Akershus Fylkeskommune Oppfølgingsprosjektet 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Læring på arbeidsplassen
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Oppfølgingstjenesten
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Samarbeid OT/NAV/skole
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Frogn videregående skole
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Prosjekt til fordypning
Rogaland Fylkeskommune
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ta fag fra videregående skole
Opplæringskontorets hjørne Opplæringskontorets hjørne Vi har flyttet kontoret til: Sam Eyde vgs, Arendal Ny postadresse er: Sam Eyde vgs Postboks 1604.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Opplæringskontorets hjørne
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Talenter for fremtida, Midt Telemark
Vest-Agder fylkeskommune NAV-veiledere i skole folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Per Kristian Storstad AVGO
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Thor Heyerdahl videregående skole
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
NAV-veiledere i vid. skole
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Utskrift av presentasjonen:

Akershus Fylkeskommune Oppfølgingsprosjektet 2014 NAV veiledere i skolen Ann Kristin Sundby og Karina Damstuen

Oppfølgingsprosjektet Etablere tverrfaglige forebyggende tiltak rettet mot elever i videregående opplæring og  tiltak for å få ungdom utenfor opplæring og arbeid tilbake i skole/kvalifisere til ordinært arbeid  

Delprosjekter/tiltak Fleksibel formidling/inntak Flerfaglig samarbeid Samarbeid OT/skole Samarbeid OT/NAV/skole Eksempel på samarbeid på Øvre Romerike Flerfaglig samarbeidsavtale Kvalifisering av elever som søker læreplass Læreplasskurs fra 1. sept-1. des – samarbeid skole-OT-NAV Vg3 i skole – utvidet mandat NAV-veileder i skole Skole på byggeplass

Nav veiledere i videregående skole Nav kontorene fra Ullensaker, Eidsvoll, Nes og Nannestad Jessheim videregående skole En del av Akershus fylkeskommunes NyGIV oppfølgingsprosjekt

1150 elever 8 utdanningsprogram Flere prosjekter med alternativ organisering av opplæringen!

NAV-veiledere i skole Arbeids og velferdsdirektoratet i samarbeid med Kunnskapsdepartementet og helsedirektoratet har iverksatt 4 utviklingsarbeider Troms, Rogaland, Oslo og Akershus, Vest Agder og Hedmark Prioritering av det forebyggende arbeidet for ungdom. Bedre koordinerte tjenester og tett individuell oppfølging. Mer helhetlig oppfølging, med blant annet lov om sosiale tjenester i NAV.

Hvem er vi Anne-Grethe Unes, NAV Ullensaker Tove Tømte, NAV Eidsvoll Karina Damstuen, NAV Nannestad Ann Kristin Sundby, NAV Nes 50% stilling tildelt hver veileder, prosjekt midler tildeles hvert enkelt kontor for et år av gangen. 2016 NAV-veilederne er til stedet på skolen mandag til torsdag.

Hovedområder 2014-2015 Forebyggende arbeid for og med elever i skolen Følge opp elever via klasseteam Samarbeid skole, OT, NAV knyttet til frafall - sluttsamtaler Oppfølging av elever i Vg3 i skole (Rekruttert fra NAV) Deltakelse i kvalifiseringskurs for ungdom som ikke har fått læreplass Kontaktperson mellom NAV kontorene og skole

Team for elevtjenester – tett på praksis Ledelse Rådgivere Utdanningsveiledere Pedagogisk, psykologisk tjeneste Helsesøster Miljøarbeider Skole- og arbeidslivskoordinator Oppfølgingstjenesten NAV-veiledere

Skolens virkemidler Engasjement og mot Tidlig innsats Samarbeid - med eleven/ungdommen i fokus Fleksibilitet Organisering av fag Kombinasjonstiltak Bytte av utdanningsprogram Inntak gjennom hele året Intensivkurs

Tiltakene i skole og skole/arbeidsliv må tilpasses behovene til alle ungdommer hver gang det er brukt for det

Nav veileder i skolen- erfaringer Kompetanseoverføring mellom NAV og skolen Økt samarbeid med Oppfølgingstjenesten Bidra i frafallsforebyggende arbeid i skolen Tilbakeføring/rekruttering av ungdom fra NAV og inn i skole Råd og veiledning Realitetsorientering

Suksesskriterier En del av skolens elevtjenesteteam Faste møtepunkt (ukentlig) Kontaktpersoner for andre kommuner og Nav kontorer Avklart taushetsplikt, bruk av samtykke- erklæring Kort vei fra identifisering til handling Være en del av heiagjengen

NAV veileder i skolen og samarbeid med eget NAV kontor Samarbeid med eget ungdomsteam i NAV «Ringer i vann» Fleksible inntak i skolen – stor nytteverdi for eget Nav kontor Viktig med støtte og forankring i eget Nav kontor

Vg3 i skole – Fra NAV-bruker til skoleelev For ungdommer registrert hos NAV som har avsluttet Vg2 yrkesfag, og er uten læreplass eller annet skoletilbud Samarbeidet med Jessheim vgs – har gitt mange ungdommer en ny mulighet Noen ungdommer mangler veldig lite for å komme i mål

Kjetil Fullførte dataelektronikerfaget, men besto ikke avsluttende eksamen vår 2013 Kontaktet NAV i slutten av nov for han ønsket å gjøre noe Ble fanget opp i forsøket med «NAV veiledere i skolen og fikk plass på forsterket Vg3 i skole 10. desember Trengte mer praksis/modning og fikk arbeidspraksis i bedrift fra 20. januar Tok privatisteksamen i data elektronikerfaget i slutten av mai og besto Besto fagprøven fredag 22. august Dro fredag kveld til folkehøgskole med datalinje Har utsikt til jobb i firma han hadde arbeidspraksis i når han kommer tilbake

Petter Hadde gått i lære i en rørleggerbedrift i 2 år og droppet så ut derfra (forhold på arbeidsplassen) Mottok ytelser fra NAV i ca 6 mnd Ble fanget opp i forsøket med «NAV veiledere i skolen Veldig motivert for å gjøre ferdig læretiden. Ble skaffet arbeidspraksis gjennom Vg3 i skole og fulgt opp via denne ordningen Arbeidspraksis ble av fagopplæringen godkjent som resten av læretid Tar svenneprøve i uke 39

Klart det går!! «Det er så godt å vite at det er så mange som vil hjelpe meg» – Jente 20 år, skoleelev «Å få en ny mulighet i skolen, kan endre livet mitt» – Gutt 19 år, fra NAV til skole «Jeg fortsetter i skolen likevel» – Gutt 17 år, fortsatt i skole «Jeg har funnet ut at jeg ikke har råd til å gå på NAV» – Gutt 20 år, fra skole til arbeid «Ja, jeg vil gjerne begynne på skolen igjen og få fullført fagbrevet mitt. Nå har jeg vært hjemme siden i høst …» - Gutt 19 år, starter opp på Vg3 i skole, april 2014

Verktøykassa

Læreplasskurs fra 1. sept 6 videregående skoler, fagopplæringen, OT og NAV samarbeider Akershus fylkeskommune inviterer til læreplasskurs for elever på Romerike som pr. 15. august 2014 ikke har fått læreplass.   Mål: Kurset skal kvalifisere ungdommer til læreplass ved å hjelpe deltakerne til; å bestå eventuelle fag de har strøket i økt innsikt i og erfaring fra arbeidslivet økt selvinnsikt og motivasjon å få en karriereplan å få læreplass Forebygge antall NAV brukere 300 ungdommer i Akershus var per 15. august uten læreplass. Ca 60 av ungdommene uten læreplass hører til de 4 kommunene som deltar i NAV veiledere i skolen.

Hva har vi oppnådd så langt Skole og Nav har lært hverandres arbeidsmåter og virkemidler å kjenne Kortere vei fra utfordringer til muligheter Samarbeid om utfordringene gir mer helhetlig innsats Realitetsorientering virker Flere ungdommer blir i skolen eller opprettholder kontakt med skolen Flere ungdommer fra Nav er kommet tilbake til skole. Har en spesielt satsing på de som har gjennomført deler av læretiden – fullføre gjennom ordningen med Vg3 i skole