«Tidlig innsats» Spesialundervisning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

Elevenes rettigheter og plikter
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
Henvisning til PP-tjenesten
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Kursdag for foreldre , Inger M. Skar Mouland
Ansvar og prosesser i skolen
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Informasjonsplikt og uttalerett
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Felles nasjonalt tilsyn
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Barnehagekontoret Styrermøte 11.september Barnehagekontoret August 2014.
Opplæringslova.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Sosialpedagogikk på Manglerud
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Endringar i barnehageloven og rettleiar for spesialundervisning
Nye føringer – nye muligheter
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Elevenes rettigheter og plikter
Foreldremøte Tau skole
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Sentrale lover og regler
Utskrift av presentasjonen:

«Tidlig innsats» Spesialundervisning

Disposisjon 1. Gjennomgang av den nye digitaliserte veilederen for spesialundervisning 2. Faser i saksgangen

Ny veileder www.udir.no/tidliginnsats Tidlig innsats

Spesialundervisning 6 faser i saksgangen Fase 1: Ordinære opplæring- bekymringsfasen •Fase 2: Henvisning til PP-tjenesten •Fase 3: Sakkyndig vurdering av elevens behov •Faser 4: Vedtaksfasen •Fase 5: Planlegging og gjennomføring •Fase 6: Evaluering og veien videre

Fase 1: Ordinær opplæring -bekymringsfasen Skolens handlingsrom knyttet til ordinær opplæring •Tilpasset opplæring- forholdet mellom ordinær opplæring og spesialundervisning. •Prinsippet om tilpasset opplæring favner både den ordinære opplæringen og spesialundervisning. •Spesialundervisning er også tilpasset opplæring, men ikke all tilpasset opplæring er spesialundervisning.

Fase 1: Ordinær opplæring -bekymringsfasen Skolens plikt til å vurderer elevens utbytte «Skolen skal ha vurdert og eventuelt prøvd ut tiltak innanfor det ordinære opplæringstilbodet med sikte på å gi eleven tilfredsstillande utbytte før det blir gjort sakkunnig vurdering.» §5-4 første ledd tredje punktum •§ 5-4 første ledd tredje punktum er en presisering av gjeldene rett. •Plikten til å prøve ut tiltak før henvisning til PP-tjenesten gjelder ikke dersom det etter skolens vurdering er åpenbart at tiltak innenfor det ordinære opplæringstilbudet ikke vil føre til at eleven vil få tilfredsstillende utbytte.

Fase 1: Ordinær opplæring -bekymringsfasen Lærerens varslingsplikt •Læreren har en selvstendig plikt til å varsle til rektor hvis de mistenker at eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen. «Undervisningspersonalet skal vurdere om ein elev treng spesialundervisning, og melde frå til rektor når slike behov er til stades.» § 5-4 første ledd andre punktum.

Fase 1: Ordinær opplæring -bekymringsfasen Foreldre eller elevens rett til å be om undersøkelse «Eleven eller foreldra til eleven kan krevje at skolen gjer dei undersøkingar som er nødvendige for å finne ut om eleven treng spesialundervisning, og eventuelt kva opplæring eleven treng.» § 5-4 første ledd første punktum Ingen formkrav. Ikke adgang til å oppstille vilkår. Aldersgrense 15 år- informasjon til foreldrene? Foreldrene/eleven kan også be om sakkyndig vurdering.

Fase 1: Ordinær opplæring -bekymringsfasen Hva skal skolen undersøke? Skolen må undersøke og vurdere om eleven trenger spesialundervisning Vurderingstemaene står i opplæringsloven § 5-1 «Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning.» § 5-1 første ledd første punktum Skolen bør vurdere forhold ved eleven selv, den ordinære opplæringen, organiseringen og læringsmiljøet rundt eleven. Områder som det er aktuelt å kartlegge er: - Hva består elevens vansker i? - Hvilke tiltak har vært iverksatt? - Hvordan har disse tiltakene fungert?

Fase 1: Ordinær opplæring -bekymringsfasen Skolen mener det er behov for videre utredning •Skolen henviser saken til PP- tjenesten med samtykke fra foreldrene/eleven. Skolen mener det ikke er behov for videre utredning •Dersom bekymringen kommer fra lærer, og skolen vurderer at det ikke er behov for videre utredning, blir saken ikke sendt til PP-tjenesten. •Dersom det er foreldre/eleven som har bedt om at behovet for spesialundervisning blir vurdert, må skolen henvise saken til PP-tjenesten. Dette gjelder uavhengig av om foreldrene/eleven har krevd undersøkelse eller om de har krevd sakkyndig vurdering.

Fase 2: Henvisning til PP-tjenesten Opplæringsloven regulerer ikke hvordan henvisningen skal skje. •Henvisningen bør være skriftlig. •I henvisningen bør skolen legge ved en beskrivelse av skolens kartlegging, iverksatte tiltak for å tilpasse opplæringen og evaluering av tiltakene. •Husk samtykke fra foreldrene/eleven.

Fase 2: Henvisning til PP-tjenesten Samtykke fra foreldrene/eleven •Krav om samtykke fra foreldrene/eleven før sakkyndig vurdering og før det fattes enkeltvedtak. «Før det blir gjort sakkunnig vurdering og før det blir gjort vedtak om å setje i gang spesialundervisning, skal det innhentast samtykke frå eleven eller frå foreldra til eleven.» § 5-4 andre ledd •Fra eleven har fylt 15 år er det tilstrekkelig med elevens samtykke i saker om spesialundervisning. •I de tilfellene det er foreldrene/eleven selv som har bedt om spesialundervisning er det ikke behov for samtykke, da ligger dette implisitt.

Fase 2: Henvisning til PP-tjenesten Overgang fra grunnskolen til videregående opplæring •Ved overgangen til videregående opplæring skal det utarbeides en ny sakkyndig vurdering- unntak tidsbegrenset vedtak. •Det skal sendes ny henvisning til PP-tjenesten. •Det skal foreligge et nytt samtykke fra foreldrene/eleven. •Fylkeskommunen er ansvarlig for at den sakkyndige vurderingen blir gjort.

Fase 3: Sakkyndig vurdering av elevens behov Varighet •Det bør komme tydelige fram i den sakkyndige vurderingen hvor lang periode vurderingen gjelder for. •Tidsbegrensede vedtak i overgangen mellom grunnskolen og videregående opplæring. aksbehandlingstid •Uten ugrunnet opphold- innen rimelig tid •Skoleeier kan ikke innføre ventelister Foreldrene/eleven kan innhente alternativ vurdering fra en sakkyndig.

FOT-samarbeidet http://www.software-innovation.com/no/bransjer/Documents/FOT-samarbeidet_lavoppl_v2.pdf SYV FYLKER SAMMEN OM UNIK FYLKESKOMMUNAL BRANSJELØSNING Nye felles maler Det viktige er hva som blir skrevet i malene