M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Alfhild - leder Østlandet
Mestring og forebygging av depresjon
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Selvfølelse vs selvtillit
Styrearbeid i Norwegian
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Lørenskog Idrettsforening
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Hvordan forsterke merkevaren?
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
"God bagasje på livets reise."
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
God kommunikasjon – vær trygg
Innledning ved BioHus konferansen
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Lederstil og Motivasjon.
vil deltagerne lære blant annet:
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
HR strategier som gir bunnlinjeresultater
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Visjon, virksomhetside og verdier
Event som strategisk virkemiddel
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Camilla Hall-Henriksen
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Kapitalindekser i norske selskap

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Sitronloven

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l 20% av verdiskapningen 80% av verdiskapningen

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Regnskap vs. intellektuell kapital materielt synlig hendelser transaksjoner fortid inntekter/kostnader kontanter periodisk regelverk immaterielt usynlig prosess relasjoner fremtid verdi følelser løpende ledelse

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Vi trenger et enkelt instrumentbord for navigering av kunnskapsbedriften Medarbeider-engasjementStrategi-læring Kunde-engasjementIdentitets-styrke De vanlige indikatorer tilpassetindustribedriften tilpassetindustribedriften

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Konsernsjef Thomas Føyen ”Ser klare sammenheng mellom HKI og bedriftens konkurranseevne inkl. finansiell utvikling Har etablert en felles plattform for lederutvikling for alle selskaper Har klart med bruk av HKI å relatere HR til de øvrige ”harde og tradisjonelle måletallene” Har bedret vår konkurranseevne ved at vi har en vesentlig positiv utvikling av vår HKI siden vi startet prosjektet (nå etter 3 målinger) Er bedre rustet til å evt. gå løs på andre og mer omfattende prosjekter som ”Company IQ” i fremtiden og trolig på en bedre måte kunne implementere dette.”

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l I hvilken grad er kapitalindeksene strategisk forankret - strategisk fokus? Produkter/ markeder KompetanseTalent Strategisk mål Forsvarbar posisjon Varige konkurranse- fordeler Kontinuerlig fornyelse VerktøyPosisjonering og strategisk planlegging Kjernekompe- tanseanalyse og fremvoksende strategier Medarbeider- engasjment og kapitalindekser Strategisk ressurs FinanskapitalenFinans-+ Struktur- kapitalen Finans-+ Struktur-+ Humankapitalen Konkurranse om:

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l HR fokus og kapitalindekser Produkter/ markeder KompetanseTalent Medarbeider- syn Produksjons- faktor Verdifulle ressurser Talentinvestorer HRs rolleStøtte/StabBidragsyterPremiss- leverandør HRs nøkkel- aktivitet Rekruttering Opplæring Belønning Tilpasse kompetanse til strategien Bygge humankapital som en kjerneressurs for konkurransekraft Konkurranse om:

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Konkurrerende modeller for verdiskaping penger og markeder som verdidrivere mennesker, kompetanse og relasjoner som verdidrivere

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Lederen Effektive medarbeidere Lojale kunder Overskudd Balanse Drift Resultater Industri- kulturen Strategien Økonomien Verdi- skaping Industrialrelations HumanRelations HRM HR i stab Industribedriftens verdiskaping

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Verdiskapning/ Konkurranseeven resultater TalentetRollen Lederen Engasjerte medarbeidere Engasjerte kunder Strategi&kultur KM 1990 ? HR i linjen 2010 Kunnskapsbedriftens verdiskaping

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l To ”like” avdelinger i bedriften - Hvem, A eller B, har best resultat? AB ”Ildsjeler” -aktivt engasjerte 17%55% ”Passasjerer” -uengasjerte 60%37% ”Bremseklosser” -aktivt uengasjerte 23%8%

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Måling av medarbeiderengasjement Operasjonell definisjon engasjement

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Hva ber medarbeideren deg om som leder? 1. fokuser meg 2. utstyr meg 3. bruk meg 4. se meg 5. bry deg 6. utvikl meg

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Ingen tvil I april 2002-utgaven av ”Journal of Applied Psychology” publiserte Gallup undersøkelser som viser at mer engasjerte medarbeidere også er mer produktive medarbeidere. Undersøkelsen viser at mer engasjerte medarbeidere er mer lønnsomme medarbeidere og mer kundefokuserte medarbeidere. Den siste undersøkelsen til Gallup etterlater ingen tvil.

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Kapitalindekser som måleinstrument enkle indekser som fanger følelser og relasjoner til ledere, kunder og medarbeidere gjør balansert målstyring og målrettet utvikling av den intellektuelle kapital mulig er neste generasjons klima-, tilfredshets-, kultur- og kundeundersøkelser bygger intellektuell kapital perspektivet og på forskning om ”people first” ledelse, ”fly wheel”effekten og ”tipping point” spredningsteori (seks trinn)

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Virksomhetens identitet som referansepunktet Mennesker har grunnleggende behov for å identifisere seg med noe og noen Identitet danner grunnlaget for menneskers engasjement og lojalitet styrken i organisasjonens identitet forteller oss hvor godt organisasjonens retning er forankret

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Modell intellektuell kapital og bunnlinje.. SKI HKI HKI KKI Baanserteresultater Lønnsomhet 0, HKI=medarbeiderengasjementSKI=strategilæringKKI=kundeengasjementIKI=identitet + IKI

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Identitetens komponenter Kjerne- kompetanse Verdier Formål Image Merkevare Posisjon Produkter Kvalitet Visjon Organisasjonens identitet

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Operasjonell definisjon identitet

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l IKI-en måler tre typer identitet 1. ”troende” - medarbeidere som identifiserer seg sterkt med bedriften 2. ”likegyldige” - medarbeidere som har et kontraktsmessig forhold til sin bedrift 3. ”kritikerne” - medarbeidere som tar avstand fra bedriften sin

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Fokus på engasjement kan bedre resultatene betydelig Gallup har de siste årene påvist at arbeidsgrupper med høyest medarbeiderengasjement, i større grad har over gjennomsnittet når det gjelder: lav medarbeiderturnover (44%) kundeloyalitet (56%) sikkerhet (50%) produktivitet (50%) lønnsomhet (33%)

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Identitet Humankapital AktiviseringResultater Organisasjons- og strategikapital Kundekapital KI-modellen Human- og kundekapitalen aktiviseres gjennom engasjement. Strategikapitalen aktiviseres gjennom læring og styrking av identitet.

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l EngasjementResultater HKI-modellen (Humankapitalindeksen) Spørsmål som måler medarbeiderengasjement: 1. Vet jeg hva som forventes av meg i jobben? 2. Har jeg de nødvendige hjelpemidler til å gjøre jobben riktig? 3. Har jeg muligheten til å gjøre det jeg er best til hver dag? 4. Har jeg i løpet av siste uke fått anerkjennelse og ros for godt utført arbeid? 5. Virker det som om lederen min eller andre bryr seg om meg? 6. Er det noen som oppmuntrer meg til å videreutvikle meg? Forventinger Riktig utstyr Sterke sider Ros/ anerkjennelse Omsorg Videreutvikling

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Måling av medarbeiderengasjement

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l KI-en måler tre typer engasjement 1. ”Ildsjeler” - Aktivt engasjerte medarbeidere og kunder 2. ”Passasjerer” - Ikke-engasjerte medarbeidere og kunder 3. ”Bremseklosser” - Aktiv uengasjerte medarbeidere og kunder

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Kunnskap for verdiskapning AktiviseringResultater Verktøyutvikling Tilgang til verktøy Bruk av verktøy Kundelæring Lære sammen SKI-modellen (Strategikapitalindeksen) Spørsmål som måler strategilæring: 1. 1.Deler jeg kunnskap for maksimal verdiskapning? 2. Utvikler jeg maler, verktøy og prosesser sammen med kollegaer og kunder? 3. Blir jeg mer effektiv ved bruk av maler, verktøy og prosesser? 4. Blir mine kunder og kollegaer mer effektive ved direkte tilgang til mine verktøy og prosesser? 5. Hjelper jeg mine kunder og kollegaer til å lære? 6. Lærer jeg av mine kollegaer og kunder hver dag?

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Måling av fremvoksende strategier

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l KI-en måler 3 typer aktivisering av kompetanse og %-vis andel av kunnskapsaktivister i en organisasjon kollegalæring kundelæring verktøylæring

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l EngasjementResultater KKI-modellen (Kundekapitalindeksen) Spørsmål som måler kundeengasjement: 1. 1.Holder bedriften min alltid hva den lover? 2. Gir jeg alltid våre kunder en fair behandling? 3. Dersom et problem oppstår, kan kundene mine regne med at jeg løser det på en fair og tilfredsstillende måte? 4. Er våre kunder stolte av bedriften min? 5. Behandler jeg alltid våre kunder med respekt? 6. Er bedriften min perfekt for kundene mine.? Holde løfte Fair behandling Problemløsning Stolthet Respekt Perfekt

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Identitet Unik og ettertraktet II-modellen (Identitetsindeksen) Spørsmål som måler identitet: 1. 1.Identifiserer jeg meg sterkt med bedriftens formål og historie? 2. 2.Er jeg stolt av bedriftens visjon? 3. 3.Anser jeg at bedriften er mer etablert og anerkjent enn konkurrentene? 4. 4.Har jeg dyp kunnskap om bedriftens tradisjoner og historie? 5. 5.Passer bedriftens verdigrunnlag og kultur perpekt for meg? 6. 6.Liker jeg å fortelle at jeg er ansatt i bedriften? Formål Visjon Posisjon Kjernekompetanse Verdier/kultur Image

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Sammenhengen mellom indeks og resultater

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l KapitalIndekser (KI-er) KI-er hjelper deg med: Early warning Medarbeider-, team-og lederutvikling Balansert resultat- styring Strategi- og kundeutvikling

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Knowledge Management Group DA (KMG DA) Rådgivningsselskap organisert etter en nettverksmodell Selskapet er i allianse med:  Sveiby Knowledge Associates (SKA)  HR Norge (Forum for intellektuell kapital) Nettverket er i Norge 6 konsulenter og globalt ca 40 konsulenter i 16 land. Bastian Lie-Nielsen og Egil Sandvik er partnere, og også faglige ledere og deleiere i Forum for Intellektuell Kapital.

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Misjon KMG DA KMG DA bistår og tilrettelegger for utvikling av sterke merkevarer og offensive organisasjonskulturer gjennom bruk av prosesser og verktøy som er utviklet for kunnskapsbedriften. KMG DA legger spesielt vekt på å hjelpe organisasjoner til å forstå, dele og praktisere egen kunnskap om eget marked og egen organisasjon.

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l De syv KMG DA verdier 1. Vi arbeider ikke i konkurrerende fagområder; vi forplikter oss 2. Vi konkurrerer ikke med hverandre; vi samarbeider 3. Vi stjeler ikke hverandres ideer; vi deler 4. Vi ekskluderer ikke nye partnere, familie og kunder; vi inkluderer 5. Vi sier ikke en ting og gjør noe annet; vi har personlig integritet 6. Vi snakker ikke bare til kunder; vi handler 7. Vi tar ikke livet og forretninger for alvorlig; vi har det også moro

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Managing Partner KMG DA Han har også bygget opp og vært adm.dir. for Norges Markedshøyskole i 5 år og ledet Norsk Institutt for Personalutvikling- og Administrasjon i en 5-års periode. Konsulenterfaring har Sandvik som internkonsulent i Norsk Forbrukerkooperasjon i 8 år og de siste årene som strategi- og endringskonsulent i større prosjekter i kunnskapsledelse, bl.a. i Alcatel, KLP og Forum for intellektuell kapital. Sandvik er en hyppig benyttet foredragsholder og skriver regelmessig fagartikler innen ledelse og intellektuell kapital. Sandvik er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI og har 3 års tilleggsutdannelse på master- og doktorgradsnivå innen ledelse fra INSEAD, EAP Paris/Madrid, ESC Lyon og Lancaster University. Han er studierektor ved Handelshøyskolen BI og var visiting professor ved ESC Grenoble i Sandviks interesse er særlig verdiskapning og forretningsstrategier basert på kunnskapsprosesser og systematisk utvikling av kjernekompetanser. Fokuset er på strategimplementering ved bruk av enkle og aktiviserende verktøy og prosesser. Sandvik har som toppleder stått for utbyggingen av BIs regionale høyskoler og BIs Senter for Lederutdanning. Den strategiske reorientering han iverksatte og hans innsats i disse to enhetene - og som har ført til en unik verdiskapning for BI - er omtalt i forskningsrapporter og bøker som omhandler BIs utvikling Egil Sandvik (56) er n n managing partner i KMG DA, n n fagansvarlig for intellektuell kapital og kunnskapsledelse i HR Norge, n n partner og styremedlem i Sveiby Knowledge Associates

M e m b e r s o f S K A g l o b a l - w o r l d w i d e l e a d e r s i n k n o w l e d g e m a n a g e m e n t a n d i n t e l l e c t u a l c a p i t a l Partner KMG DA Lie-Nielsen er medforfatter i boken Intellektuell Kapital i Norden, har lang ledererfaring fra Handelshøyskolen BI, og toppledererfaring fra media- og konsulent- organisasjoner. Han har flere styreverv, er tilknyttet BI som høyskoleforeleser i organisasjonsfag og markedsføring, og er sertifisert bruker av personlighetstesten 16PF5 av Norsk Psykolog-forening. Lie-Nielsen har vært toppidretts-utøver, og representert Norge i internasjonale hoppkonkurranser på intercontinentalt- og worldcup nivå. Han er utdannet siviløkonom og har en MBA i ledelse og kommunikasjon fra Thunderbird i USA. Lie-Nielsen er spesielt opptatt av strategiutvikling og kommersialisering av kompetanse. Hans interesse er særlig de organisatoriske perspektivene ved å kommersialisere service- og kunnskapsbedrifter. De siste 6 årene har han arbeidet som rådgiver for større virksomheter innenfor telecom, forsikring, industri, salg- og markedsføring og media. Hoved-oppgavene har vært merkevarestrategi, forretningsstrategi, og leder- og organisasjonsutvikling Bastian Lie-Nielsen (41) er n n partner i KMG DA, n n deleier i Forum for intellektuell kapital n n partner i Sveiby Knowledge Associates