Rammebetingelser 2009 Presentasjon på julemøtet Atle Nørstebø, Styreleder i Norsk Fjernvarme Sveising av fjernvarmerør
Enovas varmekart over Norge
Elproduktion EU25
Utbyggnad fjärrvärme i Norge 4 Unik klimatomställning Bränslemix 1981 Övrigt 5% Kol 3% Spillvärme 3% Avfall 5% Olja 84% Källa: Svensk Fjärrvärme 27 TWh Bränslemix ,5 TWh
Nøkkeltall og energikilder i fjernvarmen i 2007 Produksjon: 3,4 TWh Andel fornybar energi: 66,5 % Ca 1 mrd NOK investert Nær 1,5 mrd NOK i omsetning 1000 km fjernvarmenett 7000 abonnentsentraler Ca 84 % næringslivskunder Ca. 16% husholdningskunder 55 steder (+ nærvarme) Tall for fjernkjøling : 70 GWh produsert, 64 GWh levert 125 abonnentsentraler 50 MW installert effekt
Fjernvarmeutbygging i Norge
NCCs Energihearing, Mikael Gustafsson 7 Beräkningar av prof. Sven Werner, HH
Fjernvarme som miljøtiltak Andel fornybar energi i fjernvarme i Bærum er %, og da er ikke el regnet som fornybar) Dersom el = vannkraft = fornybar øker andelen fornybar energi til over 90 % Reduksjon i CO2 utslipp: tonn per år om fjernvarme erstatter oljefyring tonn per år om fjernvarme erstattet import el. (samlet utslipp i Bærum i 2005 beregnet av SSB til tonn)
Fjärrvärmecentraler , Eskilstuna 9
Oppmerksomhet på nettleie og ”markedspris” Utslag av prisdifferanser i oppbygning i nettleie: Stranda kommune; fastledd 2338 kr -> 15,6 øre/kWh, energiledd 16,4 øre/kWh Trondheim kommune; fastledd 700 kr -> 4,6 øre/kWh, energiledd 20,4 øre/kWh Med NVE’s beregningsmodell er det altså 7,4 øre/kWh billigere oppvarming i Stranda.
Viktighet av presise forskrifter Lover og forskrifter er viktige, slik at tolkningsrommet blir minst mulig: –Forbruksavgift i oppstarts år (fra når og ”øyer”) –§ 5-5 prisbestemmelsen; Høisveen sier at el- pristaket er et motstykke til tilknytningsplikten. OED tolker at det gir samme beskyttelse uten tilknytningsplikt. FVF har en jobb å gjøre ?
Norske byer trenger fjernvarme Utnytter lokale energiressurser og spillvarme Løser avfallsproblemet lokalt Gir kommunene verktøy i klimaarbeidet Sikrer bioenergisatsingen Erstatter fossilt brensel og dermed reduserer klimagassutslipp Er mest energifleksibel - bruker fremtidens energikilder Robust varmenett også til lavenergibygg Enkel, rimelig og komfortabel for kunden Tåler konkurranse med energialternativer Regjeringen 30 TWh fornybar energi og enøk Stortinget mill tonn CO2 ekv. reduksjon EUs klimapakke ( ) norske forpliktelser kan bli TWh mer fornybar kraft og varme
Norge og Europa trenger en energirevolusjon før og det koster Statnett/Nettselskaper: 30 mrd kr Overføringslinjer og kabler til utlandet Vindkraft: 60 mrd kr Utbygging av vindmøller og nett, støttebehov 16 mrd kr Leveringsikkerhet Møre: 3 mrd kr Statnett har innstallert 3 mobile gasskraftverk. Elforbruket øker: 8 TWh til transport, 6-8 TWh til sokkelen, 12 TWh til bygg (1 % pr år) Regjeringen 30 TWh fornybar energi og enøk Stortinget mill tonn CO2 ekv. reduksjon EUs klimapakke ( ) norske forpliktelser kan bli TWh mer fornybar kraft og varme CO2 reduksjon Energieffektivitet: Spillvarme og sparing Fornybar kraft og varme
Fine mål – svake tiltak i statsbudsjettet Vi trenger et taktskifte for å nå klimamålene Vi må øke varmesatsningen i 2009 – utbygging og planer på 120 steder i landet Vi må sette fokus på samspillet mellom fjernvarme og øvrig energisystem Vi må agere på tvers av ulike politikk-områder: - energigjenvinning fra avfall ikke koblet til fjernvarmesatsing - plan- og bygningsloven i ubalanse mellom fjernvarme og byggsystemer - påbud om uprioritert el fjernes – hvilke konsekvenser får det ? - nettreguleringen: rett opp avvik mellom dagens rammer og samfunnsøkonomiske kostnader - samordning av infrastruktur i vei – faller mellom 6 stortingskomiteer og 6 departementer, ny veiforskrift ensidig laget for veieier
Forslag som gir mer fjernvarme Ikke nedprioriter varmesatsingen i Enova – infrastrukturprogrammet viser gode resultater Bruk riktige avgiftsincentiver: - Reduser CO2- avgiften på avfall til forbrenning ved økt grad av energiutnyttelse - Elavgiften er en miljøavgift – kall den noe annet (omleggingsavgift) og bruk grønn skatteveksling Samordne investeringer i elnett, fjernvarme og andre energitiltak og lag energisystemplaner - nettkostnadene gjenspeiler ikke reelle elvarmekostnader - still krav til tariff-utformingen, eller endre innteksreguleringen Konsistent fjernvarmesatsing i hele PBL: bevar tilknytningsplikt uten unntakshjemmel i byggesaksdelen: - unødvendig med dobbel dispensasjonshjemmel - fjernvarme er en enten-eller beslutning, lokalt varmemarked må være stort nok - 2 bygg med egne varmepumper kan stoppe fjernvarmen i resten av området - fjernvarme vil øke fra 6% til 20% av varmemarkedet i 2020 – gir rom for offensiv lokal satsing i de resterende 94% Samordning i grøfta: Nedsett utvalg med myndigheter og berørte parter som kan sikre fremtidens veilovgivning som ikke diskriminerer
Konsesjonene må ut fra NVE Mange fjernvarme-konsesjonsaker hoper seg opp hos NVE pga klager/usikkerhet i kriterier Norsk Fjernvarme vil samle opp klager og tilsvar på klager, og stille til disposisjon for medlemmene. Utarbeide et notat/rapport over klagesaker, klagesaksbehandling og resultater.
Eloppvarming er en blindvei uten snumulighet Ensidig eloppvarming gir: Ingen mulighet til å utnytte spillvarme og fornybar varme. Dyrt å ta i bruk mulig ny og i dag ikke tilgjengelig teknologi, f.eks geovarme. Liten mulighet for å redusere ”støyten” av høye priser i tørr-år, (selv om en i gjennomsnitt har det bra.) Eloppvarming gir ”teknologi-monopol”, forbrukerne kan ikke velge mellom annet en forskjellige strømleverandører.