i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Rapportering til Lånekassen
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Voksenopplæringens overganger
INVIVO a/s = levende, i utvikling
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
GOS Godkjenningsordningen for selgere og rådgivere i skadeforsikring (GOS) etablerer felles fagplaner og felles rammeverk for praktisk prøve. For å bli.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Nasjonalt introduksjonsregister
Nasjonale prøver.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning

Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
PÅRØRENDE KOMPETANSE - er et senter for utvikling, spredning og implementering av pårørendetiltak innen psykisk helse. Pårørende Kompetanse – erfaringsformidling.
KS seminar om bosetting og integrering av flyktninger
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)?
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
Utdanningsrelevante FoU- prosjekter SPS: systematisere informasjon for å synliggjøre HiOAs profil Prosjekter utover ett år GFU: Stort sett bare utdanningsrelevante.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
Norsk mal: Startside engelsk mal Velg BLD MAL– engelsk under ”oppsett”. Introduksjonsloven med forskrifter -pågående regelverksarbeid Hege Hov Eggen Seminar.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
Arbeidsintegrering som fagfelt
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
NAVNET DITT Kontakt meg : Her skriver du selve søknaden på jobben.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Høstrapport – tall og statistikk
Opplæringsplanen i Røde Kors Gratis til DEG
Utskrift av presentasjonen:

i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør Mål og resultater i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør 07.04.2017 •

Introduksjonsloven Nytt verdigrunnlag: Fra klient til kandidat Fra inntektssikring til kvalifisering Fra passivisering til aktivisering Fra umyndiggjøring til ansvarliggjøring Fra kollektivisering til individualisering 07.04.2017 •

Mål for intro og norsk Intro: 65% av introdeltakere i arbeid eller utdanning etter endt program Skriftlig norskprøve (1 og 2): 60% av de som går opp til prøve skal bestå Muntlig norskprøve (1 og 2): 95% av de som går opp til prøve skal bestå … og hvordan gikk det? 07.04.2017 •

Mål og resultater, norsk: 60 pst. av de som går opp til prøve skal bestå skriftlig del 95 pst. av de som går opp til prøve skal bestå muntlig del Kilde: Norsk språktest År 2008 Kandidater Bestått % bestått Skriftlig Norskprøve 2 5687 3121 55 prøve Norskprøve 3 3482 1636 47 Muntlig 5518 5152 93 3512 2872 82 07.04.2017 •

Tallenes tale i 2008 - intro Intro-resultatene 2008 34% over til arbeid 19% over til utdanning 2% på lønnstilskudd 20% på tiltak i regi av NAV og andre (inkl. grunnskole) Arenatall fra NAV 76% av deltakerne som meldte seg som arbeidssøkere gikk over til arbeid/utdanning innen ett år etter avsluttet program 07.04.2017 •

Hvorfor fokus på mål og resultater? Fungerer ordningen? Grunnlag for evaluering – nye tiltak/metoder? Synliggjøre arbeidet Husk: Mål er ikke statiske! Dårlige resultater kan ha gode forklaringer! 07.04.2017 •

Hva fremmer gode resultater i intro? Stikkordet er …. KOMPETANSE 07.04.2017 •

K for KVALITET Knagger: Er tiltaket i tråd med lovens formål? Er det knyttet til målene i den individuelle planen? Er det kvalifiserende? Er det individuelt tilpasset? Fører det til progresjon? Kommer det til riktig tid? 07.04.2017 •

Hva fremmer gode resultater i intro? Stikkord: KOMPETANSE K for KVALITET O for OMSTILLINGSEVNE M for MÅLRETTING P for PRAKSIS E for EIERSKAP T for TETT OPPFØLGING A for ANSVAR FOE EGEN LÆRING N for NORSKOPPLÆRING S for SAMARBEID E for EGENEVALUERING 07.04.2017 •

Fokusområder i 2010: Kvinner Brukermedvirkning Bidra til å utjevne resultatforskjeller i kommunene 07.04.2017 •

Hva kan IMDi tilby? Informere og veilede Møter med kommuner Innhente og systematisere gode grep og effektive metoder Kople kommuner Opplæring Med utgangspunkt i lokale behov Kompetansesenter og pådriver Kommuner NAV Arbeid, frivillige organisasjoner (Røde Kors: flyktningguide) Premissleverandør overfor AID 07.04.2017 •

Lykke til med arbeidet! 07.04.2017 •