i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør Mål og resultater i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør 07.04.2017 •
Introduksjonsloven Nytt verdigrunnlag: Fra klient til kandidat Fra inntektssikring til kvalifisering Fra passivisering til aktivisering Fra umyndiggjøring til ansvarliggjøring Fra kollektivisering til individualisering 07.04.2017 •
Mål for intro og norsk Intro: 65% av introdeltakere i arbeid eller utdanning etter endt program Skriftlig norskprøve (1 og 2): 60% av de som går opp til prøve skal bestå Muntlig norskprøve (1 og 2): 95% av de som går opp til prøve skal bestå … og hvordan gikk det? 07.04.2017 •
Mål og resultater, norsk: 60 pst. av de som går opp til prøve skal bestå skriftlig del 95 pst. av de som går opp til prøve skal bestå muntlig del Kilde: Norsk språktest År 2008 Kandidater Bestått % bestått Skriftlig Norskprøve 2 5687 3121 55 prøve Norskprøve 3 3482 1636 47 Muntlig 5518 5152 93 3512 2872 82 07.04.2017 •
Tallenes tale i 2008 - intro Intro-resultatene 2008 34% over til arbeid 19% over til utdanning 2% på lønnstilskudd 20% på tiltak i regi av NAV og andre (inkl. grunnskole) Arenatall fra NAV 76% av deltakerne som meldte seg som arbeidssøkere gikk over til arbeid/utdanning innen ett år etter avsluttet program 07.04.2017 •
Hvorfor fokus på mål og resultater? Fungerer ordningen? Grunnlag for evaluering – nye tiltak/metoder? Synliggjøre arbeidet Husk: Mål er ikke statiske! Dårlige resultater kan ha gode forklaringer! 07.04.2017 •
Hva fremmer gode resultater i intro? Stikkordet er …. KOMPETANSE 07.04.2017 •
K for KVALITET Knagger: Er tiltaket i tråd med lovens formål? Er det knyttet til målene i den individuelle planen? Er det kvalifiserende? Er det individuelt tilpasset? Fører det til progresjon? Kommer det til riktig tid? 07.04.2017 •
Hva fremmer gode resultater i intro? Stikkord: KOMPETANSE K for KVALITET O for OMSTILLINGSEVNE M for MÅLRETTING P for PRAKSIS E for EIERSKAP T for TETT OPPFØLGING A for ANSVAR FOE EGEN LÆRING N for NORSKOPPLÆRING S for SAMARBEID E for EGENEVALUERING 07.04.2017 •
Fokusområder i 2010: Kvinner Brukermedvirkning Bidra til å utjevne resultatforskjeller i kommunene 07.04.2017 •
Hva kan IMDi tilby? Informere og veilede Møter med kommuner Innhente og systematisere gode grep og effektive metoder Kople kommuner Opplæring Med utgangspunkt i lokale behov Kompetansesenter og pådriver Kommuner NAV Arbeid, frivillige organisasjoner (Røde Kors: flyktningguide) Premissleverandør overfor AID 07.04.2017 •
Lykke til med arbeidet! 07.04.2017 •