Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Advertisements

Tanker om brukermedvirkning
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Kontraktsoppfølging mv.
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Nordisk tilsynskonferanse
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Den ideelle kommunesammenslåing
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
Resultatledelse Resultatledelse.
8 Mål og strategier Påstandene:
PPO [PPL, PAP, PPV].
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Arbeid med bistand Rapportering.
- Den gode utviklingssamtale
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Styringsprinsipper Styringssystem
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Kommunen som arbeidsgiver
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Dialogseminar Storlien Gruppe ”ORGANISASJON” I  Har kommunen gode nok rutiner og tilstrekkelig kvalitetssikring for å sikre at forventede.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Lokal arbeidstidsavtale
11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Veileder for risikovurdering
Idrettsrådets ansvar og rolle
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Dialogkonferanse Behovene
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Skranker i arbeidslivet
Den gode skoleeier I Nes.
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Husbanken og kommunene
Strategi Strategi Innsatsområdene vedtatt på landsmøtet danner målbildet for NSF i landsmøteperioden mens strategien forteller.
Internkontroll Pilotnettverk
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Formativ evaluering BI Stavanger
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig

TEMA Tre spørsmål: Hva bør inngå i evalueringen av rådmannen? Hvordan gjennomføre medarbeidersamtalen? Hvordan formalisere evalueringen? Forholdet til rådmannens lederavtale og mal for medarbeidersamtale

HVA BØR INNGÅ? Hva ønsker man oppnå med evalueringen? Evalueringens funksjon Hva kan måles objektivt? Hva har politikerne kompetanse til?

LEDERAVTALENS FUNKSJON Hva er formålet med evalueringen / lederavtalen? For politikerne: Et viktig redskap for å nå virksomhetens mål, utviklingsmål etc? Utvikling av eller effektivt middel til å fjerne rådmannen? For rådmannen: Grunnlag for systematisk dialog / tilbakemelding fra politikerne? Få en (rettferdig) evaluering? Vei til anerkjennelse? Gulerot? Grunnlag for rettferdig lønn?

HVA BØR INNGÅ I EVALUERINGEN? Objektiv og rettferdig evaluering et rimelig krav Hva kan måles objektivt? Hvordan defineres målene? Hvordan måles målsettingene? Hvordan analyseres og vurderes måloppnåelsen? Hvem definerer manglende måloppnåelse? Hvilke konsekvenser kan inntreffe? Mange og viktige mål i rådmannsrollen er problematiske

POLITIKERNES KOMPETANSE Hva kan politisk nivå gi en rimelig fornuftig tilbakemelding på? Virksomhetsmål, produksjonsmål Prosjektmål Oftest ikke tilstrekkelig kompetanse? Prosess- og utviklingsmål som lederutvikling etc.? Mål knyttet til lederskapet? Lederegenskaper, lederkrav og forventninger Mål knyttet til samspill, utøvelse av rådmannsrollen, Tillit? Dette i tillegg til problemet med objektiv måling

MAL FOR MEDARBEIDERSAMTALE KOBLINGEN TIL LEDERAVTALEN: Det anbefales en løsere kobling mellom leder(ansettelses)avtalen, kommunens styringsverktøy og oppfølgingen av rådmannen Lederavtalen: ”Etter delegering fra kommunestyret ivaretas det løpende arbeidsgiveransvaret overfor rådmannen av 3 sentrale medlemmer av formannskapet, ordfører inkludert. Gruppen skal minst én gang i året gjennomgå og evaluere rådmannens arbeid og resultater. Kommunens årlige mål og resultatkrav for administrasjonen samt tidligere medarbeidersamtaler og avtalt mal for medarbeidersamtale danner utgangspunktet for evalueringen.” 

MEDARBEIDERSAMTALEN Oppfølging av virksomhetsmål og politiske vedtak (Årsrapporten) Prioritering av kommende oppgaver Andre mål, fastlegging av forbedringspunkter etc., ikke uten problemer ift objektiv måling, arbeidsgivers kompetanse etc. Bør oftest unngås Protokollering / Eventuell plan / Ressurstildeling

PROBLEMET MED OMFATTENDE AVTALER Rådmannen har ikke en profesjonell arbeidsgiver, og arbeidsgiver kan være svært splittet i synet på rådmannens dugelighet spesielt og på virksomhetens mål og prioriteringer generelt Hva kan dette innebære for oppfølgingen av rådmannen med omfattende avtaler? Hvordan unngå en lederavtale med omfattende målangivelser, resultatkrav og lederforventninger?

LEDERAVTALE – PRAKTISK PERSPEKTIV Andre konsekvenser i en politisk styrt organisasjon Disharmoni med andre styringsverktøy og styringsprosesser Reduserer politikernes fleksibilitet – låser framtidig handlingsrom Kan påvirke rådmannen negativt: kan gi ”Lame duck-effekt”, påvirke rådmannen som uavhengig rådgiver etc

LEDERAVTALE – PRAKTISK PERSPEKTIV Lederavtalen er sjelden et nødvendig verktøy for å sikre oppnåelse av politiske mål samt måling, evaluering og utvikling av rådmannen - sett til ulempene for kommunen og rådmannen, oftest mindre egnet Mal for medarbeidersamtale etc. ofte å foretrekke i sammenheng med kommunens styringsverktøy Kan rådmann unntas selv om alle andre ledere har lederavtale? Svar, JA Rådmann har ikke én (profesjonell) person som arbeidsgiver Rådmann har sjelden en fagforening som egnet støtte (En oppegående kollega har fungert godt flere steder)