Sammen om resultater Administrasjonens forslag til budsjett og økonomiplan 2015-2018 Kommunestyret den 4.11.2014 Sammen om resultater.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Advertisements

1 Finansbyråd Trond Tystad 6. juni 2003 TERTIALRAPPORT 1 / Kommentarer til den økonomiske situasjonen 2.Risikopunkter 3.Handlingsplan for økonomisk.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
Levanger kommune Rådmannen Regnskap 2008 – Ola Stene Regnskapsresultat 2008 Selv om regnskapsresultatet ble bedre enn budsjettert, er det svakere enn året.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar - Kommunestyret, enhetsledere, hovedtillitsvalgte m.fl Innledning ved rådmann Ola Stene Utfordringer.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
Regnskap 2002 Noen hovedtall fra årsrapporten. Kort sammendrag ble betegnet som det vanskeligste budsjettåret etter kommunesammenslåingen Ny.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Tilstandsanalyse og kommuneprp.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
© Byrådsavdeling for finans, kultur og næring Økonomisk prognose pr. februar 2004 Byråd for finans, kultur og næring Henning Warloe.
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Rådmann i Modum kommune
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Budsjett 2009 – økonomiplan Rådmann Oddbjørn Vassli Utgifter Inntekter.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Eigerøy fyr vinterstid Eigersund kommune Rådmannens presentasjon av forslag til budsjett 2011 Forslag til økonomiplan.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Budsjett 2015 og økonomiplan Byrådets forslag.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Levanger kommune Regnskap 2004 Foreløpig presentasjon Kommunestyret
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
BUDSJETT 2016 HANDLINGSPLAN 2016 – 2019 ØKONOMIPLAN
Budsjett og økonomiplan Rådmannens forslag av
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Budsjettet 2014 Økonomiplan Rådmannens framlegg Formannskapet
Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester
Formannskapet Budsjett og økonomiplan
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Handlingsplan og Budsjett 2017
TEKNISK ENHET Andøy kommune ANTALL BRUKERE/KUNDER: > 5000
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Budsjett- og økonomiplan
Økonomi og handlingsplan
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Undervisning og barnehage
Resultat levert til revisjonen
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Undervisning og barnehage
Årsberetning 2018 OG REGNSKAPSRAPPORT 1/2019
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Sammen om resultater Administrasjonens forslag til budsjett og økonomiplan Kommunestyret den Sammen om resultater

Resultater skapes av mennesker, for mennesker og mellom mennesker Disposisjon  Situasjon  3 hovedgrep  Hovedtall i adm. forslag budsjett og økonomiplan  Tjenesteområdene Sprek, ekte og dyktig Sammen om resultater

SITUASJON Hvor er vi og hvordan kom vi dit? Sammen om resultater

Hvordan skaper vi resultater? Kultur og virkelighetsoppfatning Sammen om resultater ”Det der gjorde du ikke så godt” ”Jeg håper du får det til bedre neste gang” SkyldkulturLæringskultur BeskyldningTilbakemelding TrusselOppmuntring

Hovedutfordringer Lave inntekter Skattesvak kommune Ufinansierte reformer fra staten Reduksjon i refusjoner fra staten Ingen oppsparte fond til økt behov Avhengig av usikre inntekter Høye utgifter Tjenestetilbudet - struktur Høy gjeld og gjeldsutgifter Vekst i befolkning og etterspørsel Etterslep på utvikling Økte krav og flere oppgaver Sammen om resultater

Forutsetninger for å kunne gi et lovlig og forsvarlig tjenestetilbud på lang sikt: Et brukbart netto driftsresultat over tid viser at kommunen har en forsvarlig balanse mellom utgifter og inntekter. Netto driftsresultat En høy lånegjeld kan by på betydelige utfordringer og indikerer at man har bundet opp betydelige driftsmidler på lang sikt til renter og avdrag Lånegjeld Er det en buffer som er tilstrekkelig til å takle negative overraskelser på utgifts- og inntektssiden. Gir nødvendig tid til å gjennomføre omstillinger på en betryggende måte. Dispfond Sammen om resultater

Moms- kompensasjons gildet kr 60 mill -Kr 30 mill. brukt til å finansiere ordinær drift. -Kr 10 mill. bygde opp fondet vi hadde, -Kr 20 mill. ble egenkapital til investeringer Renter og avdrag økte med kr 10 mill. fra 2010 til B2014. Sammen om resultater

Fondet på kr 3,2 mill. må dekke underskudd i 2013 på kr 2,1 mill. og evt Sammen om resultater

Positiv utvikling, MEN store bundne inntekter til kalking i 2013 Sammen om resultater

Penger til å dekke løpende forpliktelser er betydelig svekket i Sammen om resultater

3 HOVEDGREP Hva gjør vi for å tilpasse oss behov og økonomisk ramme? Sammen om resultater

Hovedgrep 1: Omstilling - ”bedre og billigere” ForbedringsområdetØnsket effekt Ressurssenter - styrke og samordne tverrfaglige tiltak Et mer samordnet tjenestetilbud og tidlig innsats Helse – fra passiviserende hjelp og omsorg til aktiv omsorg og mestring Flere mestrer livet bedre og lengre hjemme Utdanning –fra undervisning til læring Økt læringsutbytte og bedre læringsmiljø Teknisk drift – fra forfall til sunn verdiforvaltning Lengre levealder på bygg, vei, vann og avløp Forvaltning – tilgjengelig fra dag til døgn Flere publikumstjenester på nett Organisasjon - styrket gjennomføringsevne i hele org Mindre administrasjonstid og raskere omstilling Sammen om resultater

Hovedgrep 2: Øke sikre inntekter Økte inntekter fra utvidet eiendomsskatt gir økonomisk balanse, kontroll over egen økonomi og lavere risiko Samme forutsetninger som i vedtatt økonomiplan , dvs. Boliger og fritid 4 promille, i bunnfradrag, for boliger er 0,8 i oblig. reduksjonsfaktor i år 2 En bolig til kr 2 mill. går fra ca. kr 4900 til ca kr 5900 pr år i promille for verker/bruk og næring Sammen om resultater

Hovedgrep 3: Finans – forvaltning av verdier og gjeld o En finansiell ROS (risiko- og sårbarhetsanalyse) o Selve finansstrategi med anbefalinger ferdigstilles våren 2015 Sammen om resultater

BUDSJETT OG ØP HOVEDTALL Administrasjonens forslag Sammen om resultater

Krav til budsjett og økonomiplan i Kommuneloven  Balanse mellom utgifter og inntekter  I økonomiplanen skal det for hvert enkelt år økonomiplanen omfatter, anvises dekning for de utgifter og oppgaver som er ført opp, jf. § 46 nr. 6. (pkt nedenfor)  Det skal budsjetteres med et driftsresultat som minst er tilstrekkelig til å dekke renter, avdrag og nødvendige avsetninger  Realistisk  ØP skal gi en realistisk oversikt over sannsynlige inntekter, forventede utgifter og prioriterte oppgaver i planperioden  Årsbudsjettet skal være realistisk. Det skal fastsettes på grunnlag av de inntekter og utgifter som kommunen kan forvente i budsjettåret Sammen om resultater

Budsjett 2015 – høy risiko - inntektssvikt og nye behov Økonomiske mål 1.3 % netto driftsresultat 2.Positivt brutto driftsres. 3.Overskudd til fond 4.Kr 17,2 mill. frie fond 5.Under 100 % netto lånegjeld ift. brutto driftsinntekter 6.Nødvendige eller lønnsomme investeringer Forslag til budsjett 1.0,5 % netto driftsresultat 2.Negativt brutto driftsres overskudd 4.«Null» frie fond 5.111,6 % netto lånegjeld ift. brutto driftsinntekter 6.Nødvendige eller lønnsomme investeringer Sammen om resultater

Ingen hjelp fra statsbudsjettet  Endring fra året før er totalt 3,6 %,  hvor 3 % er allerede «brukt» til lønns- og prisvekst  I realiteten står vi igjen med 0,6 % i vekst (=realvekst)  Dette gir for lav inntektsvekst til:  Retten til brukerstyrt assistanse (BPA)  Redusert refusjon til ressurskrevende tjenester  Dagaktivitet til demente  Øyeblikkelig hjelp døgntilbud  Vekst i løpet av året  Kommunal medfinansiering av spesialisthelsetjenesten avvikles  Lav endring i statlige overføringer pga. endring i befolkning Sammen om resultater

Utgiftsutjevning reduseres i 2015 Sammen om resultater Færre barn i barnehagealder og flere i skolealder Økning 0,2 mill. Flere 1 åringer med kontantstøtte Reduksjon Kr 2,8 mill Færre brukere med diagnose PU Reduksjon 2,7 mill

Hjelp fra finans Sammen om resultater

Pensjonsutgifter flater ut i 2015 Sammen om resultater

Investeringer utvalg 1.Oppgradering Birkeland skole kr 21 mill. 2015/ Vann og avløp kr 34 mill Kjøp av leiligheter kr 15,5 mill , salg 7,7 mill. 4.IKT-HP: infrastruktur, verktøy, maskiner kr 11 mil. 5.Enøk-tiltak kr 1 mill i 2015, deretter 2 mill. pr år (7 mill) 6.Oppgradering bygg kr 6 mill. 7.Ferdigstille boliger Digerhaug kr 4,5 mill/tilskudd 2 mill 8.Brannsikkerhet sykehjem kr 4,5 mill. 9.Flytte voksenopplæring og ny trafikkløsning kr 4,4 mill. 10.Oppgradering vei kr 3,75 mill 11.Plan for kultur og friluftsliv kr 3 mill./tilskudd kr 1,2 mill. Sammen om resultater

Utvikling langsiktig gjeld UTVIKLING LANGSIKTIG GJELD Beløp i 1000 krB-2015B-2016B-2017B-2018 Langsiktig gjeld investeringer Avdrag Låneopptak Langsiktig gjeld investeringer Sammen om resultater

TJENESTEOMRÅDENE Strategifremmende tiltak og innsparinger Sammen om resultater

Tjenestene – omstilling eller Lego Innsparingstiltak Nye behov Sammen om resultater

Styrke og samordne tverrfaglige tiltak Sammen om resultater Ressurssenter

Ressurssenter – nye behov og etterslep  Helsestasjonen: 10 % for jordmor, 15 % for flyktningesykepleier og 15 % helsesøster. 70 % økning for helsesøster fra Totalt 0,5 mill.  Barnevernet: Institusjonsplasser, sakkyndig bistand og etablering felles barnevern med Lillesand. Totalt kr 2 mill.  SLT: Økning på 0,4 stilling er finansiert med eksterne prosjektmidler.  Flyktningetjenesten: Økt i tråd med vedtak, nå totalt 1 stilling. Økningen er ca. 0,78 mill. inkl. introduksjonsstønad  Enhetsleder ressurssenter: finansiert 50 % i B2014, 25 % fagleder flyktning og 25 % prosjektleder tidlig innsats Sammen om resultater

Fra passiviserende hjelp og omsorg til aktiv omsorg og mestring Helse og Velferd Sammen om resultater

Helse og velferd – tiltak og innsparing  Ta i bruk multidosesystem i medisinhåndtering  Frigjøre tid til demenskoordinator 0,2  Visma ressursstyring (vikarinnkalling)  PPS –kvalitets og prosedyresystem  Nytt årsverk i NAV – løser flere behov innenfor rammen i 2015  Helårseffekt færre sykehjemsplasser/ styrket hjemmetjenester 2014 kr 1,3 mill. Sammen om resultater

Fra undervisning til læring Skole og barnehage Sammen om resultater

Skole og barnehage Sammen om resultater  Nye tiltak 2015:  tolærersystem i 1. klasse Birkeland, både tidlig innsats og økt antall elever; under 1 årsverk  Innsparinger 2015:  Redusert antall barnehageplasser, kr 1 mill.  Redusert lærerstilling på Engesland skole fra 1.8, 0,3 mill.  Helårseffekt fra 2014:  Rådgiver sluttet, ressurs flyttet til Servicesenter 0,32 mill.  Reduksjon Herefoss skole kr , 0,5 årsverk assistent  Reduksjon Engesland barnehage kr  Reduksjon Valstrand 1,4 mill., 2 årsverk

Fra forfall til sunn verdiforvaltning Teknisk og kultur Sammen om resultater

Teknisk og kultur – tiltak og innsparinger Viktigste tiltak  Hovedplan vedlikehold, hovedplan veg og hovedplan VA  Samarbeidsløsninger med nabokommuner og stenge 2 dager  Styrke oppfølging av prosjekter og digitalisering Økte rammer  Vedlikehold bygg 0,7 mill (totalt 2,26 mill) og strøm kr 0,84 mill  Vintervedlikehold veg 0,75 mill (totalt 3 mill)  Kommuneplanens arealdel 0,5 mill (kart og analyser) Innsparinger:  Reduksjon 4 stillinger renhold – kr 1,8 mill.  Omprioritere til byggesak og kommunale avgifter/eiendomsskatt Sammen om resultater

Tilgjengelig fra dag til døgn Forvaltning Sammen om resultater

Servicesenter – høy omstillingsaktivitet i tjenesteområdene krever oppfølging  Nye tiltak i 2015  Engasj. i 80% til – delegasjonsreglement og startpakke, kr. 0,3 mill.  Endring netto premieavvik; 2,0 mill.(redusert premieavvik fra budsjett 2014 til budsjett 2015)  Kommunevalg, k  Langsiktig læringsløft for ledere, ressurssenter og skole/barnehage sammen med RVTS sør over 3 år  Reduksjoner/innsparinger i 2015  Budsjettert lønnsoppgjør i 2015 betydelig lavere enn i 2014, bla pga. stort overheng og mellomoppgjør i 2015, ca. 2 mill.  Mindre til spesialtiltak, ca. 1,9 mill.  Helårseffekt fra tiltak igangsatt i 2014  Kvalitetsrådgiver ca. kr. 770’ (HMS, beredskap og kvalitet) Sammen om resultater

Kapasitet Kompetan se Kommunik asjon Kvalitet Sammen om resultater