Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Fylkesordfører Nils Aage Jegstad
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Furutangen Aktivitetssenter AS
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Eirik Skjetne SINTEF Veg- og transportplanlegging
Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Møte mellom Hordalandsbenken og Bergen kommune 3. januar 2012 Byråd for kultur, Næring, Idrett og Kirke Gunnar Bakke.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Refleksjoner fra havbruksnæringen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Hva ønsker vi oss? Norveg-konferansen 2014 Jan-Terje Mentzoni Viseadm. direktør Norges Lastebileier-Forbund.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Velkommen til Oslo Guri Melby (V) Byråd for miljø og samferdsel.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Resultat 3. kvartal Eiermøte 4. november 2016 Pernille Kring Gulowsen.
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Norvegkonferansen Ullevaal Panorama, Oslo
Bompenge-reformen - bilistenes perspektiv
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Akershus fylkeskommune
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli

Norges første bompengeordning Ble innført i 1721, på Norges første riksveg mellom Kongsberg og Hokksund (senere forlenget til Drammen). Formål var å finansiere og vedlikehold brua over darbu-elva. Det ble da etablert til sammen fire bompengesteder ved innfartsårene til Kongsberg. Bomstua i Eikerveien står fortsatt Ordningen ble avviklet i 1841

Bompengeselskaper Akershus fylkeskommune er eier i to selskap:

Hvorfor bompenger? Bompenger ble innført for å få nok inntekter til store veiprosjekter i hovedstadsregionen. Bompenger er det regionale nivåets bidrag til et spleiselag. Bompenger bidrar til at prosjektene blir realisert raskere.

Oslopakkene Oslopakke 1 fra 1990 : Bompenger til finansiering av veiprosjekter. 50/50 fordeling stat og bompenger, selv ved overskridelser. Oslopakke 2 fra 2001 : Bompenger også til investering i infrastruktur kollektivtrafikk. Oslopakke 3 fra 2007/08: Bompenger også til drift av kollektivtrafikk. Ressursene settes inn der det er størst behov. Sammen med Oslo og Akershus egne bevilgninger er bompengene det regional bidraget til å løse samferdselsutfordringene.

Rådhusplassen før og etter

Oslopakkene – hva har vi lykkes med? En betydelig forbedring av kapasitet og standard på vei og kollektivsystemet i Oslo og Akershus. Bidratt til økt kollektivandel: flyttet trafikanter fra vei til kollektiv. Markant økning av arbeidsreiser med kollektiv.

E16 Wøyen-Bjørum Foto: Øystein Skotte, Statens vegvesen. Rv 22 Lillestrøm-Fetsund, anleggsarbeid 2013 Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen.

E 16 Sandvika - Wøyen Illustrasjon av ny E16 fra kryss med Bærumsveien sett sydover mot Sandvika. Ill: Statens vegvesen, Aas Jakobsen/Via Nova

| Oslopakke 3-midlene bidrar til blant annet til drift av Nesoddenfergene, økt busstilbud i Akershus og oppgradering og drift av Kolsåsbanen. Foto: Ruter/Akershus fylkeskommune

Folks holdning til bompenger Holdningsundersøkelser i Oslo og Akershus viser en stadig større aksept for bompenger. Med informasjon om hvordan pengene fra bomringene brukes øker andelen som positive kraftig. Omlag 6 av 10 er fornøyd med standarden på hovedveinettet i Oslo og Akershus. Mer fornøyde med kollektivtilbudet: Drøye 6 av 10 er fornøyde med standarden på kollektivtilbudet i Oslo og Akershus

Ny bane til Fornebu

Ny bane til Ahus

Mindre spleiselag, mer bompenger – også en utfordring for Vegfinans Lavere statlig andel medfører høye bompengesatser. Stor fare for trafikklekkasje - det må innføres bomstasjoner også på det lokale veinettet. Skaper trafikkproblemer lokalt. Truer dette dagens bompengeregime – «den lokale enigheten»?