HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Den ideelle kommunesammenslåing
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
130206jpj.
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Eierskap og Eierstyring.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Departementets styring og styrenes rolle
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Den ytre reform Bygget opp nytt styringssystem for en av de aller største samfunnssektorer Etablert 5 regionale helseforetak Etablert 47 foretak.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Regionale forskningsfond
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
AKTUELLE VIRKEMIDLER FOR Å SKAPE EN HELHETLIG KIRKEORGANISASJON FOR DEN NORSKE KIRKE AUGUST 2015 FOREDRAG AV DIREKTØR I KIRKERÅDET JENS-PETTER JOHNSEN.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
STYRING OG SAMORDNING – NASJONALT SYKEHUSBYGG HF Bjørn Remen, prosjektleder Sykehusbygg.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Eierstyring og styringsbudskap Opplæringsdag Regionalt Brukerutvalg 7. januar 2016 Jan Eirik Thoresen Direktør for eierstyring (konst.)
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Nasjonal samarbeidsgruppe for medisinsk og helsefaglig forskning (NSG) v/adm. dir. Bente Mikkelsen Dato:
Norwegian Ministry of Health and Social Affairs Effektivisering av norsk helsevesen Helseminister Tore Tønne Polyteknisk Forening
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
Samordning av spesialisthelsetjenesten i Fjellregionen.
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Den politiske styringskjeden
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Fra eier til ombud - ny rolle for politikere etter statlig overtakelse av sykehusene Kaare Granheim.
Velkommen til strategimøte
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Brukermedvirkning i helseforskning
Rådet for offentlige fagskoler
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
Halvdan Skard 2. September 09
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Regionalisering i NAV Erfaringer
Om Rettighetsutvalget innstilling Bergen 27. oktober 2017
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Temasak - Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Regionreformen Fylkesråd for samferdsel og Miljø Ivar B Prestbakmo,. Fylkesrådets nestleder.
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre

UTVALGETS MANDAT OG ARBEID Utvalgets mandat - Utarbeide en alternativ styringsmodell for helseforetakene. Modellen skal bygge på fortsatt statlig eierskap og et nasjonalt politisk ansvar for helsepolitikken. - Vurdere endringer i dagens finansieringssystem, med spesielt vekt på investeringsregimet. Utvalgets medlemmer: Kristin Ørmen Johnsen (leder) Toril Hovdenak, Leif Frode Onarheim, Ansgar Gabrielsen, Bjarte Reve, Else Bugge Fougner og Kristin Vinje.

UTVALGETS UTGANGSPUNKT Styringen av sykehusene må bidra til å fremme helsepolitiske mål Raskere og bedre hjelsehjelp, redusere køer og ventetider Helsehjelp av høy kvalitet God bruk av ressursene i helsetjenesten.

HVA ER PROBLEMET MED DAGENS STYRINGSSYSTEM? Uklare ansvarsforhold Svarteperspill mellom helseforetak, regionale helseforetak, Helse- og omsorgsministeren og andre. Uforutsigbar styring Manglende tillit til beslutninger

UTVALGETS ANBEFALING Enighet om følgende: - Behov for å klargjøre ansvarsforhold og beslutningsmyndighet - Stortinget må styre sykehusene bedre gjennom mer operativ sykehusplan, for eksempel med prinsipper for funksjonsfordeling. - Dagens modell med regionale helseforetak med selvstendige styrer må avskaffes. - Anbefaler ikke å skille eier- og bestiller ift offentlige sykehus, men etablere eget organ for kjøp av private helsetjenester. Mer vekt på å måle og sammenlikne kvalitet mellom enheter. - Endre krav til representanter i helseforetakenes styrer, ikke lenger om krav om et flertall av politikere. Vekt på kompetanse, ikke bare erfaring som folkevalgt.

UTVALGETS FORSLAG TIL STYRINGSMODELL Flertallets forslag: Nasjonalt organ som overtar en del av RHFenes oppgaver Vil sikre bedre nasjonal samordning, for eksempel innenfor IKT Kan organiseres som forvaltningsorgan eller foretak med eget styre Mindretallets forslag: Regionalt organ for styring av sykehusene, direkte underlagt statsråden som forvaltningsorgan, ikke som foretak med egne styrer som i dag Klargjør styring direkte fra statsråd til sykehus Sikrer lokal forankring

FINANSIERING OG INVESTERINGER I SYKEHUS Behov for betydelige investeringer for å fornye bygg og utstyr. Stortinget må behandle en helhetlig plan. Det bør gis lån til investeringer tilsvarende 100 % av investeringskostnaden. Bør etableres egne eiendomsselskap for å ivareta sykehusbygg. Åpne for økt bruk av OPS.