LUB og nasjonale planer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
NASJONALT OPPTAKSKONTOR FOR FAGSKOLEN
Litt mer om PRIMTALL.
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Arbeid med bistand Rapportering.
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
Utfordringer og muligheter Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler mai 2012 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby, NOKUT.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Møte med referansegruppen for petroleum
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Åpne en luke hver dag og få en gave
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
NUFHOs nasjonale planer Hvor vil dere gå for å implementere NKR? Møte med NUFHO 11. juni 2014 Bjørn R. Stensby, leder for fagskoleområdet i NOKUT.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Maritim lærerkonferanse 2014 på Fagernes
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring
Kvalifikasjonsrammeverk
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Gjennomføring av tilsynet
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Implementering - sentralt
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

LUB og nasjonale planer Årskonferansen til RFF Tromsø 23. september 2014 v/ Bjørn R. Stensby, leder for fagskoleområdet i NOKUT

Hva skal jeg snakke om? Rammeverkshierarkiet Hvor er EQF nå? NKR i Norge Hvem har ansvar Arbeid med nasjonale planer Veien videre

Rammeverkshierarki EQF NKR Overordnet LUB LUB på emnenivå Overordnet for hele Europa. Fastsatt av EU i 2008. NKR Overordnet for hele Norge. Fastsatt av KD i 2011. Overordnet LUB Gjelder for én utdanning. Bestemt av skolen. Står på vitnemålet. Nye utdanninger og endringer godkjennes av NOKUT. LUB på emnenivå Gjelder for et enkelt emne. Fører samlet frem til overordnet LUB. Bestemt av skolen. NOKUT involveres kun ved nye utdanninger. 23.09.2014

Rammeverkshierarki EQF NQF 23.09.2014

Sammenligning av kvalifikasjoner -henvisning utfordrende Ikke oversettelse, men sammenligning EQF-portal: http://ec.europa.eu/ploteus/compare 23.09.2014

Kvalifikasjons-rammeverk i Europa Grønn = nasjonale rammeverk henvist til EQF før utg. av 2013 Oransje = planlagt henvisning av nasjonale rammeverk til EQF 2014 Blå = planlagt henvisning av nasjonale rammeverk til EQF 2015 20 EU Member States (AT, BE-fr, BE-vl, BG, CZ , DE, DK, EE, FR, HR, IE, LT, LV, LU, MT, NL, PL, PT, RO, UK), a candidate country (IS) and NO have national qualifications frameworks in force. 21 EU Member States (AT, BE-fr, BE-vl, BG, CZ, DE, DK, EE, FR, HR, IE, IT , MT, LT, LU, LV, NL, PL, PT, SI, UK) and a candidate country (IS) have presented their national referencing report to the EQF Advisory Group by the end of 2013. Two Member States (KY, RO) and NO foresee the presentation of their referencing reports to the AG in the meeting of the EQF AG on 4-6 June 2014. Five Member States (BE-de, ES, FI, HU, SE) and two candidate countries (MK, ME) within 2014 and one Member State (SK) and one candidate country (TK) in 2015. 23.09.2014

Utviklingen av NKR Februar 2008 > Arbeidet påbegynt Desember 2011 > NKR fastsatt av KD August 2013 > KD fastsetter fagskoleforskriften Desember 2013 > NOKUT fastsetter fagskoletilsynsforskriften April 2014 > Sakkyndigpanel setter lista 31. desember 2014 > Alle fagskoleutdanninger skal være beskrevet i tråd med NKR

Tidsperspektivet 23/9-14: Dagen i dag 23-24/10-14: Workshop med utvalgene og NOKUT 31/12-14: Alle utdanninger skal være i tråd med NKR 1/1-15: NOKUT vil vurdere alle utdanninger opp mot NKR 23.09.2014

Tre måter å styre styrene på §§ Styrevedtekter Budsjett Valg av styre

Ulike organisering av fagskoler Eier Eier Eier Eier Styre Styre Styre Styre Styre Fag-skole Fag-skole Fag-skole Fag-skole Fag-skole Eier Eier Styre Styre Fag-skole Fag-skole Fag-skole Høy-skole Fag-skole Be-drift

Prinsipiell avklaring Brev fra NOKUT til KD 12. september 2008: 23.09.2014

Prinsipiell avklaring NOKUT mener at en tilpasning av studieplanene til et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, som innebærer at studiets sluttkvali-fikasjoner forblir uendret, er et kvalitetshevende tiltak som ligger innenfor institusjonens faglige fullmakter. NOKUT ser det følgelig ikke som en vesentlig endring som må forelegges NOKUT for vurdering. NOKUT mener at en tilpasning av studieplanene til et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, som innebærer at studiets sluttkvali-fikasjoner forblir uendret, er et kvalitetshevende tiltak som ligger innenfor institusjonens faglige fullmakter. NOKUT ser det følgelig ikke som en vesentlig endring som må forelegges NOKUT for vurdering. Utforming av LUB i tråd med NKR skal i utgangspunktet ikke innom NOKUT. 23.09.2014

Hva er vesentlig endring? Fagskoletilsynsforskriften: § 3-8 d): En endring i det samlede læringsutbytte er en vesentlig endring. Tilbyder må da enten søke om godkjenning av ny utdanning eller vesentlig endring av den tidligere godkjente utdanningen. Endring i enkeltemner vil ikke nødvendigvis føre til en endring i det samlede læringsutbyttet studentene oppnår etter fullført utdanning. Fagskoletilsynsforskriften: § 3-8 d): En endring i det samlede læringsutbytte er en vesentlig endring. Tilbyder må da enten søke om godkjenning av ny utdanning eller vesentlig endring av den tidligere godkjente utdanningen. Endring i enkeltemner vil ikke nødvendigvis føre til en endring i det samlede læringsutbyttet studentene oppnår etter fullført utdanning. 23.09.2014

Formelle roller i NKR/LUB-utviklingen Eier av utdanningene Ansvar for utdanningene Ansvar for å utforme i tråd med NKR Bidra til kvalitet Kvalitetssikrer Føre tilsyn Godkjenner nye utdanninger NUTF & NUFHO

Rammeverkshierarki EQF NQF Styrenes ansvar 23.09.2014

To veier å gå med nasjonale planer Alle skoler kan jobbe med hver sin utdanning og utforme LUB Eierne av de nasjonale planene kan utforme LUB 1. 2.

Scenario 1 – Skolene samarbeider ikke gjennom utvalgene Papirmølle Store vanskeligheter med nye godkjenninger NKR/LUB vil fungere dårligere Arbeidslivet får ikke verktøyet Mobilitet vil bli hindret Studentene vil lide Flere blir revidert av NOKUT Veldig mye arbeid går til spille Utvalgenes nasjonale planer vil miste sin verdi, for de vil sprike i alle retninger Det var synd med de nasjonale planene. Det var en god idé.

23.09.2014

Scenario 2 – Skolene samarbeider gjennom utvalgene Mindre papirarbeid Enklere med nye godkjenninger NKR/LUB vil fungere etter intensjonene Arbeidslivet får verktøyet Mobilitet vil bli tilrettelagt Studentene vil kommer bedre ut Færre blir revidert av NOKUT Arbeid går ikke til spille Utvalgenes nasjonale planer vil øke sin verdi De nasjonale planene var en god idé, som er gjort bedre

NOKUT kan gi tilbakemelding underveis

Hva må til? Utvalgene og skolene må bli samarbeide Skolene må sette av ressurser Enhver tertiær skole må sette av ressurser til utviklingsarbeid. Dette er ressursbesparende. De nasjonale planene må være tydelige på hvordan planene skal brukes Hvem har bestemt hva? Er de rammeplaner? Er de detaljerte planer? Hvor nøye må de følges? Må det lokale tilpasninger til? Det må lages en tidsplan som er realistisk Planene klare ved nyttår? Implementering etter sommerferien. Dere må bruke NOKUT! 23.09.2014

Tidsperspektivet 23/9-14: Dagen i dag 23-24/10-14: Workshop med utvalgene og NOKUT 31/12-14: Alle utdanninger skal være i tråd med NKR 1/1-15: NOKUT vil vurdere alle utdanninger opp mot NKR 30/6-15: Realistisk dato? 23.09.2014