JEVpres180320031 © Preventor AS Olje og Gass seminar 3-4 april 2003 HMS Petroleum - Kompetanseprosjekt Jan Erik Vinnem, Preventor/HiS Operasjonell risikoanalyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Video om verifikasjon – underlag for gruppearbeid/ diskusjon
Advertisements

Etterlevelse - Arbeidstillatelse
Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg.
HMS i Petroleumsnæringen
ambisjoner og realiteter
HMS-kultur Janne Lea Svensson
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Brann som grunnlag for design
Beslutningsområde Hva skal scenariene brukes til? Hva kan gjøres for å bidra til at petroleumsvirksomhet i Norge i 2015 fremdeles er en foregangsnæring.
Leverandørseminar Harald Anthonsen
CAKE session no. 11 Hva er storulykker?.
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Brukermøte 2007 Stavanger Forum.
Copyright Talisman Energy Norge AS 2004 Overvåking av brønnintegritet som en kontinuerlig prosess Petroleumstilsynets seminar om brønnsikkerhet 4. Mai.
Base system MODELL Q1 Base enhet Extern manøver panel
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Grunnleggende testteori
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:
Alvorlige hendelser i perioden –
Konstruksjonsseminar Vurdering av eksisterende innretninger Hendelser og skader på konstruksjoner på norsk sokkel 2000 – 2005, trender og utvikling Roger.
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
OLF GaLeRe Prosjekt Vi nådde målet.
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
Petroleumtilsynets entreprenørseminar Selvstendiggjøring av rederne 7. april 2005 Harald Bratthammar Leder K&HMS avdelingen Smedvig Offshore AS.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Petroleumstilsynets undersøkelse vedrørende brønnintegritet i 2006
Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Operative interaksjoner mellom safety /security fra et human factors perspektiv Solakonferansen Tirsdag Av: Kenneth Pettersen.
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Litt om håndtering av risiko
HMS petroleum Kompetanseprosjekter
Barrierestyring - menneskets rolle
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Teknologiledelse 1 Økt sikkerhet og effektivitet i boring og produksjon Jostein Sveen Smartere Sammen Smartere Sammen ® En fire-faset prosess.
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
HMS i Petroleumsnæringen
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
1 3 søknader til Forskningsrådet: ”Feilhandlinger, informasjonsbearbeiding og ulykkesrisiko i framføring og overvåking av transportmidler” (TØI) ”Mennesket.
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
RNNS - Prioriteringer Innspill fra Sikkerhetsforum.
Prosjekt HC-lekkasjer Oppdaterte resultater fra årsaksanalyse: Hydrokarbonlekkasjer over 0,1 kg/s på norsk sokkel i perioden 2008–2014.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Organisatoriske barrierer i Statoil
Cake q2 BARRIerer I BARRIERS  .
Utfordringer i bransjen sett fra helikopteroperatørenes ståsted
Forutsetningsgruppen Møte 1:
Video om verifikasjon – underlag for gruppearbeid/ diskusjon
Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
Fra Kielland til Snorre Synspunkter fra DNV
Organisatorisk læring Tilsyn og granskinger
Entreprenørseminar 7. april 2005 Øyvind Lauridsen Petroleumstilsynet
HMS-året Snorre Hendelsen har vært en vekker for hele industrien. Det er positivt at næringen har vært nysgjerrig på erfaringene etter.
Det handler om å ta ansvarlige valg for energidistribusjon
Utskrift av presentasjonen:

JEVpres © Preventor AS Olje og Gass seminar 3-4 april 2003 HMS Petroleum - Kompetanseprosjekt Jan Erik Vinnem, Preventor/HiS Operasjonell risikoanalyse - Barrierer Kontekst Behov for helhetsperspektiv på barrierer Barriere-prosjekt i NFR-regi Behov for felles satsing

JEVpres © Preventor AS Signifikante HC-lekkasjer , norsk sokkel –Kun 30% av lekkasjer skjer i normalt drift Kun denne fasen analyseres i dagens QRA studier Betydelig redundans i barriere-elementer –Manuelle operasjoner og opp-/nedkjøring, tripping 70% av lekkasjer Analyseres normalt ikke i QRA studier Graden av redundans betydelig mindre

JEVpres © Preventor AS Fokus på barrierer Tradisjonelt fokus på fysiske barrierer –HMS-regelverket (2002) satte fokus på ikke- fysiske barrierer (menneskelige, organisatoriske, administrative) Prosjektet skal fokusere på samvirket mellom fysiske og ikke-fysiske (”myke”) barrierer

JEVpres © Preventor AS Hvordan illustrere myke barriere?

JEVpres © Preventor AS DP-operatør som ikke-fysisk barriere Kollisjon mellom bøyelaster og FPSO Ved en kurs-korrigerende manøver –DP systemet ga en uventet (og feilaktig) bevegelse av bøyelaster –Eneste mulige barriere for å gjenvinne kontroll Rask deteksjon, beslutning, og iverksetting av korrigerende tiltak Utføres av DP operatør som kan ha vært på brua i mange timer –Korrigerende tiltak iverksatt for seint –Kollisjon med lav hastighet Støtenergi ca 30 MJ –Tilsvarer 10 tonn som faller 300m –Nordsjøens kraftigste kollisjon noensinne FoU prosjekt (NTNU/STF) FPSO Ops Safety Statoil, Exxon, HSE, Navion

JEVpres © Preventor AS Årsaker til hendelsen Granskingsrapport konkluderer: –Sterkt medvirkende årsak er DP operatørs sene reaksjon (58s) Blant de raskeste reaksjoner i de tilløp og ulykker som er analysert i detalj Fokuserer på en ekstremt kritisk ikke-fysisk barriere –DP operatør på bøyelaster i tandem lasting fra FPSO –Utilstrekkelig fokus på helhetlig barriere-tenking –Suboptimalisering av DP-system

JEVpres © Preventor AS Status i industrien Barrierer generelt –Statoils TTS-prosjekt –Andre selskaper har intensjoner om å ta i bruk samme –RNNS pilot-prosjekt 2002 Myke barrierer –MTO-tilsyn –Granskinger –Noe fokus i prosedyrer –FPSO Operational Safety (FoU-prosjekt) –Selskapsinterne/-finansierte prosjekter

JEVpres © Preventor AS Behov for helhetsperspektiv på barrierer Fysiske og ikke-fysiske barriereelementer må ses i sammenheng –Ref DP-system og DP-operatør Betydelig redundans i barrierer Betydelig avhengighet mellom [hoved]- barrierene –Fysiske barriereelementer –Myke barriereelementer Analyse av granskede fallende last hendelser i 2002

JEVpres © Preventor AS Ikke-fysiske barrierer Ikke-fysiske barriereelementer viktig i forbindelse med: –Hindre at uønskede hendelser oppstår –Spesielt ved gjennomføring av operasjonelle aktiviteter I prosessområdet Kranoperasjoner –Noen DFUer veldig avhengig av myke barriereelementer Fallende last Kollisjon med feltrelaterte fartøyer Deteksjon av ytre trusler (f.eks skip på koll.kurs) –Forhindre latente feil i barriereelementer, når FV program ikke gjennomføres i tide

JEVpres © Preventor AS Eksplosjonsdemping Tennkildekontroll Hindre Lekkasjer Hindre Eskalering Redusere sky Rømning-Evakuering Lekkasje AntennelseEksplosjonBrann - eskalering Rømning, Evakuering Og Redning Brann / eksplosjon Design Materialer Inspeksjon Vedlikehold Operasjon Prosess-sikkerhet Ventilasjon Gassdeteksjon NAS Trykkavlasting Drenering Layout Eksplosjonsvegger Eksplosjonspaneler Deluge Branndeteksjon Deluge / Brannvann Passiv Brannbesk. Brannvegger NAS/Trykkavlasting Drenering Layout, struktur Nødkraft Nødlys Alarm/kommunikasjon Rømningsveier Evakueringsmidler Gas deteksjon NAS/Isolering Varme overflater Varmt arbeid Områdeklassifisering Utfall avhenger av barrierens: -Funksjonalitet (effektivitet) - Pålitelighet - Sårbarhet TEKNISK TILSTAND SIKKERHET I STATOIL Typisk hendelseskjede

JEVpres © Preventor AS Barriere-prosjekt i NFR-regi – Formål Demonstrasjonsprosjekt (case studie) –Komplett modellering og analyse av barrierer på offshore produksjonsinnretninger Inklusive fysiske og ikke-fysiske barriere­elementer Både før og etter en uønsket hendelse Analysen må gjennomføres slik at den gir mulighet for –å identifisere risikobidrag og kontrolltiltak –effekt av modifikasjoner mv. –effekt på barrierer når spesielle operasjonelle aktiviteter gjennomføres

JEVpres © Preventor AS Barrierer Må skille mellom –Aktive barrierer vs passive barriere-elementer –Fysiske vs ikke-fysiske barriere-elementer –Barrierer, barriere-elementer, risikopåvirkende forhold –Barrierer som er aktive eller utkoblet i ulike operasjonelle faser og/eller tilstander

JEVpres © Preventor AS Barriere-prosjekt i NFR-regi Vinkling og innhold Forprosjekt (15.2 – ) Hovedprosjektet ( – ): –Modellere i detalj barrierer og barriereelementer knyttet til risiko for brann og eksplosjon fysiske og ikke-fysiske barriere-elementer inklusiv felleselementer og avhengighet –Totale ytelse av barrierene må også modelleres: Pålitelighet/tilgjengelighet Funksjonalitet Robusthet –Alle barrierer modelleres i prinsippet for de viktigste risikomomenter –Eventuelle begrensninger må avklares i forprosjektet