SGO Metode Forskningsprosessen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Fra ide til problemstilling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Hvordan gjøre en god eksamen?
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Forstå bruk og datainnsamling
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Analyse og tolkning av datamaterialet
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Teoriens rolle - analyse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Prosjektoppgaven.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Forskningsprosjekt, tittel
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Gjennomgang før eksamen
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

SGO 1900 - Metode Forskningsprosessen Våren 2005 Per Gunnar Røe

Flowerdew og Martins disposisjon Forberedelser Valg av tema Leting etter tidligere forskning Bruk av sekundærdata Datainnsamling Spørreskjemaundersøkelse Intervjuundersøkelse Observasjon Dataanalyse Kvantitativ analyse Analyse av kvalitativt materiale Tekstanalyse GIS Rapportskriving Ulike tilnærminger Kart og illustrasjoner

Ottar Brox’ forenklede modell for forskningsprosessen Problemstilling Hypoteseutvikling og operasjonalisering Datainnsamling, feltarbeid, evt. etablering av maskinlesbart materiale Bearbeiding (statistisk, logisk) Forklaring (valg av forklaringskategorier) Praktiske konklusjoner Tilbakeføring

Å finne et tema - inspirasjonskilder Et kurs eller forelesningsrekke som har interessert deg Bøker og artikler (på eller utenfor pensum) Aviser, magasiner, tv-programmer og radioprogrammer Organisasjoner eller institusjoner som arbeider med temaet Dine egne personlige interesser Foreleseren, veilederen eller studenter

Kilder til relevant litteratur Veilederen og ansatte på instituttet Bibliotekskataloger Bibliografier (særlig de annoterte) ”Abstracts” fra artikler (finnes i samlinger) Referanselister og siteringsindekser Databaser og bibliografiske søkesystemer Internett Lån mellom biblioteker

Hvordan forstå litteraturen (Rose 1982)? Teori: hvilken teori er testet eller utviklet? Hypoteser: Hvordan er teorien oversatt til hypoteser som skal undersøkes? Operasjonalisering: Hva er gjort, rent praktisk, for å belyse overhypotesene? Feltarbeid: Hvilke praktiske problemer møtte forfatteren under forskningen? Resultater: Hva har forfatteren funnet ut om hypotesene, og hvilke implikasjoner gir dette for teorien?

Sekundærdata Fordeler: Ulemper: Den foreligger (billigere og raskere å skaffe) Den gir forskeren et kontekstuelt materiale Den har som regel god kvalitet og reliabilitet Den kan belyse mange sider ved temaet Ulemper: Den er lite fleksibel (kan oftest ikke spesialbestilles) Dens kvalitet kan ikke kontrolleres (fordi den ikke kan gjentas) Den kan koste penger Den er en kulturell gjenstand, produsert av noen med særskilte prioriteringer og syn på verden

Survey-data Bakgrunnsdata: Klassifiserer mennesker, deres omstendigheter og deres miljø Atferdsdata: Omhandler menneskers atferd Holdningsdata: Omhandler holdninger, meninger og oppfatninger

Variabler (i en analytisk survey) Uavhengige variabler: Inkluderer de variablene som kan være årsak til de effektene man studerer (også eksperimentelle variabler) Avhengige variabler: De variablene som årsaksforklaringene gjelder Kontrollvariabler: Variabler som holdes konstant Ukontrollerte variabler: Alle andre variabler

Utvalg Hva er de passende analyseenheten (individ, organisasjon, by, nasjon, etc.)? Hva er populasjonen? Geografisk avgrensning Tidsmessig avgrensning Avgrensning på grunnlag av befolkningskarakteristikk

Kvalitative intervjuer Er ustrukturerte eller semi-strukturerte Er dialog eller samtalebaserte Er sensitive og menneskeorienterte Er fleksible Gir mulighet for dypere diskusjoner Gir respondenten mulighet til å ta opp ting Gir ikke et representativt bilde Gir mulighet til å forstå hvordan individer erfarer og danner mening i sine liv Gir mulighet for å studere prosesser i særskilte sosiale kontekster Kan inngå i metodetriangulering

Rekruttering av intervjuobjekter Via spørreskjemaundersøkelse (raskt og enkelt, men kan gi skjevhet) ”Cold calling” (problematisk pga. registerfeil, mye ”nekt” og respondenters frykt) Via ”portvakter” (kan få innflytelse på utvalget) Snøballmetoden (unngår tillitsproblemet)

Hvordan intervjue? Etablere tillit gjennom selv-representasjon Være godt forberedt på temaet Utarbeide en liste med temaer intervjuet skal dekke, men ikke et rigid sett av spørsmål Formulere noen nøkkelspørsmål som innledning til et tema Varme opp med deskriptive faktaspørsmål (kan også bruke dagbok) Unngå ledende spørsmål, la respondenten snakke og gi oppmuntrende signaler Følge samtalens flyt, men unngå å holde på mer enn 1-2 timer

Ulike typer observasjon Deltagelse Observasjon Åpen Forteller de man lever eller arbeider med at dette dreier seg om forskning Forteller at man ser på dem med tanke på forskning Lukket Forteller ikke at man lever eller arbeider med dem med tanke på forskning Forteller ikke dem som observeres at de er gjenstand for forskning

Analyse av numeriske data Oppsummere store mengder data gjennom deskriptiv statistikk (gjennomsnitt, median og standardavvik) Utforske data gjennom visualisering (”scatterplot” og kart kan gi ideer til hypoteser) Hypotesetesting (å trekke noen slutninger om en populasjon på grunnlag av et utvalg) Modellbygging (utvikle en modell som representerer den delen av verden man er interessert i, for eksempel en regresjonsmodell)

Analyse av kvalitativt materiale Mange bøker sier noe om fordeler og ulemper med kvalitative forskning Få bøker sier hva man skal gjøre med det datamaterialet man har samlet inn Datamaterialet fra et prosjekt kan være intervjutranskripsjoner åpne svar i spørreskjema observasjoner og notater Skisser og kart dagbøker, brev og memoarer

Transkripsjon Få datamaterialet (opptakene) over på en presentabel og lesbar form Forskningens formål avgjør detaljeringsgraden Formen på transkripsjonene bestemmes av hvordan de skal brukes (til å notere/merke tekst, eller i et dataprogram) Sidene bør være nummererte, og bør ha med respondentens fiktive navn

Koding Åpen koding: å lete etter og sette navn på foreløpige kategorier Aksial koding: å analysere og modifisere disse kategoriene Selektiv koding: Å identifisere noen kjernekategorier eller -begreper

Narrativ analyse Får fram hvordan ting endrer seg over tid framfor relasjoner mellom begreper på ett tidspunkt (som i koding) Ulike narrative analysegrep: Om fortellingen på et overordnet nivå beskriver en framgang eller tilbakegang Om enkelthendelser er viktige deler av en større fortelling Hvilken betydning har fortellerens posisjon? Studere rollene på et mikronivå, som i et drama eller skuespill

Analyse av tekst Litterære tekster: Studiet av representasjoner i et kritisk/politisk perspektiv Antropologiske tekster: Om eksotiske mennesker og steder Kunst og fotografi: Estetiske og politiske tolkninger Filmtekster: Hvordan produksjonen er knyttet til politiske kulturer Musikk og TV: Et nytt felt Kart som visuelle tekster: Dekonstruksjon for å avdekke mening og makt Landskap som tekst: Bruk av tekst-metaforer for å forstå landskaper

Skrivearbeidet ”Serialister”: Planlegger skrivingen godt før de begynner og korrigerer arbeidet metodisk etter hvert som de arbeider ”Holister”: Tenker mens de skriver og produserer en rekke utkast

Praktiske råd Institusjonelle retningslinjer (ISS) Stil (les andres arbeid og vær oppmerksom på metodologiske særtrekk) Språk (viktig for hovedinntrykket og forståelsen) Ta hensyn til dine kilder (kildevern og referanseteknikk)

Oppgavens kapitler Innledende informasjon: Tittel, forord, innholdsfortegnelse, etc. Sammendrag: Viktig fordi mange bare leser det Introduksjon: Retning, formål og problemstilling Litteraturstudie: Å vise at man er orientert Metodologi: Både vitenskapsfilosofisk og metodisk del Analyseresultater: Bør ikke bli for stort Diskusjon: Bygge bro mellom analyse og konklusjon Konklusjon: Det logiske resultatet Referanser: De referanser som er sitert i oppgaven Appendix: Perifer informasjon, eller informasjon som vil forstyrre tekstflyten