Virkemidler og dispensasjon ©Helsevernetaten Bergen kommune

Veiledningsmateriell Veileder til forskriften (Statens helsetilsyn, 3-98) Temaheftet ”Barnehagens fysiske miljø” (Kunnskapsdepartementet) Veileder for utforming av barnehagens uteareal (Kunnskapsdepartementet) Sunne bygg – slik vil Bergen kommune ha det (Bergen kommune) ©Helsevernetaten Bergen kommune

©Byrådsleders avdeling, Til slutt................. Lykke til med planlegging, etablering, drift og videreutvikling av mange, gode nye barnehageplasser. ©Byrådsleders avdeling, Bergen kommune